کد خبر: ۳۴۲۶۴۰
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۳ - ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 2024April 16
جراحان می توانند از اسکن در طول جراحی سرطان سینه استفاده کنند تا مطمئن شوند که تمام بیوپسی یا تومور را برداشته اند، به جای اینکه منتظر پاتولوژیست باشند تا بعداً بافت را تجزیه و تحلیل کند.

شفاآنلاین>سلامت>محققان در Stanford Medicine گزارش می دهند که یک "نمونه برداری مجازی” جدید و غیر تهاجمی ممکن است به زودی به پزشکان این امکان را بدهد که به جای آن نقطه را اسکن کنند تا مشخص کنند که آیا سلول های سرطانی در آن وجود دارد یا خیر

 محقق ارشد آدام د لا زردا، دانشیار زیست شناسی ساختاری در استنفورد گفت.

به گزارش شفاآنلاین: یوناتان وینتراب، دانشجوی سابق فارغ التحصیل در آزمایشگاه د لا زردا، این روش را توسعه داد. Winetraum اکنون آزمایشگاه تحقیقاتی خود را در استنفورد رهبری می کند که تا حدی بر روی بیوپسی های مجازی تمرکز دارد.دکتر کاویتا سارین، دانشیار پوست، در بیانیه خبری استنفورد گفت: "این پتانسیل را دارد که نحوه تشخیص و نظارت ما در مورد ضایعات و بیماری های پوستی در کلینیک را تغییر دهد.”به طور معمول، یک آسیب شناس بافت بیوپسی شده را به لایه های نازک برش می دهد و آنها را با مواد شیمیایی درمان می کند که الگوها، شکل ها و ساختار سلول ها را برجسته می کند.تهیه این اسلایدها کار زیادی را می طلبد و آسیب جبران ناپذیری به بافت بیوپسی شده وارد می کند. به عنوان مثال، هنگامی که بیوپسی در یک جهت برش داده می شود، نمی توان آن را به روش دیگری برش داد تا نمای متفاوتی ارائه شود.

 فناوری به نام توموگرافی انسجام نوری (OCT)

اسکن OCT معمولاً توسط چشم پزشکان برای معاینه پشت چشم استفاده می شود، اما د لا زردا و وینتراب این اسکن ها را تقویت کردند تا در سایر اندام ها نیز کار کنند.سخت افزار بهتر، روش های پردازش جدید و هوش مصنوعی همگی به تبدیل OCT به یک تکنیک اسکن بهتر و مفیدتر کمک کرده اند.د لا زردا گفت: «ما به بهبود و بهبود کیفیت تصویر ادامه دادیم و به ما اجازه می‌داد جزئیات کوچک‌تر و کوچک‌تر یک بافت را ببینیم. و ما متوجه شدیم که تصاویر OCT که می‌سازیم واقعاً از نظر آنچه می‌توانستند نشان دهند بسیار شبیه به [اسلایدهای آسیب‌شناسی] بودند.»

به گفته محققان،

سه متخصص پوست دانشگاه استنفورد مجموعه‌ای تصادفی از تصاویر OCT و اسلایدهای آسیب‌شناسی را ارائه کردند و دریافتند که می‌توانند ساختارهای سلولی را به خوبی با هر کدام تشخیص دهند.د لا زردا گفت: با استفاده از این فناوری جدید، متخصصان پوست مجبور نخواهند شد منتظر بمانند تا ببینند آیا یک نقطه غیرعادی روی پوست فرد قبل از اقدام، رشد می کند یا تغییر می کند.د لا زردا گفت: «تصور کنید اگر می‌توانیم به پزشکان این توانایی را بدهیم، دقیقاً در اتاق با بیمار، دوربین OCT را بیرون بیاورند و – به جای برش دادن بیمار در ده‌ها مکان – از سلول‌های داخل هر خال تصویربرداری کنند. .

مزایای مشابهی می تواند با جراحی سرطان همراه باشد.

محققان خاطرنشان کردند که حدود ۲۰ درصد از بیماران مبتلا به سرطان سینه به جراحی دوم نیاز دارند زیرا جراحی اول سرطان آنها را به طور کامل از بین نمی برد. تصاویر OCT تولید شده در اتاق عمل می تواند به پزشکان کمک کند سلول های سرطانی از دست رفته را شناسایی کرده و از جراحی های اضافی جلوگیری کنند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: