به گزارش شفاآنلاین:طراحی میز آزمایشگاهی سیار با هدف تسهیل دسترسی دانشآموزان مناطق
کمبرخوردار و محروم به امکانات آزمایشگاهی از طریق یک استارتآپ بومی صورت
گرفته است. البته این تنها محصول آموزشی فناورانه این شرکت نیست. آنها از
سال1399با هدف پرورش و تقویت خلاقیت، استعداد و بنیه علمی کودکان و
نوجوانان با رویکرد بازی و سرگرمی و تجربهمحوری کار خود را آغاز کردهاند و
در فاز نخست فعالیتهای خود روی تولید بستههای علمی- آموزشی مهارتمحور
در حوزههای مختلف متمرکز بودند.
مصطفی راهوار، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران و مدیرعامل
این مجموعه درباره ساخت میز آزمایشگاه سیار گفت: «میز آزمایشگاه سیار یک
میز کوچک و قابل حمل است که فضایی مانند کلاس درس را برای علمجویان فراهم
میکند. این میز سیار در مدارسی که دانشآموزان امکان استفاده از آزمایشگاه
را ندارند یا در مدارس روستایی مورد استفاده قرار میگیرد.
این محصول در کشور ثبت اختراع شده است و بهدنبال ثبت اختراع بینالمللی آن هستیم.» او با تأکید بر اینکه این میز سیار، فضایی امن و شخصی در اختیار دانشآموز قرار میدهد افزود: «علاوه براینکه بچهها میتوانند کارهای علمی، عملی و آزمایشگاهی خود را با این میز انجام دهند از آن بهعنوان میز تحریر و کتابخانه هم میتوانند استفاده کنند.» راهوار با بیان اینکه نبوداطلاعرسانی، از دلایل ناشناخته ماندن میز آزمایشگاه سیار است گفت: «میز آزمایشگاهی ما ثبت اختراع شده، اما کسی آن را نمیشناسد، زیرا در تبلیغات و اطلاعرسانی محدودیت داریم و شناخت مردم از این محصول کم است.»
سوق دادن آموزش از محور تئوری به محورهای عملی علاوه بر بالا بردن
کیفیت آموزش، منجر به تقویت مهارتهای مختلف کودکان و نوجوانان میشود.
همین مورد مهمترین هدف این استارتآپ بومی در مسیر پرورش استعدادهای
نوپاست. این نوع آزمایشگاه سیار در بسیاری از کشورهای خارجی نیز ابداع و
استفاده شده است. در آمریکا نیز یک شرکت به نام Educate Main آزمایشگاه
سیاری با عنوان BIOLAB در مدارس روستایی معرفی کرد. این آزمایشگاه یادگیری
سیار، برای هیجان دادن به بچهها در مورد مشاغل علوم، مهندسی، ریاضی و
فناوری طراحی شده است.
از آنجا که آزمایشگاه علوم دبیرستان یا راهنمایی با آموزش اصول
اولیه شیمی از طریق تعامل اسیدها و بازها یا کالبدشکافی قورباغه محلی برای
کشف استعداد است، بخشی حیاتی از آموزش بهحساب میآید. در اکثر فلسفههای
آموزشی، یادگیری علم بهسادگی کافی نیست. برای درک کامل ماهیت تجربی علم،
دانشآموزان به فضایی نیاز دارند تا آزمایشهای خود را انجام دهند، نحوه
تحقیق را بیاموزند و یادگیری علمی را از طریق آزمون و خطا تمرین کنند. به
همین دلیل است که در بسیاری از نقاط دنیا سعی دارند امکانات مساوی از این
دست در مناطق محروم فراهم کنند.