کد خبر: ۳۴۲۵۸۴
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۰ - ۲۷ فروردين ۱۴۰۳ - 2024April 15
از هفت سرطان شایع منجر به مرگ‌‌‌و‌‌‌میر در کشور، پنج مورد مربوط به سرطان‌‌‌های گوارشی است و بر ضرورت انجام غربالگری و آزمایش‌‌‌های زودتر از موعد به‌‌‌ویژه در گروه‌‌‌های در معرض خطر تاکید می‌شود.
شفاآنلاین>سلامت>دکتر امیر صادقی، فوق تخصص گوارش و بیماری‌‌‌های کبدی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: ۹۸‌درصد مبتلایان به کبد چرب از بیماری خود اطلاع ندارند. از هفت سرطان شایع منجر به مرگ‌‌‌و‌‌‌میر در کشور، پنج مورد مربوط به سرطان‌‌‌های گوارشی است و بر ضرورت انجام غربالگری و آزمایش‌‌‌های زودتر از موعد به‌‌‌ویژه در گروه‌‌‌های در معرض خطر تاکید می‌شود. سبک زندگی یکی از مهم‌‌‌ترین علل افزایش بار بیماری‌‌‌های گوارشی است. بی‌‌‌تحرکی، عادات بد غذایی و افزایش شیوع چاقی از جمله موارد تشدیدکننده بیماری‌‌‌های گوارشی هستند.

به گزارش شفاآنلاین:بیشتر بیماری‌‌‌های گوارشی علامت‌‌‌ یا نشانه اختصاصی ندارند. این بیماری‌‌‌ها معمولا از جمله بیماری‌‌‌های بدون علامت تلقی می‌‌‌شوند. سرطان کبد یکی از بیماری‌‌‌های شایع دستگاه گوارش است و در برخی گروه‌‌‌ها حتما بررسی این بیماری در دستور کار است. به‌‌‌طور مثال برای افرادی که شاخص توده بدنی یا BMI آنان بالاتر از ۲۵ است یا دور کمر در مردان بیش از ۱۰۰ سانتی‌متر و در زنان بیش از ۹۰ سانتی‌متر باشد، غربالگری کبد چرب ضرورت دارد.  مبتلایان به دیابت، پرفشاری خون و چربی خون بالا باید از نظر ابتلا به کبد چرب تحت‌‌‌بررسی باشند.داشتن سبک زندگی سالم، انجام برنامه‌‌‌های ورزشی منظم حداقل ۱۵۰ تا ۲۰۰ دقیقه در هفته، برنامه‌‌‌ها و عادات غذایی مناسب و همچنین رژیم‌‌‌های غذایی مناسب، نداشتن اضافه‌‌‌وزن و پرهیز از مصرف سیگار و الکل باید مورد توجه باشد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: