کد خبر: ۳۴۵۴۹
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۶ - ۲۹ شهريور ۱۳۹۳ - 2014September 20
عضو انجمن ارولوژی ایران در گفتگو با شفا آنلاین تشریح کرد:
شفا آنلاین- عضو انجمن ارولوژی ایران گفت: طی چند دهه اخیر درمان سنگ های دستگاه ادراری کاملأ معقول شده است.به گونه ای که با ورود دستگاههای سنگ شکن به بخشهای ارلوژی عمل های جراحی کاملأ کاهش یافته و به درصد ناچیزی رسیده است.

دکتر لطف الله ارمنده در گفتگوی اختصاصی با شفا آنلاین ضمن اعلام این خبر با اشاره به این که سنگ های کلیه  با دستگاه سنگ شکنی برون اندامی نیز شکسته می شود ؛ افزود: انتخاب بیمار باید بر اساس اندازه و تعداد سنگ؛ محل آناتومی سنگ ها و حداکثر تا 2 سانتی متر در کلیه نیز باشد.

چه بیمارانی را نمی توان سنگ شکنی کرد؟

وی خاطر نشان کرد: بیماران مبتلا به اشکالات انعقادی خون، عفونت های حاد ادراری، خانم های باردار، افراد خیلی چاق و کودکان زیر 5 سال را نمی توان سنگ شکنی کرد.

وی اظهار داشت:امروزه در کلیه سنگ های بالای 2 ساتی متر، سنگ های شاخ گوزنی و سنگ های بزرگ را می توان با روش ( P.C.N.L) سنگ شکنی کرد.

جراح و متخصص کلیه و مجاری ادرار ادامه داد: در این روش بیمار حتمأ باید بستری شود و قبل از آغاز سوراخ کردن پهلو و سنگ شکنی اقدامات لازم از جمله معاینه قلب؛ ویزیت قبل از عمل توسط متخصص بیهوشی و آزمایشات لازم نیز انجام گیرد.

وی با اشاره به این که برخی از سنگ های کلیه را نمی توان با این روش سنگ شکنی کرد؛ گفت: برای نمونه سایر روش ها مانند ( T.U.L) سنگ شکنی دورن اندامی برای سنگ های حالب و مثانه نیز قابل استفاده است.

ارمنده یادآورشد: اکثر سنگ های حالب و سنگ های کوچک مثانه نیز قابل سنگ شکنی اند اما سنگ های بزرگ مثانه باید با روش های دیگری درمان شوند.

وی تأکید کرد: در تمامی روش های مذکور به استثنای ( P.C.N.L) بیماران بعد از یک روز بستری از بیمارستان مرخص و به زندگی روزمره و عادی خود بر می گردند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: