کد خبر: ۳۴۷۳۶۱
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۵ - ۰۲ مرداد ۱۴۰۳ - 2024July 23
افزایش آگاهی درباره بیماری سرطان خون می‌تواند به پیشگیری زودرس و درمان آن کمک کند.

شفاآنلاین:سلامت>سرطان به واسطه تکثیر مهارنشدنی برخی از سلول‌ها به وجود می‌آید؛ به عبارتی سلول‌های سرطانی از سازوکار منظم و دقیق سایر سلول‌های بدن جدا شده‌اند و تمامی قسمت‌ها ممکن است دچار سرطان شوند.

به گزارش شفا آنلاین:یکی از این قسمت‌ها خون است؛ به عبارتی خون یکی از ارگان‌هایی است که درگیر این بیماری می‌شود؛ لوسمی، سرطان بافت‌های خون ساز بدن از جمله مغز استخوان و سیستم لنفاوی است.

سرطان خون معمولاً گلبول‌های سفید خون را درگیر می‌کند؛ گلبول‌های سفید خون مبارزان قوی عفونت هستند و این سلول‌ها به‌طور طبیعی در بدن رشد کرده و تقسیم می‌شوند، زیرا بدن به آن‌ها احتیاج دارد، اما در افراد مبتلا به سرطان خون و مغز استخوان مقدار زیادی گلبول سفید غیرطبیعی تولید می‌کند که عملکرد صحیحی ندارند.

رتبه‌بندی برخی از سرطان‌های معروف در دنیا 

دکتر مجتبی فراهانی گفت: سرطان‌های خون یا لوسمی‌ها گروه گسترده‌ای از بیماری‌های خونی هستند که به لیمفوسیت‌ها (یک نوع سلول خونی) و گلبول‌های سفید (لکوسیت‌ها) مرتبط هستند.

علائم مشترک سرطان‌های خون شامل تورم و بزرگ شدن غیرمعمول لنفاژ‌ها (گلبول‌های لنفاژ)، خستگی، ضعف، تب، و افزایش عفونت‌ها می‌شوند، اما به طور عمومی رتبه‌بندی برخی از سرطان‌های معروف در دنیا عبارت است از:

۱. سرطان پستان

۲. سرطان ریه

۳. سرطان پروستات

۴. سرطان سیستم گوارشی (شامل معده، کبد و روده)

۵. سرطان سر و گردن (شامل سرطان‌های گلو و مری)

۶. سرطان مثانه

۷. سرطان کلیه

۸. سرطان مغز و سیستم عصبی

۹. سرطان پوست (شامل ملانوما)

۱۰. سرطان تخمدان

۱۱. سرطان سرطان خون و لنفوما‌

این پزشک ادامه داد: باید در نظر داشت رتبه‌بندی به تعداد موارد تشخیص داده شده در هر نوع سرطان در سال‌های مختلف مرتبط است و ممکن است در آینده تغییر کند؛ همچنین، میزان شیوع هر نوع سرطان می‌تواند در مناطق جغرافیایی مختلف با توجه به عوامل محیطی و ژنتیکی متغیر باشد.

فراهانی ادامه داد: پروگنوز یا پیش‌آگاهی برای هر یک از انواع سرطان‌های خون متفاوت است و به عواملی مانند نوع سرطان، مرحله تشخیص، ویژگی‌های بیمار و درمان اعمال شده بستگی دارد؛ به طور کلی، پروگنوز سرطان‌های خون ممکن است شامل نرخ بقا برای یک مدت زمان خاص، نرخ بازگشت سرطان و تاثیرات درمانی شامل عوارض و عمرکیفی بیماران باشد.

او همچنین درباره علائم مهم در شرح حال بیمار با سرطان خون بیان کرد: علائمی مانند تورم و بزرگ شدن غیرمعمول غدد لنفاوی (لنفادنوپاتی)، خستگی شدید، ضعف، تب، تغییرات عجیب در شکل بدن، خونریزی نامعمول یا سرفه علائمی هستند که باید به آن‌ها دقت شود.

فراهانی ادامه داد: این علائم ممکن است به مواجهه با سرطان خون اشاره کنند که نیاز به ارزیابی و درمان توسط پزشک متخصص دارند همچنین، نوع دقیق سرطان خون باید با آزمایش‌ها و تست‌های تشخیصی تایید شود تا درمان مناسب و دقیق اعمال شود.

انواع اصلی سرطان‌های خون عبارتند از:

لوسمی حاد لنفوبلاستیک (ALL)

لوسمی حاد میلوبلاستیک (AML)

لوسمی مزمن لنفوسیتیک (CLL)

لوسمی مزمن میلوژنوس (CML)

لنفومای هودجکین (Hodgkin lymphoma)

لنفوما‌های غیرهودجکین (Non-Hodgkin lymphoma)

طبقه بندی سرطان خون بر چه اساس است؟

پزشکان سرطان خون را بر اساس سرعت پیشرفت و نوع سلول‌های درگیر طبقه‌بندی می‌کنند.

سرطان خون حاد: در سرطان خون حاد، سلول‌های غیرطبیعی خون، سلول‌های خونی نابالغ (بلاست) هستند که نمی‌توانند عملکرد‌های طبیعی خود را انجام دهند و به سرعت تکثیر می‌شوند، بنابراین بیماری به سرعت بدتر می‌شود. سرطان خون حاد به درمان تهاجمی و به موقع نیاز دارد.

سرطان خون مزمن: انواع مختلفی از لوسمی‌های مزمن وجود دارد که برخی از آن‌ها سلول‌های زیادی تولید کرده و برخی دیگر سلول‌های زیادی تولید نمی‌کنند. سرطان خون مزمن سلول‌های خون بالغ‌تری را درگیر می‌کند. این سلول‌های خونی با سرعت کمتری تکثیر یا جمع می‌شوند و می‌توانند برای مدتی عملکرد طبیعی داشته باشند. برخی از انواع سرطان خون مزمن در ابتدا علائم اولیه‌ای ندارند و می‌توانند تا سال‌ها مورد توجه و تشخیص قرار نگیرند.

طبقه بندی براساس نوع گلبول‌های سفید خون

سرطان خون لنفوسیتی: این نوع سرطان خون سلول‌های لنفاوی (لنفوسیت‌ها) را که بافت لنفاوی را تشکیل می‌دهند، تحت تأثیر قرار می‌دهد. بافت لنفاوی سیستم ایمنی بدن را تشکیل می‌دهد.

سرطان خون میلوئیدی: این نوع سرطان خون سلول‌های میلوئید را تحت تأثیر قرار می‌دهد؛ سلول‌های میلوئیدی باعث به وجود آمدن گلبول‌های قرمز، گلبول‌های سفید خون و سلول‌های تولید کننده پلاکت می‌شوند
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: