کد خبر: ۳۴۲۸۰
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۳ - ۲۳ شهريور ۱۳۹۳ - 2014September 14
شفاآنلاین-مشاور انجمن علمی جراحان عمومی ایران با تاکید بر ضرورت غربالگری سرطان پستان در زنان، گفت: با غربالگری و شناخت فاکتورهای خطر با دید بهتری می‌توان به مبارزه با این سرطان رفت.
به گزارش شفا آنلاین،دکتر علیرضا جلالی در آستانه برگزاری نهمین کنگره سالیانه انجمن علمی جراحان عمومی کشور (2 تا 4 مهر 93) با بیان اینکه با غربالگری پیشگیری از بروز و تشخیص به‌ موقع به‌ راحتی امکانپذیر است، اظهارداشت: فاکتورهای خطر در دو مقوله هورمونی و غیرهورمونی است.

وی با بیان اینکه بیشتر در معرض قرار گرفتن هورمون زنانه استروژن با افزایش خطر ابتلا با سرطان پستان همراه است، ادامه داد: اما با کاهش در معرض قرار گرفتن استروژن جنبه محافظتی دارد از طرفی طول دوره‌ قاعدگی از جمله قاعدگی زودهنگام و یائسگی دیرهنگام و نیز نداشتن فرزند با افزایش خطر سرطان پستان همراه است.

مشاور انجمن علمی جراحان عمومی ایران افزود: ورزشهای ملایم و دوره‌ی شیردهی طولانی‌تر از عواملی است که تعداد قاعدگی را کاهش می‌دهند از این‌رو برای پیشگیری جنبه محافظتی دارد.

جلالی با بیان اینکه تکامل و تمایز نهایی بافت پستان (اپیتلیوم) در بارداری 9 ماهه جنبه محافظت‌کنندگی دارد، گفت: بارداری در سنین بالا خطر بروز سرطان پستان را افزایش می‌دهد همین‌طور چاقی در یائسگی برای ایجاد سرطان پستان خطرزاست چون بافت چربی در یائسگی منشا استروژن است.

وی درباره عوامل غیرهورمونی ادامه داد: سابقه درمان با اشعه در زنان بسیار جوان در ناحیه‌ قفسه‌ سینه از این عوامل است البته با این شیوه‌ زندگی و صنعتی شدن آن همچنین مصرف مقادیر فراوان غذاهای چرب برای طولانی‌ مدت سبب افزایش استروژن در خون می‌شود.

مشاور انجمن علمی جراحان عمومی ایران با بیان اینکه مصرف الکل هم سبب افزایش سطح سرمی استرادیول (هورمون زنانه) و خطر بروز سرطان‌ پستان‌ می‌شود،گفت: سابقه‌ ابتلا به‌سرطان‌ پستان در اقوام درجه یک از دیگر عوامل خطر غیرهورمونی ابتلا به سرطان پستان در زنان است.

جلالی با بیان اینکه با در نظر گرفتن این مجموعه عوامل سن شروع غربالگری سرطان پستان در زنان مشخص می‌شود افزود: یک زن بدون هیچ عامل خطر باید معاینه فیزیکی Self Examination را از 25 سالگی آغاز کند.

وی با تاکید بر ضرورت معاینه فیزیکی و دوره‌ای پستان توسط پزشکان با فلوشیپ بیماریهای پستان ادامه داد: هم‌اکنون این فلوشیپ و کلینیک‌های پستان در کشور رو به افزایش است.

عضو کمیته علمی نهمين کنگره سالیانه انجمن علمی جراحان عمومی با بیان اینکه معاینه فیزیکی زنان 25 ساله توسط پزشک باید هر یک تا 3 سال تکرار شودٰ گفت: در عین حال زنان باید یاد بگیرند از خود مراقبتي هوشیار و آگاهانه داشته باشند و در ارتباط با طبیعت بافت سینه خود اطلاعات داشته باشند و تغییرات را به پزشک اطلاع دهند.

مشاور انجمن علمی جراحان عمومی ایران با اشاره به معاینه دوره‌ای سینه توسط خود فرد، افزود: از اینرو خودآگاهی فرد از طبیعت سینه ضروری است. بهترین زمان برای این خودارزیابی به‌ ویژه در سنین پیش از یائسگی در انتهای قاعدگی است.

جلالی با تاکید بر ضرورت این خود ارزیابی از 25 تا 70 سالگی ادامه داد: هم‌اکنون توصیه می‌شود نخستین ماموگرافی باید از سن 35 سالگی آغاز شود این در حالی است که معاینه فیزیکی سالیانه توسط پزشک و برنامه خودمراقبتی باید از 25 تا 40 سالگی ادامه داشته باشد.

وی با بیان اینکه ماموگرافی سالیانه از 40 سالگی به بعد توصیه می‌شود، گفت: این ماموگرافی باید تا 50 سالگی هر یک سال انجام شود از 50 تا 60 سالگی باید هر 2 سال یکبار ماموگرافی شود و از 60 تا 70 سالگی ماموگرافی هر 3 سال توصیه می‌شود اما برنامه خود مراقبتی از 25 تا 70 سالگی توصیه می‌شود.

مشاور انجمن علمی جراحان عمومی ایران با بیان اینکه این شیوه‌ی غربالگری برای زنانی است که توده‌ای در سینه‌ آنها لمس نمی‌شود، افزود: این ویژه‌ کسانی است که نه توده و نه ترشح از نوک سینه و یا علائمی دال بر توده‌ بدخیم در سینه‌ آنها لمس نمی‌شود در غیر اینصورت خودمراقبتی آنها با گروه نخست متفاوت است.

جلالی با اشاره به تغییر الگوی درمان سرطان پستان نسبت به سالهای گذشته ادامه داد: پزشکان باید پیش از هر مداخله جراحی مرحله بالینی بیمار و مشخصات بافتی حتی سطوح بیومارکرها را  در نظر بگیرند.

وی با بیان اینکه 20 تا 30 سال پیش از نمونه‌های مشکوک نمونه‌برداری باز می‌شد، گفت: بدین معنا که با چاقو برشی داده و تکه‌ای از نسج برداشته و به پاتولوژی ارسال می‌شد حال آنکه هم‌اکنون رادیولوژیست‌ها و سونولوژیست‌ها بیوپسی سوزنی انجام می‌‌دهند.

مشاور انجمن علمی جراحان عمومی ایران با بیان اینکه برای مرحله‌بندی لنفودهای منطقه‌ای زیر بغل در هر پستان درگیر باید به تخلیه لنف هر پستان به غدد لنفی زیر بغل آن توجه شود، افزود: باید برای نگهداری لنف زیر بغل برای زنانی که تهاجم لنف زیر بغل ندارند بیوپسی لنفود نگهبان انجام شود.

نهمین کنگره سالیانه انجمن علمی جراحان عمومی با عنوان نگرشی بر جراحی های کاربردی سرطان پستان، دستگاه گوارش و...، دوم تا چهارم مهرماه امسال در سالن همایشهای رازی برگزار می شود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: