کد خبر: ۳۴۵۳۱۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۵ - ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ - 2024June 10
آنچه از همین حالا می‌توان با اطمینان نسبی درباره آن صحبت کرد، این است که دست‌کم چند نفر از کاندیداهای اصولگرای حاضر در این رقابت انتخاباتی با احتمالی قابل اعتنا پیش از روز رای‌گیری به نفع کاندیدای اصلی این جریان سیاسی کناره‌گیری خواهند کرد.
شفا آنلاین:سیاسی>تکلیف کاندیداهای نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری روشن شد تا مشخص شود رقابت انتخاباتی هشتم تیرماه پیش‌رو، رقابتی است که یک سوی آن 5‌کاندیدای اصولگرا ایستاده‌اند و سوی دیگر، تنها یک اصلاح‌طلب. البته اگر با دقتی دوچندان به چینشی که 6‌فقیه و 6‌حقوقدان شورای نگهبان برای این رقابت انتخاباتی طراحی کرده، نگاه کنیم، درخواهیم یافت که در میان آن 5‌کاندیدای اصولگرا نیز اختلافات و شکاف‌هایی جدی دیده می‌شود. با این همه اما آنچه از همین حالا می‌توان با اطمینان نسبی درباره آن صحبت کرد، این است که دست‌کم چند نفر از کاندیداهای اصولگرای حاضر در این رقابت انتخاباتی با احتمالی قابل اعتنا پیش از روز رای‌گیری به نفع کاندیدای اصلی این جریان سیاسی کناره‌گیری خواهند کرد؛ اتفاقی که ازقضا در جریان همین انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری نیز افتاد و در حالی بسیاری از ناظران، پیشاپیش از ریاست‌جمهوری قریب به یقین ابراهیم رییسی سخن می‌گفتند که جز عبدالناصر همتی نزدیک به جریان اعتدال و محسن مهرعلیزاده که ازجمله اصلاح‌طلبان غیرتشکیلاتی است، کاندیداهایی همچون علیرضا زاکانی، امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی، محسن رضایی و حتی سعید جلیلی نیز در آن رقابت حضور داشتند. کاندیداهایی که حتی در جریان مناظره‌ها نیز برخی از دیگر کاندیداها از آنان به‌عنوان «پوششی» و «سوپرپوششی» یاد کرده و می‌گفتند که حضورشان در صحنه، درواقع برای آن است که از فرصت به‌ظاهر یکسانی که در جریان مناظره‌های تلویزیونی در اختیار کاندیداها قرار می‌گیرد، به نفع کاندیدای اصلی این جریان سیاسی یعنی ابراهیم رییسی استفاده کنند؛ ادعایی که در نهایت به اثبات رسید و اگرچه رضایی و قاضی‌زاده‌هاشمی تا انتها در رقابت باقی ماندند اما نه‌تنها علیرضا زاکانی، بلکه حتی سعید جلیلی نیز به نفع رییسی کناره‌گیری نکردند.

به گزارش شفا آنلایندر جریان انتخابات پیش‌رو، موضوع را پیچیده‌تر می‌کند، این است که ترکیب کلی کاندیداهای این انتخابات، تا حدود چشمگیری شبیه به ترکیبی است که در انتخابات 1400 شاهد بودیم. این در حالی است که باز علیرضا زاکانی، امیرحسین قاضی‌زاده‌‌هاشمی و البته سعید جلیلی در صحنه حضور دارند و در غیاب ابراهیم رییسی که در سانحه بالگرد ریاست‌جمهوری به شهادت رسید و محسن رضایی که این‌بار ترجیح داد وارد گود رقابت نشود، محمدباقر قالیباف و البته مصطفی پورمحمدی حضور دارند. وضعیتی که باعث شده از هم‌اکنون بسیاری از ناظران از این سخن بگویند که در این انتخابات، اگرچه با 6‌کاندیدا روبه‌روییم اما رقابت در نهایت میان 3 یا حداکثر 4‌نفر است و دست‌کم 2‌نفر از کاندیداهای حاضر، در حکم «کاندیدای پوششی» عمل خواهندکرد. آنچه اما از این منظر حائز اهمیت است، این است که تنها اصلاح‌طلب حاضر در این رقابت یعنی مسعود پزشکیان، نمی‌تواند پوششی باشد و نه‌تنها باید خود را برای رقابتی جدی و به‌عنوان کاندیدایی با پشتوانه اجتماعی قابل‌توجه آماده کند، بلکه در عین حال باید به این مهم نیز واقف باشد که او در عمل با دو یا سه رقیب اصلی و دو، سه رقیب پوششی مواجه است. احتمالا به همین دلیل هم بود که هنوز ساعتی از اعلام نتایج بررسی صلاحیت کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری نگذشته بود که پزشکیان، فعالیت‌های انتخاباتی‌اش را با انتصاب رییس ستاد انتخاباتی‌اش آغاز کرد و اصلاح‌طلبان نیز با برگزاری یک نشست فوق‌العاده، گردهم جمع شدند تا خود را برای ورود پرقدرت به این رقابت آماده کنند.
گردهمایی اصلاح‌طلبان برای حمایت از پزشکیان
سخنگوی جبهه اصلاحات تنها دقایقی پس از اعلام نتایج بررسی صلاحیت کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری در یک اظهارنظر مطبوعاتی، از برگزاری نشست فوق‌العاده این جبهه سیاسی خبر داد و به ایلنا گفت: «با توجه به انتخاب آقای مسعود پزشکیان به‌عنوان یکی از نامزدهای نهایی جبهه اصلاحات در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، تلاش می‌کنیم با برگزاری یک جلسه فوق‌العاده، فورا در این رابطه به بحث بنشینیم.» جواد امام همچنین گفت: «در این جلسه بررسی‌های‌مان را آغاز می‌کنیم تا مشخص شود که باید چه تصمیماتی بگیریم.»اما چنانکه اشاره شد، پزشکیان نیز بلافاصله پس از اطلاع از خبر خوش تاییدصلاحیتش، کارش را به‌عنوان کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری آغاز کرد و در یکی از نخستین اقدامات، با حضور در محل ساختمان بنیاد امید ایرانیان، با محمدرضا عارف و اعضای هیات‌مدیره این بنیاد دیدار کرد. نشستی که در آن عارف، ضمن برشمردن ویژگی‌های اخلاقی و مدیریتی مسعود پزشکیان، همچنین به حساسیت ویژه انتخابات پیش‌رو اشاره کرد و حضور پزشکیان را در عرصه انتخابات، فرصتی ارزشمند برای مردم و نظام برشمرد و حمایت خود و بنیاد امید ایرانیان را از او اعلام کرد. مسعود پزشکیان نیز در این دیدار از نقش موثر محمدرضا عارف در همگرایی و وحدت بین نیروهای تحولخواه قدردانی کرد.
* انتصاب عبدالعلی‌زاده به‌عنوان رییس ستاد پزشکیان
پزشکیان همچنین در اقدامی دیگر، علی عبدالعلی‌زاده وزیر مسکن در دولت اصلاحات و استاندار پیشین آذربایجان‌شرقی را به‌عنوان رییس ستاد انتخاباتی خود منصوب کرد. این در حالی بود که برخی منابع رسانه‌ای اقدام به انتشار یکی از مصاحبه‌های ویدئویی چندی پیش پزشکیان کردند که این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری در آن به پرسشی درباره احتمال حضور محمدجواد ظریف در کابینه احتمالی‌اش پاسخ داده و گفته: «طبیعتا افرادی که علم، تجربه و کارایی دارند، باید منت بکشیم تا سر کار بیایند.» پزشکیان همچنین با تاکیدبر لزوم «استفاده از افراد توانمند، عالم‌ و نخبه‌» برای دستیابی به اهداف موردنظر در دولت احتمالی خود، می‌گوید: «اگر جناحی و دسته‌ای عمل کنیم بعد از ۴۵‌سال باز همچنان عقبگرد خواهیم کرد. باید در منطقه از هر لحاظ اول می‌شدیم؛ نه اینکه با مشکلات شدید اقتصادی و آسیب‌های اجتماعی مواجه باشیم.»
واکنش‌ها به تاییدصلاحیت پزشکیان
اما در شرایطی که تاییدصلاحیت مسعود پزشکیان به‌عنوان یکی از 3‌کاندیدای نهایی جبهه اصلاحات ایران، با واکنش گسترده چهره‌های سیاسی و رسانه‌ای نزدیک به این جریان سیاسی مواجه شد، در یکی از این واکنش‌ها، رییس‌دفتر سیدمحمد خاتمی در دولت اصلاحات و معاون پارلمانی ریاست‌جمهوری در همان دوران در توئیتی نوشت: «با خبرهای رسمی فکر می‌کنم رقابت جدی بین قالیباف و پزشکیان شکل می‌گیرد.» او همچنین نوشت: «یکی از مشهد، یکی از تبریز؛ هم شرقی، هم غربی!»این در حالی بود که یک روزنامه‌نگار و تحلیلگر سیاسی نیز در ارتباط با آشکار شدن ترکیب کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم، از احتمال «دومرحله‌ای شدن انتخابات» سخن گفت. احمد زیدآبادی که در کانال تلگرامی خود در این رابطه اظهارنظر می‌کرد، نوشت: «اگر فهرست غیررسمی کاندیداهای تاییدشده از سوی شورای نگهبان دقیق و صحیح باشد، از هم‌اکنون می‌توان گفت که انتخابات ریاست‌جمهوری دوره چهاردهم دومرحله‌ای خواهد شد.» او توضیح داد: «ردصلاحیت علی لاریجانی به‌رغم تأکید رهبری بر تضییع حقش در دوره قبل، بسیار عجیب است، اما فردی که می‌تواند نقشی مشابه لاریجانی را حتی قدرتمندتر و مؤثرتر از او بازی کند، مصطفی پورمحمدی است. اگر آقای پورمحمدی از قدرت بیانش در مناظرات انتخاباتی به‌خوبی استفاده کند، چه‌بسا یکی از طرفین مرحله دوم انتخابات او باشد.» با این همه اما برای یافتن پاسخ این پرسش که باتوجه به حمایت اصلاح‌طلبان و میانه‌روها از کاندیداتوری پزشکیان، کدامیک از 5‌کاندیدای اصولگرای حاضر در این صحنه، رقیب اصلی او خواهند بود، باید کمی منتظر بمانیم./جهان صنعت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: