کد خبر: ۳۴۵۱۹
تاریخ انتشار: ۰۲:۰۰ - ۲۶ شهريور ۱۳۹۳ - 2014September 17
شفاآنلاين- مدیر برنامه ریزی ، جذب و آموزش اهداکنندگان سازمان انتقال خون ایران گفت : به دلیل رایگان بودن خون ، مصرف منطقی خون در بیمارستان ها رعایت نمی شود و اهمیت آن از اولویت برخوردار نیست .

به گزارش شفاآنلاين، ' بابک یکتاپرست در یک نشست خبری افزود: خون مانند پیوند بافت است و بیمارستان های کشور باید از مصرف بی رویه آن جلوگیری کنند، توزیع آن به صورت رایگان در مراکز درمانی نباید نشان از بی اهمیتی به این مساله باشد.

وی با بیان اینکه تزریق خون باید زیر نظر یک پرستار باشد، اظهار داشت : باید حساسیت روی تزریق خون صورت گیرد ، خون و فرآورده های خونی اگر تحت پوشش بیمه باشند، و بیمارستانها از طریق بیمه هزینه آن را پرداخت کنند، دیگر خون بی رویه مصرف نمی شود.

یکتاپرست تصریح کرد:برای یک پیوند کلیه هزینه های زیادی پرداخت می شود ولی به دلیل تصور غلط ،عموم مردم، فکر می کنند خون همیشه وجود دارد و هزینه ای برای آن پرداخت نمی شود در حالیکه مانند تمام دنیا بیمه ها باید هزینه پلاسما و هر واحد پلاکت را به بیمارستان ها پرداخت کنند.

وی با اشاره به اینکه دارندگان گروههای خونی نادر فقط می توانند به یکدیگر خون اهدا کنند ، گفت :بنابراین باید این افراد شناسایی شوند تا در صورت نیاز بتوانیم خون آنها را به بیماران تزریق کنیم.

یکتاپرست ، ایران را جزو کشورهایی در دنیا دانست که دارای برنامه ملی خون نادر است و افزود: هنوز در کشور سیستم مراقبت های تزریق خون های نادر در بیمارستان های ایجاد نشده و این مراکز درمانی از نحوه و میزان خونی که مصرف می کنند به سازمان انتقال خون اطلاعی نمی دهند و ناهماهنگی در این زمینه بوجود می آید.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: