کد خبر: ۳۴۲۵۹۰
تاریخ انتشار: ۱۹:۴۵ - ۲۷ فروردين ۱۴۰۳ - 2024April 15
رئیس گروه امور آسیب دیدگان و ارتقای سلامت اجتماعی سازمان بهزیستی کشور به قدس آنلاین می گوید: از نظر اختلالات روانی اضطراب بالاترین سهم را شامل می شود و پژوهش ها نشان می دهد، اضطراب در دختران شایع تر از پسران است.

شفاآنلاین>سلامت>کاظم ستاری گفت: بین ترس، استرس، تنش و اضطراب تفاوت های فیزیولوژیکی و روان شناختی وجود دارد که باعث تفکیک این مؤلفه ها از یکدیگر می شود.

به گزارش شفاآنلاین:دکترای تخصصی روانشناسی دانشگاه تهران ادامه می دهد: اضطراب و تشویش درونی براساس موضوعات مبهمی است که پیش بینی می کنیم و سبب به وجود آمدن حالت های درونی منفی می شود.

اضطراب جدایی از والدین

رئیس گروه امور آسیب دیدگان و ارتقای سلامت اجتماعی سازمان بهزیستی عنوان می کند: بیشترین نوع اضطراب در دوران کودکی، اضطراب جدایی از والدین است. بطوری که کودک مدرسه نمی رود، علائم جسمانی دارد و از درد ها مختلف شکایت می کند، خوابش بهم می ریزد، شب ها کابوس می بینید و نمی تواند از مادرش جدا شود. وجود همه این علائم تا حدی طبیعی است اما باید اضطراب جدایی را از اختلال اضطراب جدایی تفکیک کرد.

ستاری در پاسخ به پرسش خبرنگار ما درباره این که چه زمانی باید اضطراب کودکان را جدی گرفت می گوید: هنگامی که اضطراب سبب مشکلات عملکردی در کودک یا خانواده شود باید مورد توجه و اهمیت قرار گیرد و نیاز به مداخله پیدا می کند.

وی درباره علائم اضطراب می گوید: والدین باید غیبت های متعدد کودک در مدرسه، گریه های پی در پی یا علایم رفتاری که سبب بهم ریختگی انضباط مدرسه شود را جدی بگیرند و مداخله کنند.

اضطراب های رایج حوزه کودکان

متخصص روانشناسی دانشگاه تهران می افزاید: یکی دیگر از اضطراب های رایج کودکان، فوبیاهایی درباره حشرات، گربه یا پرندگان است. اضطراب اجتماعی نیز نوعی دیگر از اضطراب است که در آن، کودک نمی تواند تعاملات خوبی برقرار کند، گوشه گیر است و در کلاس خوب حرف نمی زند، دوستان اطرافش بسیار کم اند و شدیدا خجالتی است که همه این موارد می تواند کودک را دچار مشکل کند.

راهکارهای رفع اضطراب کودکان

ستاری درباره راهکارهای رفع اضطراب کودکان می گوید: در حوزه اختلالات روانی هرگز نمی توان مراحل درمان را تک بعدی در نظر گرفت بلکه به میزان شدت و مزمن بودن علائم باید درمان سخت یا نرم را انتخاب کرد. به عبارتی باید به سمت روان درمانی هایی رفت که شناخت درمانی در آن مطرح است.

درمان اضطراب

متخصص روانشناسی دانشگاه تهران ادامه می دهد: سه یا چهار نوع درمان در این حوزه قابل طرح است که دارو درمانی های سنتی، درمان با داروهای جدید و با تجویز روانپزشک، روان درمانی هایی که توصیه می شود شناخت درمانی و ذهن آگاهی به همراه داشته باشد و نیز توصیه اکید این که علاوه بر بحث روانپزشکی و روان درمانی کودک، به خانواده درمانی نیز توجه شود چراکه نمی توان مشکلات کودک را جدا از خانواده بررسی کرد.

ستاری درباره تشخیص به موقع اضطراب می گوید: چنانکه علائم اضطراب به موقع تشخیص داده نشده و درمان نشود، مشکلات تغذیه ای و جسمانی برای کودک به وجود می آید تا جایی که کودک را به سمت علایم افسردگی می برد. بنابراین مداخله زودهنگام می تواند در این زمینه کمک شایانی به رفع اضطراب کودک باشد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: