کد خبر: ۳۴۲۶۵۸
تاریخ انتشار: ۱۸:۳۰ - ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 2024April 16
بهتر است قندهایی مثل آبنبات، شکلات و خود قند سفید که معمولا همراه چای مصرف می‌شوند را از رژیم خود حذف و قندهای مصنوعی را هم در حد متعادل استفاده کنیم.
شفاآنلاین>سلامت>این روزها جریانی راه افتاده که هدفش حذف قندوشکر و... از زندگی است. سؤال اصلی این‌جاست که ما تا کجا مجاز هستیم که قندهای طبیعی و مصنوعی را روزانه مصرف کنیم؟ آیا لازم است برای حفظ تناسب اندام و سلامت جسم، همه آنها را از رژیم خود حذف کنیم؟
 دکتر مریم مظاهریون، دکتری تخصصی تغذیه و رژیم‌درمانی و عضو انجمن علمی تغذیه ایران معتقد است که حذف همه انواع قندها از برنامه غذایی روزانه، کاری نادرست است. چون مثلا میوه‌ها سرشار از قند فروکتوز هستند و قند فروکتوز برای بدن بسیار ضروری است. بنابراین ما نمی‌توانیم همه قندها را از رژیم خود حذف کنیم.
به گزارش شفاآنلاین:دکتر مظاهریون ، توضیح کوتاهی درباره انواع قند می‌دهد و می‌گوید: ما 2نوع قند داریم؛ طبیعی و مصنوعی. قند  طبیعی شامل قندوشکر سفید است که گلوکز نام دارد، قند موجود در میوه‌ها که به آن فروکتوز می‌گویند و قند موجود در شیر که به آن لاکتوز گفته می‌شود. قندهای مصنوعی هم قندهای تولید دست انسان هستند که در محصولات رژیمی استفاده می‌شوند و انواع زیادی دارند و ساکورین، سوکرالوز و اسپارتام تعدادی از آنها هستند.عضو انجمن علمی تغذیه ایران تأکید می‌کند: بهتر است قندهایی مثل آبنبات، شکلات و خود قند سفید که معمولا همراه چای مصرف می‌شوند را از رژیم خود حذف و قندهای مصنوعی را هم در حد متعادل استفاده کنیم. البته بعضی‌ها این کار را می‌کنند اما به جای آن، به مصرف بی‌رویه قندهای طبیعی مثل توت خشک و خرما و انجیر خشک رو می‌آورند. درحالی‌که مصرف این خوراکی‌ها هم به میزان فراوان به مرور زمان می‌تواند هم باعث افزایش وزن شود و هم به سلامت ما صدمه بزند که یکی از این صدمات، ابتلا به دیابت است.دکتر مظاهریون می‌گوید: خیلی از مراجعین وقتی به آنها می‌گوییم خرما و توت و کشمش و انجیر چاق‌کننده هستند، تعجب می‌کنند. درحالی‌که حتی قندهای طبیعی اگر به‌میزان زیاد مصرف شوند، می‌توانند سبب چاقی و بروز سایر عوارض شوند. درضمن وقتی شما میزان زیادی قند وارد بدن خود می‌کنید، سطح قند خون شما ناگهان افزایش پیدا می‌کند و بدن برای جبران این مسئله، انسولین بیشتری تولید می‌کند. انسولین هم باعث کاهش قند خون می‌شود. افت قند خون سبب می‌شود که شما تمایل به خوردن یک ماده غذایی شیرین پیدا کنید. و این سیکل معیوب دائم تکرار می‌شود و به مرور زمان وزن شما افزایش می یابد. مسئله تنها افزایش وزن هم نیست. بیماری‌های مختلف در کمین سلامت ما هستند.عضو انجمن علمی تغذیه ایران تأکید می‌کند: مصرف توت، کشمش و خرما مشکلی ندارد اما به میزان متعادل. نباید در مصرف آنها زیاده‌روی شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: