کد خبر: ۳۴۵۲۵۰
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۰ - ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ - 2024June 09
در ایران سالانه بیش از 600 هزار سقط غیرقانونی انجام می شود. این یعنی خطر جانی برای افرادی که به صورت غیر قانونی به این کار اقدام می کنند.
شفا آنلاین:سلامت>مساله سقط جنین‌های غیرقانونی فقط مختص به ایران نیست. در بسیاری از کشورها هنوز در این رابطه هیچ اجماع قانونی صورت نگرفته و در شرایط کنونی که اکثر کشورها با بحران جمعیت مواجه‌اند، جلوگیری از سقط سخت‌گیرانه‌تر هم شده است.

به گزارش شفا آنلاین طبق آمارهای غیر رسمی که اتفاقا از زبان مسئولان رسمی بیان شده است، در ایران سالانه بیش از 600 هزار سقط غیرقانونی انجام می‌شود. این یعنی خطر جانی برای افرادی که به صورت غیرقانونی به این کار اقدام می‌کنند. یعنی هر ساله بیش از 600 هزار نفر در کشور در معرض مرگ و میر یا از دست دادن سلامت جسمی قرار دارند.

مساله وقتی بغرنج‌تر می‌شود که نگاهی به مفاد قانون جوانی جمعیت بیاندازیم. بر اساس این قانون، نه تنها سقط جنین کاملا غیرقانونی است که دیگر وسایل پیشگیری از بارداری نیز به صورت رایگان در خانه‌های بهداشت توزیع نمی‌شود. از طرف دیگر حتی سقط‌های قانونی هم با موانع بسیاری مواجه است و تا زمانی که پزشکان معتمد قوه قضاییه سقط را تایید نکنند این کار انجام نمی‌گیرد.

تمام این قوانین سفت و سخت تنها یک پیامد را به دنبال دارد و آن افزایش سقط‌های غیر قانونی در کشور است. سقط‌هایی که حالا از ماما گرفته تا جراح عمومی با دریافت چند ده میلیون انجام می‌دهند. هر چند اگر این افراد از سوی وزارت بهداشت یا نظام پزشکی شناسایی شوند پروانه فعالیتشان برای همیشه باطل می‌شود.

اما مساله اینجاست شخصی که ریسک می‌کند و برای دریافت پول کلان روی پروانه مامایی و پزشکی‌اش قمار می‌کند قطعا در صورت ابطال پروانه کار هم به فعالیت‌های غیر قانونی خود ادامه خواهد داد. عدم نظارت درست و تدوین قوانینی که کامل مورد بررسی قرار نگرفته‌اند و شرایط جامعه در آنها لحاظ نشده است، باعث بروز چنین مشکلاتی می‌شود.

هزینه سقط جنین توسط ماما از 70 تا 150 میلیون


اگر تا به حال مساله دخالت پزشکان عمومی در جراحی‌های زیبایی مطرح بود، حالا سقط جنین غیرقانونی توسط ماماها، جراحان عمومی و... به معضلات قبلی اضافه شده است. زمانی این سقط‌ها به صورت زیرزمینی و توسط افراد غیر متخصص انجام می‌شد و اغلب هم به مرگ می‌انجامید، اما حالا دیگر مساله سقط جنین در بین افراد کم بضاعت مطرح نیست. مساله بارداری‌های خارج از ازدواج و عدم تمایل به فرزندآوری در بین خانواده‌های متمول و... هم باعث شده تا هم میزان این سقط‌ها به طرز باورنکردنی افزایش پیدا کند و هم افرادی که در این حرفه حضور دارند، به این کار روی بیاورند.

لیلا، کارشناس مامایی است، او در مطبش کار سقط‌های غیرقانونی را انجام می‌دهد. او در پاسخ به سوال خبرنگار تجارت‌نیوز می‌گوید برای اینکه قیمت سقط را بدهد، باید اول سونوگرافی فرد باردار را ببیند و با توجه به مدت زمان بارداری و مشکلات زمینه‌ای قیمت را اعلام کند.

او می‌افزاید: البته اگر همه چیز نرمال باشد زیر سه ماه تقریبا 70 میلیون و بالای 4 ماه آن هم تنها یک هفته بیشتر از 4 ماه با مبلغ 150 میلیون کار را انجام می‌دهد. لیلا اطمینان می‌دهد تمامی وسایل مورد نیاز را در مطب دارد و هیچ جای نگرانی برای خون‌ریزی بعد از سقط و غیره وجود ندارد.

این ماما که فکر می‌کند با یک کیس خواهان سقط غیرقانونی صحبت می‌کند، به این مساله اشاره می‌کند که بهتر است فرد متقاضی کمی بیشتر فکر کند و اگر امکانش را دارد جنین را سقط نکند.

جراح عمومی با 120 میلیون سقط جنین غیر قانونی انجام می‌دهد


علیرضا جراح عمومی است. او می‌گوید: مساله اینجاست که حتی خیلی از زوج‌های جوان هم وقتی به صورت ناخواسته باردار می‌شوند، به دنبال سقط جنین هستند. هم مساله طرز فکر افراد است که تغییر کرده و فکر می‌کنند چون نمی‌توانند دورنمایی از آینده خود داشته باشند پس فرزندآوری کاری درستی نیست و هم اینکه برخی فرزند را دست و پا گیر می‌دانند و در نهایت هم افرادی هستند که خارج از ازدواج باردار می‌شوند.

او در مورد هزینه این عمل‌ها می‌گوید: هزینه سقط جنین غیرقانونی تا 4 ماه 120 میلیون تومان است. البته افرادی هم هستند که چنین پولی ندارند اما به این خاطر که ممکن است جانشان به خطر بیفتد با هزینه کمتر هم حاضر به انجام کار می‌شوم. اما اگر افرادی با تمکن مالی بالا برای این کار مراجعه کنند، بیش از 120 میلیون از آنها می‌گیرم.

علیرضا در پاسخ به این سوال که آیا از شناسایی شدن و از دست دادن پروانه طبابت خود ترسی ندارد، می‌افزاید: حتی برای افرادی که مرتکب خلاف‌های بزرگتر مانند قتل می‌شوند هم همیشه بار اولی برای ترسیدن وجود دارد. اما من به کاری که می‌کنم به چشم یک خیانت نگاه نمی‌کنم. من با کسانی طرف هستم که اکثرا با رابطه خارج از ازدواج باردار شده‌اند و همین مساله باعث می‌شود که فکر کنم یک زندگی را نجات داده‌ام. در مورد پروانه طبابت هم شاید بالا بودن هزینه انجام این کار به دلیل همین مساله است که اگر پروانه طبابتم باطل شد باز هم بتوانم از پس هزینه‌های زندگی‌ام بربیایم.

سقط جنین توسط پرستار با 10 میلیون تومان


مهناز، پرستار یکی از بیمارستان‌های تهران نیز دستی بر آتش سقط جنین دارد. او هزینه بسیار کمتری دریافت می‌کند و اغلب کسانی که به او مراجعه می‌کنند از خانواده‌های بی‌بضاعت هستند. این پرستار در پاسخ به این سوال که آیا نمی‌ترسد اتفاقی برای فردی که سقط می‌کند رخ بدهد و جان او به خطر بیفتد می‌گوید: سال‌هاست این کار را می‌کنم و تا کنون به مورد خاصی برنخورده‌ام. من کارم را بلدم و البته مواردی را قبول می‌کنم که حتما زیر سه ماه باشند و به این ترتیب به راحتی می‌توانم با روش‌هایی که می‌شناسم این کار را انجام بدهم.

مهناز درباره روش‌های سقطی که استفاده می‌کند خیلی تمایلی به حرف زدن ندارد و تنها به این موارد اشاره می‌کند: بسته به شرایط فرد و آخرین سونوگرافی که گرفته یا از قرص و شیاف استفاده می‌کنم و یا از آمپول اما به هر حال روشی که من انجام می‌دهم هزینه زیادی ندارد و بابت هر سقط شاید نهایتا 10 میلیون تومان دریافت کنم.

او درباره خطراتی که این کار دارد می‌گوید: همه ما آدم‌های گرفتاری هستیم. من گرفتار مسایل مالی هستم و فردی که برای سقط جنین به من مراجعه می‌کند، نوع دیگری گرفتار است. پس به این کار به عنوان کار خلاف نگاه نمی‌کنم. ما مشکلات هم را کمتر می‌کنیم همین!

مهناز در پاسخ به این سوال که چند درصد افرادی که برای سقط مراجعه می‌کنند روابط خارج از ازدواج دارند، می‌گوید: اکثر آنها به همین دلیل برای سقط می‌آیند و همین مساله هم باعث می‌شود که با خیال راحت‌تری دست به این کار بزنم. چون قطعا خیلی از آنها در خانواده‌هایی زندگی می‌کنند که چنین مسایلی می‌تواند به قیمت جانشان تمام شود./تجارت نیوز

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: