کد خبر: ۳۴۲۶۳۶
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۰ - ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 2024April 16
حمیدرضا بوستانی
جو روانی حاکم بر وجود جامعه در نتیجه تشدید فشارهای اقتصادی، وقتی قابل تحمل است که وجود تنگناهای معیشتی بر زندگی مردم انکار نگردد و مدام نگویند «گرانی و تورم در جامعه وجود ندارد».
شفاآنلاین>جامعه>در طول یک دهه اخیر، علاوه بر رشد افسار گسیخته قیمت ها، آنچه بیش از پیش مردم را رنج داده انکار واقعیت های اقتصادی بازار، توسط برخی از مسئولان است که وظیفه داشته اند سامانی به اوضاع نابسامان ببخشند. از لحاظ روانشناختی، معضلی که هستی و شدت آن توسط مسئولان به رسمیت شناخته شده باشد، توسط جامعه به مراتب آسانتر تحمل خواهد شد. بر خلاف این واقعیت، در طول ۷ سال اخیر که مردم با چالش های شدید اقتصادی مواجه بوده اند، فارغ از نگاه سیاسی، برخی از مسئولین ما معمولاً با انکار، در مقابل مشکلات موضع گیری نموده اند.

تردیدی وجود ندارد که این مواضع، جامعه را نسبت به توان و تمایل مسئولین در خصوص مدیریت نابسامانی ها بدبین می سازد. از خاطر نمی بریم بهمن ۱۳۹۶ وقتی قیمت دلار تنها کمتر از ۵ هزار تومان بود، رئیس وقت بانک مرکزی در واکنش به صف های طولانی خریداران ارز در مقابل صرافی ها گفت «سرمایه‌گذاری در این بازار به هیچ عنوان توجیه اقتصادی ندارد و کسی که ارز می خرد قطعا ضرر خواهد نمود». چنین مواضعی باعث گردیده دقیقاً زمانی مسئولی می‌گوید کالایی را نخرید مردم -به درست یا اشتباه- گمان کنند الان زمان خرید آن محصول است و برایش صف های طولانی تشکیل دهند.

مسئولین مختلف طی چند سال اخیر و تحت مدیریت دو دولت، رفتند و آمدند اما نگاهشان به رویدادهای اقتصادی چندان منطبق با واقعیت های کف بازار نبوده است. نتیجه این نوع نگاه نیز رشد شتایان قیمت ها در خصوص همه کالاها و خدمات بوده است. انکار تأثیرگذاری قیمت بازار آزاد ارز در زندگی مردم توسط برخی مسئولان، سیاستی است که معمولاً برای گریز از پاسخگویی و مسئولیت پذیری در پیش گرفته می‌شود. با این وجود، بر کسی پوشیده نیست که قیمت همواره و به سرعت، خود را با نرخ بازار آزاد ارز انطباق می دهد. واقعیتی که بررسی روندهای تاریخی نیز بر صحت آن مهر تایید می زند. به هر حال، جو روانی حاکم بر وجود جامعه در نتیجه تشدید فشارهای اقتصادی، وقتی قابل تحمل است که وجود تنگناهای معیشتی بر زندگی مردم انکار نگردد و برخی مدام نگویند «گرانی و تورم در جامعه وجود ندارد».

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: