کد خبر: ۳۴۲۹۱۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۰ - ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024April 22
غربالگری خون‌‌‌های اهدایی از نظر هپاتیت سی از سال ۱۳۷۵ اثر چشمگیری در کاهش شیوع این بیماری در جمعیت‌‌‌های پرخطر از جمله بیماران هموفیلی، تالاسمی و دیالیزی داشته است.
شفاآنلاین>سلامت>رئیس انجمن علمی مطالعات بیماری‌‌‌های کبدی ایران در نامه‌‌‌ای خطاب به وزیر بهداشت با اشاره به کاهش قابل توجه بار بیماری‌‌‌های ناشی از هپاتیت بی و هپاتیت سی در جامعه اضافه کرد: غربالگری خون‌‌‌های اهدایی از نظر هپاتیت سی از سال ۱۳۷۵ اثر چشمگیری در کاهش شیوع این بیماری در جمعیت‌‌‌های پرخطر از جمله بیماران هموفیلی، تالاسمی و دیالیزی داشته است. از طرف دیگر آغاز برنامه غربالگری کلیه بیماران خاص از نظر هپاتیت سی و درمان رایگان آنها در سال ۱۳۸۵ که توسط آن وزارتخانه هدایت و حمایت شده است، همچنین با پیگیری‌‌‌های شبکه هپاتیت ایران و دانشگاه‌‌‌های علوم پزشکی کشور و مراکز علمی و تحقیقاتی وابسته، از میزان مبتلایان به این بیماری به طور قابل توجهی کاسته است.

به گزارش شفاآنلاین:سید موید علویان در این نامه با بیان اینکه این مدل به عنوان یک مدل موفق در جوامع علمی خارج و داخل کشور مطرح و مورد تقدیر قرار گرفته نوشت: شیوع هپاتیت سی در بیماران هموفیلی از ۴۰ درصد به کمتر از یک درصد و در بیماران تالاسمی از ۳۰ درصد به کمتر از یک درصد و در بیماران دیالیزی از ۱۸ درصد به کمتر از یک درصد در سراسر کشور کاهش جدی پیدا کرده است. در بخش دیگر این نامه آمده است  درمان رایگان بیش از ۲۰هزار بیمار خاص مبتلا به هپاتیت سی برگ درخشانی از خدمت خالصانه به این بیماران است که سبب کاهش جدی مرگ و میر ناشی از آن شده است. در بسیاری از استان‌‌‌ها، از بیماران خاص مبتلا به بیماری هپاتیت خبری نیست و اولین استان در سال ۱۳۹۶، خراسان جنوبی بود که ریشه‌کنی هپاتیت سی در بیماران خاص انجام داد و از طرف شبکه هپاتیت ایران به  مسعود ضیائی متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری جایزه نینا (Novelty in NoHep activity) اهدا شد.

رئیس انجمن علمی مطالعات بیماری‌‌‌های کبدی ایران  در این نامه دو درخواست از وزیر را مطرح کرده است:

*اعلام رسمی حذف هپاتیت سی با توجه به کاهش بیش از ۹۰درصد مبتلایان در بیماران خاص در کشور به سازمان بهداشت جهانی و پیگیری انتقال این تجربه به سایر کشورها.

*تاکید به کلیه مراکز بیماران خاص در کشور تا در صورت مشاهده موارد ابتلای جدید به هپاتیت سی با تایید مولکولی (پی‌سی‌آر) سریعا به وزارت بهداشت و درمان  اعلام، تا پیگیری درمان و ریشه‌‌‌یابی راه انتقال در موارد جدید صورت گیرد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: