کد خبر: ۳۴۲۶۳۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۵ - ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 2024April 16
کاوازاکی اغلب بچه‌های زیر ۵ سال را درگیر می‌کند. اگر علائم زودتر شناسایی شده و درمان شروع شود، بیشتر بچه‌ها در عرض چند روز بهتر می‌شوند.
شفاآنلاین>سلامت>سندرم کاوازاکی بیماری است که باعث التهاب (تورم و قرمزی) در رگ‌های خونی تمام بدن می‌شود. این بیماری در سه فاز اتفاق می‌افتد و تب مداوم معمولاً اولین علامت آن است. کاوازاکی اغلب بچه‌های زیر ۵ سال را درگیر می‌کند. اگر علائم زودتر شناسایی شده و درمان شروع شود، بیشتر بچه‌ها در عرض چند روز بهتر می‌شوند.

علائم و نشانه‌های بیماری کاوازاکی


به گزارش شفاآنلاین: بیماری کاوازاکی دارای علائم مشخصی است که در چند مرحله ظاهر می‌شوند. اولین فاز یا اولین مرحله که معمولاً می‌تواند تا دو هفته طول بکشد شامل تبی می‌شود که حداقل ۵ روز طول می‌کشد. دیگر علائم:
. قرمزی چشم‌ها (لکه‌های خون در چشم)
. بثورات پوستی صورتی رنگ روی کمر، شکم، بازوها، پاها و ناحیه تناسلی
. قرمزی و خشکی و ترک‌خوردگی لب‌ها
. پوشش سفید با برآمدگی‌های قرمزرنگ روی زبان
. گلودرد
. تورم کف دست‌ها و کف پاها و رنگ قرمز یا بنفش این قسمت‌ها
. تورم غدد لنفاوی در گردن
وقتی کودک را از بیمارستان به خانه می‌برید، شاید ۳ تا ۴ هفته طول بکشد تا کودک کاملاً بهبود پیدا کند. اگر دیدید پوست دست‌ها یا پاهای کودک پوسته شده نگران نشوید، این مسئله در هفته دوم بیماری بسیار شایع است


دومین فاز معمولاً دو هفته بعد از شروع تب آغاز می‌شود. علائم:
. پوسته‌شدن دست‌ها و پاها
. درد مفاصل
. اسهال
. استفراغ
. شکم‌درد
چه اتفاق‌هایی ممکن است بیفتد؟


اگر بیماری کاوازاکی زود تشخیص داده شود پزشکان می‌توانند علائم را درمان کنند. بیشتر بچه‌ها در عرض چند روز بعد از شروع درمان حال بهتری پیدا می‌کنند. اما اگر این عارضه زود تشخیص داده نشود، بیمار دچار عوارض جدی خواهد شد که بر قلب اثر می‌گذارند، مانند:
. آنوریسم (برآمدگی در دیواره عروق کرونری که به قلب خون می‌رسانند)
. التهاب عضله قلب، مخاط، دریچه‌ها و غشا بیرونی قلب
. آریتمی که شامل تغییراتی در الگوی عادی ضربان قلب می‌شود
. مشکلاتی در دریچه‌های قلب
علت بیماری کاوازاکی چیست؟


پزشکان نمی‌دانند علت این بیماری چیست؛ اما عقیده دارند این بیماری از شخص به شخص دیگر منتقل نمی‌شود. کاوازاکی بیشتر در میان کودکان ژاپنی و کره جنوبی شایع است؛ اما هر کودکی می‌تواند به آن مبتلا شود.
بیماری کاوازاکی چگونه تشخیص داده می‌شود؟


علائم بیماری کاوازاکی می‌تواند شبیه دیگر بیماری‌های ویروسی و باکتریایی در کودکان باشد. پزشکان معمولاً باتوجه‌به علائم (مثلاً تب طولانی) و معاینه بیماری کاوازاکی را تشخیص می‌دهند.
اگر احتمال بیماری کاوازاکی وجود داشته باشد، پزشک:
. آزمایش‌هایی تجویز می‌کند تا وضعیت قلب را بررسی نماید (مثلاً نوار قلب)
. آزمایش خون و ادرار برای بررسی از جهت بیماری‌های دیگر، مثلاً تب اسکارلت، آبله یا آرتریت روماتوئید کودکان
بیماری کاوازاکی چگونه درمان می‌شود؟


پزشکان معمولا با اقدامات زیر این بیماری را درمان می‌کنند:
. تزریق رگی آنتی‌بادی ایمنوگلوبولین (IVIG): این آنتی‌بادی‌ها (پروتئین‌ها) به مبارزه با عفونت کمک می‌کنند. این درمان، ریسک آنوریسم عروق کرونری را نیز کاهش می‌دهد. IVIG فقط یک‌بار به بیمار داده می‌شود.
. دوز بالای آسپرین خوراکی برای درمان التهاب: بیمار آسپرین مصرف می‌کند تا زمانی که آزمایش خونش نشان بدهد التهاب بهتر شده است.
درمان باید هر چه سریع‌تر شروع شود. در برخی از کودکان ممکن است درمان IVIG جواب ندهد و پزشکان در عوض از استروئیدها کمک بگیرند. استروئیدها می‌توانند جلوی آنوریسم را بگیرند.
خیلی مهم است بچه‌هایی که دوز بالای آسپرین گرفته‌اند، هر سال واکسن آنفلوانزا دریافت کنند تا جلوی بیماری‌های ویروسی‌شان گرفته شود. زیرا برای بچه‌هایی که طی یک بیماری ویروسی آسپرین گرفته‌اند این ریسک وجود دارد که دچار بیماری نادری به نام سندرم ری شوند.
بیشتر بچه‌هایی که به بیماری کاوازاکی مبتلا می‌شوند، بعد از یک درمان با ایمنوگلوبین خیلی بهتر می‌شوند؛ اما گاهی به دوزهای بیشتری نیاز است.
مراقبت در خانه


وقتی کودک را از بیمارستان به خانه می‌برید، شاید ۳ تا ۴ هفته طول بکشد تا کودک کاملاً بهبود پیدا کند. اگر دیدید پوست دست‌ها یا پاهای کودک پوسته شده نگران نشوید، این مسئله در هفته دوم بیماری بسیار شایع است.
پیگیری


اگر کودکتان دچار بیماری کاوازاکی شده لازم است برای مدتی طولانی تحت پیگیری‌های پزشکی باشد. شاید بعد از ۶ تا ۸ هفته، تست قلب مجدداً انجام شود. اگر تست دوم نرمال باشد احتمال اینکه تغییرات بعدی در عروق کرونری رخ بدهد بسیار کم خواهد بود. همچنین اگر نتیجه اکوی قلب نرمال باشد، مصرف آسپرین متوقف خواهد شد. اما اگر هر گونه آسیبی رخ داده باشد، کودک به متخصص قلب کودکان ارجاع داده خواهد شد.
خیلی به‌ندرت پیش می‌آید بیماری کاوازاکی عود کند (کمتر از یک درصد موارد). معمولاً کودکی که سابقه بیماری کاوازاکی را دارد درصورتی‌که دچار عفونت‌های دیگری بشود، پوست دست‌ها و پاهایش پوسته خواهد شد، اما این به معنی برگشت کاوازاکی نیست.
بیشتر بچه‌هایی که دچار کاوازاکی می‌شوند، به طور کامل بهبود پیدا کرده و زندگی نرمالی خواهند داشت.
سؤالات متداول


آیا احتمال دارد کودکم چند سال بعد که بزرگ‌تر شد به دلیل سابقه بیماری کاوازاکی دچار مشکلات قلبی شود؟
خیر، اگر این بیماری آسیبی وارد نکرده باشد، کودک شما در آینده دچار هیچ مشکل قلبی نخواهد شد و نیازی به تست‌های مکرر قلب نیست.

من فکر می‌کردم آسپرین برای بچه‌ها خطرناک است. آیا اشکالی ندارد کودکم چند هفته آسپرین مصرف کند؟
بچه‌های زیر ۱۲ سال نباید برای تسکین درد آسپرین مصرف کنند، زیرا ممکن است باعث بیماری نادری به نام سندرم ری شود. آسپرینی که برای درمان بیماری کاوازاکی به کودکان داده می‌شود دوز بسیار پایینی دارد و این دوز به میزان زیادی کمتر از میزانی است که به‌منظور کاهش درد استفاده می‌شود. مصرف آسپرین تحت‌نظر پزشک مشکلی ایجاد نمی‌کند.

آیا دادن ایمنوگلوبین‌ها از طریق انتقال خون به کودک خطرناک نیست؟
بعضی از خانواده‌ها نگران تزریق فرآورده‌های خونی به کودک هستند. لازم است بدانید خطرات ناشی از انتقال خون کم است، ‌اما خطرات ناشی از بیماری کاوازاکی درمان نشده بسیار بالا می‌باشد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: