کد خبر: ۳۴۲۷۸
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۷ - ۲۳ شهريور ۱۳۹۳ - 2014September 14
شفاآنلاین-معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به سیاست این سازمان برای کاهش 70 درصدی واردات مکملها در سال جاری، تاکید کرد: حذف رانت و برخورد با رانت خواری در حوزه مکملها، از جمله اقدامات وزارت بهداشت برای ساماندهی بازار مکملها در کشور است.

به گزارش شفاآنلاین، دکتر رسول دیناروند روز یکشنبه در اولین همایش دبیران قطب کشوری حوزه غذا و دارو که در ساختمان اداره کل آزمایشگاههای کنترل غذا و دارو برگزار شد، به وضعیت بازار دارویی کشور در یک سال گذشته اشاره کرد و افزود: در نظرسنجی که سال گذشته بر روی سایت وزارت بهداشت قرار داشت، اولویت اصلی 68 درصد مردم ساماندهی بازار دارویی کشور بود.

وی با اشاره به اوضاع نابسامان و آشفته بازار دارو در سال گذشته، اظهارداشت: اولویت دولت یازدهم و وزارت بهداشت، ساماندهی وضعیت دارو بود و در این یک سال گذشته شرایط به گونه ای تغییر کرده که اگر الان از مردم نظرسنجی شود، اولویت اصلی آن 68 درصد، دارو نخواهد بود. زیرا، با تلاش دولت و وزارت بهداشت، از بحران دارویی عبور کرده ایم و مشکل خاصی در زمینه تامین و قیمت داروهای مورد نیاز مردم وجود ندارد.

رئیس سازمان غذا و دارو با اعلام اینکه کمبودهای دارویی شیب افزایشی ندارد، گفت: کمبودهای دارویی در همان 30 قلم قرار دارد و افزایش نیافته است. البته این کمبودها تنها برای دو تا سه هفته است و اینگونه نیست که کمبود این اقلام دارویی به مرز بحران برسد و بخواهد برای بیماران مشکل خاصی ایجاد کند.

دیناروند تاکید کرد: مدیریت دارو در یک سال گذشته با افزایش واردات دارویی به دست نیامده است. بطوریکه در سال 91 در حدود یک میلیارد و 250 میلیون دلار ارزبری دارویی داشتیم و به همین میزان در سال 92 بود. اما برای سال 93، برنامه ما حرکت به سمت کاهش 30 درصدی ارزبری دارویی است. زیرا، سیاست ما واردات لجام گسیخته دارو نیست و به دنبال صرفه جویی ارزی هستیم.

معاون وزیر بهداشت با اعلام اینکه پایین ترین نرخ تورم را در حوزه دارو داشته ایم، افزود: راه اندازی پرتال سازمان غذا و دارو، کد رهگیری دارو از مرحله توزیع تا مصرف و نسخه الکترونیکی برای جلوگیری از تجویز غیرمنطقی دارو، از جمله برنامه هایی است که دنبال می کنیم.

وی در ادامه به حوزه غذا اشاره کرد و گفت: سختگیری در واردات محصولات غذایی و تسهیل در امر صدور پروانه تولید محصولات غذایی، از اولویت های کاری سازمان غذا و دارو است.

دیناروند با اعلام این مطلب که نمی توان به تنقلات پروانه ساخت نداد، افزود: همانطور که نمی توان مصرف سیگار در دنیا را ممنوع کرد، نمی توان از تولید تنقلات جلوگیری کرد. بلکه باید به سمت تشویق مردم برای مصرف خوراکی های سالم پیش رفت.

مهر

برچسب ها: مکمل ، بازار ، بحران ، دارو
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: