کد خبر: ۳۴۷۳۱۵
تاریخ انتشار: ۱۸:۳۰ - ۰۱ مرداد ۱۴۰۳ - 2024July 22
برای جوان‌ماندن مغز و پیشگیری از زوال عقل افزایش فعالیت مغزی با حل جدول، پازل و سودوکو است
شفاآنلاین:سلامت>عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی راهکارهایی را برای جلوگیری از بیماری زوال عقل بیان کرد و گفت: راهکارهایی مانند حل جدول، ورزش کردن و رژیم غذایی مدیترانه‌ای برای جوان‌ ماندن مغز و پیشگیری از زوال عقل و آلزایمر موثر است.

به گزارش شفا آنلاین: فرزاد اشرافی متخصص مغز و اعصاب با اشاره به اینکه عملکرد مغز نیاز به مراقبت دارد، گفت: ۱۲ راهکار برای جوان‌ماندن مغز و پیشگیری از زوال عقل وجود دارد که اولین مورد افزایش فعالیت مغزی با حل جدول، پازل و سودوکو است زیرا افزایش فعالیت مغز باعث ایجاد ارتباط بین سلول‌های مغزی، افزایش تعداد سلول‌های مغزی و در نهایت بهبود عملکرد مغز می‌شود.

ورزش

وی ادامه داد: دومین راهکار ورزش کردن و انجام فعالیت‌های بدنی است که منجر به افزایش خونرسانی به مغز می‌شود. در هفته ۱۵۰ دقیقه ورزش متناوب که می‌توان در ۵ وعده ۳۰ دقیقه‌ای تقسیم کرد، موثر است. از طرفی ورزش کردن منجر به کاهش چربی خون، قند خون، کاهش و کنترل وزن، بهبود عملکرد قلب و کاهش استرس خواهد شد.

پیروی از رژیم غذایی مدیترانه‌ای

به گفته دکتر اشرافی رژیم مدیترانه‌ای از رژیم‌های موثر در بهبود عملکرد مغز محسوب می‌‎شود و تبعیت از این رژیم به عنوان سومین راهکار منجر به کاهش روند زوال عقل خواهد شد.

عضو هیات علمی دانشگاه در ادامه عنوان کرد: بنابراین رژیم غذایی، استفاده از چربی‌های غیراشباع همچون روغن زیتون، استفاده از مغزها، ماهی و سبزیجات تازه می‌تواند به بهبود عملکرد مغز کمک کند.

کنترل فشار، قند و چربی خون

متخصص مغز و اعصاب کاهش فشار خون، قند خون و چربی خون را به عنوان سه راهکار دیگر پیشگیری از زوال عقل اعلام کرد و افزود: کاهش فشارخون در افراد مسن و کنترل این عامل در تمام سنین، خطر بروز اختلالات شناختی را کاهش می‌دهد؛ به بیان دیگر رژیم غذایی مناسب، ورزش کردن، کنترل استرس و در نهایت کنترل فشارخون در عملکرد مغز نقش اساسی دارد. کنترل قند خون و چربی خون نیز در پیشگیری از بروز فراموشی و الزایمر تاثیر بسزایی خواهد داشت.

مصرف آسپیرین

دکتر اشرافی مصرف دوز پایین آسپرین در برخی افراد را دیگر راهکار پیشگیری از زوال عقل معرفی کرد و افزود: افرادی که در معرض خطر بیماری‌های قلبی یا مغزی هستند با مشورت پزشک می‌توانند از این دارو مصرف کنند. این دارو نیز در پیشگیری از اختلالات شناختی موثر است.

دوری از تنباکو، توتون و الکل

وی اظهار کرد: پرهیز از مصرف تنباکو، توتون و الکل سه راهکار مهم دیگر برای بهبود عملکرد مغز محسوب می‌شود. مصرف سیگار و قلیون منجر به افزایش فشارخون خواهد شد، ریسک بروز مشکلات قلبی و عروقی و سکته‌های مغزی را افزایش می‌دهد و منجر به بروز اختلالات شناختی خواهد شد. مصرف الکل نیز فرد را به زوال عقل دچار می‌کند.

اضطراب، افسردگی و بی‌خوابی ؛ سه دشمن مغز

اشرافی کنترل اضطراب، افسردگی و بی خوابی را از دیگر راهکارهای بهبود عملکرد مغز دانست و گفت: توصیه می‌شود فرد در کنار فعالیت‌های روزمره و ورزش، وضعیت سلامت روان خون را نیز مورد توجه قرار دهد. همچنین بی خوابی عاملی است که روی عملکرد مغز اثرگذار است.

مراقب ضربات شدید فیزیکی باشید

عضو هیات علمی دانشگاه در ادامه گفت: فرد باید مراقب باشد ضربات شدید و متناوب به سرش نخورد و از انجام ورزش‌هایی که این گونه خطرات را به همراه دارد، پرهیز کند. ضربات شدید به سر منجر به اختلال در عملکرد مغز خواهد شد.

حفظ ارتباطات اجتماعی

وی در پایان حفظ ارتباطات اجتماعی و داشتن شبکه متناوب و دایم اجتماعی و فرهنگی را راهکار دیگری برای حفظ عملکرد مغز دانست و گفت: ارتباط با فامیل، دوستان و نزدیکان در بهبود عملکرد مغز موثر است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: