کد خبر: ۳۴۶۲۴۰
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۵ - ۱۰ تير ۱۴۰۳ - 2024June 30
جمعی از بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی گفتند: دوستان بازنشسته‌ای داریم که شغل دوم دارند و با نصف حقوق وزارت کار بیش از ۸ ساعت کار می‌کنند، چون خرج و مخارج‌شان باهم جور در نمی‌آید.
شفاآنلاین:جامعه>جمعی از بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی  از مشکلات خود گفتند. این بازنشستگان از هزینه‌های درمان، مستمری ناچیز، عدم پایبندی کانون عالی بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی به تعهدات خود، عملکرد ضعیف بازرسان کانون، عدم پرداخت بدهی‌های دولت به تامین اجتماعی و… انتقاد کردند.

مشکلات درمان؛ قانون الزام را اجرا کنید

به گزارش شفا آنلاین بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی همچنین با اشاره به ‌عدم اجرای قانون الزام گفتند: طبق این قانون صفر تا صد هزینه‌های درمان باید رایگان باشد اما نه‌تنها رایگان نیست که بازنشستگان مجبورند مبلغ بیمه تکمیلی را پرداخت کنند اما باز هم خدمات درمان رایگان به آنها ارائه نمی‌شود. بازنشستگان هزینه‌های هنگفتی بابت درمان می‌پردازند، در حالی که مستمری ناچیزی دریافت می‌کنند.
این بازنشستگان همچنین از خدمات ارائه‌شده در بیمارستان‌های ملکی سازمان تامین اجتماعی ابراز نارضایتی کردند و گفتند: باید یک نماینده از طرف کانون در بیمارستان حضور داشته باشد تا به امور مراجعه‌کنندگان رسیدگی شود. قبلا در برخی بیمارستان‌ها نماینده‌ای برای رسیدگی به کارهای جاری بازنشستگان وجود داشت، اما در حال حاضر هیچ نماینده‌ای در بیمارستان‌های ملکی وجود ندارد.
آنها با انتقاد از دشواری دریافت خدمات از بیمارستان‌های ملکی می‌گویند: 10روز است که تلاش می‌کنیم تا از بیمارستان میلاد یک نوبت دریافت کنیم اما نمی‌توانیم. چرا برای گرفتن یک نوبت ساده باید این همه در انتظار بمانیم؟ چرا خدمات افزایش پیدا نمی‌کند؟ چرا بیمارستان‌های ملکی با توجه به تعداد بیمه‌شدگان و میزان نیاز در یک شهر افزایش پیدا نمی‌کند؟ منابع سازمان صرف چه چیزی می‌شود؟
یکی از این بازنشستگان با اشاره به اینکه اصل وجود بیمه تکمیلی اشتباه و بر خلاف قانون الزام است، می‌گوید: شرکت آتیه‌سازان حافظ تعهدات درمانی موثری به بازنشستگان نمی‌دهد. برای درمان بیماری‌ام حدود ۸‌میلیون تومان هزینه کرده‌ام اما تنها یکی از مدارک من را پذیرفته‌اند و یک‌میلیون و اندی تومان تعهد پرداخت داده‌اند. یعنی از ۸‌میلیون هزینه درمان، فقط یک‌میلیون تومان را متقبل شده‌اند و حتی همین مبلغ را هم هنوز واریز نکرده‌اند. در حالی که صفر تا صد این هزینه را باید بیمه مادر پرداخت می‌کرد، اما حتی بیمه تکمیلی هم این هزینه را پرداخت نمی‌کند! این بازنشستگان همچنین با اشاره به ناترازی هزینه و مخارج سازمان تامین اجتماعی می‌گویند: دولت بار وظایف حاکمیتی خود را بر دوش سازمان تامین اجتماعی انداخته و بدهی‌های کلی و جاری خود را به سازمان نمی‌دهد. به همین دلیل است که سازمان با ادعای کمبود منابع، بسیاری از وظایف خود در قبال بازنشستگان تامین اجتماعی را انجام نمی‌دهد. حتی اندک حقوق ناچیز بازنشستگان را نیز با تاخیر پرداخت می‌کنند، در حالی که بازنشستگان برای دریافت همین حقوق ناچیز برنامه‌ریزی کرده‌اند و یک روز تاخیر در حقوق‌شان نیز فشار بسیاری بر آنها وارد می‌کند. بازنشستگان مراجعه‌کننده به ما گفتند: از طرفی دولت بدهی خود را به تامین اجتماعی پرداخت نمی‌کند یا آن را قالب تهاتر شرکت‌های زیان‌ده به سازمان می‌دهد. از طرفی دیگر، خیلی از اموال تامین اجتماعی را واگذار کرده‌اند یا در شرف واگذاری آن هستند. ما معتقدیم مجموعه‌ این سیاست‌ها به ضرر سازمان و در واقع به ضرر بازنشستگان سازمان است و اوضاع آنها را روز‌به‌روز بدتر می‌کند و ممکن است در آینده منجربه ورشکستگی سازمان شود. آنها با ابراز نگرانی از آینده سازمان تامین‌اجتماعی بیان کردند: تصمیماتی از جمله افزایش سن بازنشستگی را به بهانه‌‎ تراز هزینه و مخارج اخذ کرده‌اند در حالی که باید به شکل اساسی‌تر مشکل را حل کرد و اولین راه، پرداخت مطالبات و بدهی‌های سازمان از سوی دولت است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: