کد خبر: ۳۴۲۵۷۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۰ - ۲۷ فروردين ۱۴۰۳ - 2024April 15
هواشناسی با صدور دومین هشدار قرمز امسال، نسبت به وقوع سیل، سیلاب و آب‌گرفتگی گسترده به شهروندان هشدار داد.
شفاآنلاین>سلامت>مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی نسبت به وزش باد شدید و طوفان، خطر وقوع سیل، آب‌گرفتگی معابر و سیلاب در پی بارش شدید باران هشدار داد و از مردم خواست که تا حد امکان، طی دو روز آینده به جنوب کشور سفر نکنند.
به گزارش شفاآنلاین:نقشه‌های پیش‌بینی هواشناسی نشان می‌دهد که یک مرکز کم‌ارتفاع در جنوب غرب کشور در تراز میانی جو شکل می‌گیرد که حرکت شرق سوی خود را به سمت جنوب و جنوب شرق کشور ادامه می‌دهد و در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه (۲۷ و ۲۸ فروردین ماه) این مناطق را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

تزریق رطوبت خوبی را در شمال اقیانوس هند و دریای عمان روی همین مناطق مشاهده می‌کنیم بنابراین بارش‌های خیلی خوبی انتظار می‌رود بنابراین بارش‌های سنگینی سه‌شنبه در جنوب بوشهر، جنوب فارس، هرمزگان، جنوب کرمان و غرب سیستان و بلوچستان و چهارشنبه در سیستان و بلوچستان پیش‌بینی می‌شود که جاری شدن روان‌آب در مسیل‌ها و بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها را در پی دارد همچنین احتمال وقوع سیلاب بسیار قوی است و احتمال سرریز شدن سدها وجود دارد و آبگرفتگی گسترده معابر دور از انتظار نیست.

مردم تا حد امکان طی این دو روز به به پنج استان جنوبی سفر نکنند؛ علاوه بر آن از حاشیه و بستر رودخانه‌ها فاصله بگیرند. از مسیل‌هایی که سیلاب جاری شده، عبور نکنند چراکه خطر جانی در پی دارد. عشایر و دامداران نیز دام‌ها را از رودخانه‌های فصلی دور کنند.

هشدار هواشناسی و آماده‌باش در جنوب ایران

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر اعلام کرد که درپی اعلام هشدار سازمان هواشناسی در خصوص بارش شدید باران، نیروهای امدادی این جمعیت در شش استان جنوبی به حالت آماده‌باش درآمده‌اند.

بابک محمودی، رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با اشاره به هشدار سازمان هواشناسی در مورد فعالیت سامانه بارشی در پنج استان کشور گفت: در پی پیش‌بینی بارش شدید باران، رعدوبرق، وزش باد شدید، گرد و خاک و تگرگ در روز سه‌شنبه «۲۸ فروردین‌ماه» در استان‌های هرمزگان، جنوب فارس، جنوب غرب و غرب سیستان و بلوچستان، نیمه جنوبی کرمان و بوشهر و و برای روز چهارشنبه «۲۹ فروردین‌ماه» در نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان امدادگران هلال احمر به حالت آماده‌باش درآمدند.

او ادامه داد: در این شرایط جوی با توجه به بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها، سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی، رعدوبرق و تگرگ، آبگرفتگی معابر بصورت گسترده، سرریز سدها، دور از انتظار نیست، امدادگران و نجاتگران هلال احمر برای کمک به حادثه‌دیدگان در آماده‌باش هستند.

رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر گفت: بر اساس هشدار هواشناسی، از اواخر وقت امشب تا فردا، وزش باد شدید لحظه‌ای همراه با بارندگی و رعد و برق در مناطق ساحلی و دور از ساحل استان خوزستان، در خلیج فارس دور از انتظار نیست و در این استان‌ها هم امدادگران هلال احمر به حالت آماده باش درآمده‌اند.

رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر گفت: در این شرایط به مردم توصیه می‌شود از توقف و تردد در بستر و حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها خودداری و از سفرهای برون‌شهری و فعالیت‌های کوه‌نوردی اجتناب، شهروندان از تفرج‌گاه‌ها و سکونت‌گاه‌های واقع در حریم و بستر رودخانه خارج شوند. دامداران و عشایر در ارتفاعات و حاشیه رودخانه‌ها تردد نکنند.

هشدار سیل هواشناسی برای ۵ استان صادر شد

سازمان هواشناسی کشور با صدور دومین هشدار قرمز جوی امسال، نسبت به وقوع سیلاب و آب‌گرفتگی گسترده در پنج استان جنوبی کشور هشدار داد.

ببر اساس این هشدار، صبح سه‌شنبه بارش شدید باران، رعدوبرق، وزش باد شدید و تگرگ استان‌های هرمزگان، جنوب فارس، جنوب غرب و غرب سیستان و بلوچستان، نیمه جنوبی کرمان و بوشهر را فرا می‌گیرد و سبب وقوع سیلاب و آب‌گرفتگی گسترده می‌شود.

از جمله اثرات مخاطره‌آمیز این سامانه بارشی، بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها، سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی، رعدوبرق و تگرگ، آب‌گرفتگی معابر به‌صورت گسترده، سرریز سدها، انسداد راه‌ها و احتمال تخریب پل، اختلال جدی در سفرهای بین‌شهری و داخل شهر و خسارت به محصولات باغی و زراعی است.

این سامانه همچنین می‌تواند پیامدهایی همچون خسارت به برخی زیرساخت‌ها مانند خطوط انتقال برق و غیره، تخریب تاسیسات و سازه‌های واقع شده در حریم و بستر رودخانه، تخریب سازه‌های موقت و سبک در اثر وزش باد شدید و اختلال در سفرهای هوایی و دریایی به همراه داشته باشد. این شرایط روز چهارشنبه برای نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان پیش‌بینی می‌شود.

توصیه می‌شود برای مواجهه مناسب با شرایط مخاطره‌آمیز پیش‌رو نسبت به عدم توقف و تردد در بستر و حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، بازگشایی کانال‌ها و آب‌روهای درون و برون‌شهری، آمادگی کامل دستگاه‌های اجرایی و امدادرسان، بازگشایی دهانه پل‌ها، و اجتناب از سفرهای برون‌شهری اقدام شود.

علاوه بر این توصیه می‌شود از فعالیت‌های کوه‌نوردی در این ایام اجتناب شود و شهروندان از تفرجگاه‌ها و سکونتگاه‌های واقع در حریم و بستر رودخانه خارج شوند.

مدیریت زمین‌های کشاورزی، عدم تردد دامداران و عشایر در ارتفاعات و حاشیه رودخانه‌ها و انتقال محصولات کشاورزی دپو شده در فضای باز به مکان‌های مسقف، از دیگر توصیه‌هایی سازمان هواشناسی برای مواجهه مناسب با شرایط پیش‌رو است.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: