کد خبر: ۳۴۲۵۶۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۰ - ۲۷ فروردين ۱۴۰۳ - 2024April 15
مدیران شهری می‌گویند فعالیت‌های‌شان در حوزه آسیب‌های اجتماعی موفقیت‌آمیز بوده و تعداد معتادان متجاهر در خیابان‌ها کاهش چشمگیری داشته و توانسته‌اند بیش از 260 کلونی‌ آسیب‌های اجتماعی در سطح شهر را شناسایی کنند.
شفاآنلاین>جامعه>مدیران شهری می‌گویند فعالیت‌های‌شان در حوزه آسیب‌های اجتماعی موفقیت‌آمیز بوده و تعداد معتادان متجاهر در خیابان‌ها کاهش چشمگیری داشته و توانسته‌اند بیش از 260 کلونی‌ آسیب‌های اجتماعی در سطح شهر را شناسایی کنند. هرچند ساکنان برخی از محلات تهران همچنان از حضور معتادان متجاهر در خیابان‌ها و زیر پل‌ها گلایه دارند.

به گزارش شفاآنلاین:روز گذشته محمد قادری، رئیس سازمان بهزیستی کشور، برای دومین بار در این دوره از مدیریت شهری به صحن شورای شهر تهران آمد و از درخواست‌های سازمان بهزیستی از مدیریت شهری گفت. او این پرسش را مطرح کرد که شهرداری چه میزان اعتبار برای مناسب‌سازی در نظر گرفته است و ایجاد پارکی موضوعی را برای افراد دارای معلولیت درخواست کرد.

ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران هم از رئیس سازمان بهزیستی درخواست کرد که بگوید در یک سال گذشته چه اقدامات مشترکی بین شهرداری و سازمان بهزیستی انجام شده است؟ به گفته او شهرداری و بهزیستی در حوزه‌های مختلف مانند افراد کارتن‌خواب، زنان سرپرست خانواده و... همکار هستند؛ اما نشانه‌ای از کار مشترک در این زمینه نمی‌بینیم و نباید این حضورها در صحن نمایشی باشد.

علی‌محمد قادری، رئیس سازمان بهزیستی کشور، یادآور شد: خدمات به معلولان، دسترس‌پذیری و مناسب‌سازی برای این قشر از جامعه باید با جدیت بیشتری دنبال شود.

او ادامه داد: با توجه به وجود تاکسی‌های اینترنتی و پلتفرم‌ها و سکوهای مجازی، تلاش ما این است که قشر بیشتری از معلولان از این خدمات بهره بگیرند. درخواست ما این است که جلسات مختلفی در سازمان بهزیستی با حضور نمایندگان مدیریت شهری تشکیل و جزئیات اقدامات بررسی شود تا نتایج آن را در سال جاری ببینیم.

قادری با اعلام اینکه ما به پردیس توانمندسازی نیاز داریم، گفت: این نیاز وجود دارد که پارک یا پردیسی شکل بگیرد که شهروندان عادی نیز بتوانند از آن استفاده کنند؛ اما خانواده‌های دارای فرزندان معلول در آن از بازی‌های مهارتی بهره بگیرند. این طرح حتما اقتصادی خواهد بود و منافعی را به دنبال خواهد داشت. این یکی از تقاضاهای ما از مدیریت شهری است.

قادری در ادامه خطاب به مدیران شهری گفت: پرسش ما این است که چند درصد از بودجه برای زیرساخت‌های مناسب‌سازی و موارد فرهنگی و اجتماعی اختصاص داده می‌شود؟

قادری با اعلام اینکه برای ساماندهی کودکان کار بیش از ۲۰ دستگاه باید همکاری کنند، توضیح داد: در شهرداری تهران اقداماتی در حال انجام است و باید این سؤال را پرسید که چه تعداد مصوبه عملیاتی در این زمینه وجود دارد. همین که شهردار تهران تعدادی دستگاه را گرد هم آورده است، اقدامی رو به جلو به شمار می‌رود. بنده بسیار خوش‌بینم که اتفاقات خوبی برای کودکان کار و خیابان خواهد افتاد؛ اما باید این موضوع را نیز در نظر گرفت که بخش درخورتوجهی از کودکان کار، اتباع هستند و اینکه آیا باید رد مرز شوند یا خیر، باید بررسی شود. در مواردی کودکانی که در خیابان‌ها هستند، خانواده دارند و وقتی جمع‌آوری شوند، اغلب خانواده‌ها اقدام به بازگرداندن فرزندان خود می‌کنند. ساماندهی کودکان کار و خیابان پیچیدگی‌هایی دارد که باید مورد توجه قرار بگیرد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با تأکید بر اینکه دستگاه مکانیزه مناسب‌سازی‌شده‌ای در پارک‌ها و عرصه‌ها وجود ندارد، گفت: سه هکتار تا ۳۰ هکتار می‌توان برای پردیس توانمندسازی در نظر گرفت تا شهروندان و خانواده‌های دارای افراد معلول از آن استفاده کنند و د‌راین‌صورت، نگاه ترحمی به این قشر نیز وجود نخواهد داشت. باید این باور قلبی وجود داشته باشد که در دوره ششم مدیریت شهری اَبَرکاری برای این معلولان انجام شود.

در این جلسه احمد احمدی‌صدر، مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری هم که رئیس سازمان بهزیستی را همراهی می‌کرد، درباره اقدامات شهرداری برای کاهش معتادان در سطح شهر سخن گفت.

به گفته او هشت هزار ظرفیت پذیرش معتادان متجاهر داشتیم؛ اما حالا بیش از ۲۱ هزار نفر در مراکز ماده ۱۶ حضور دارند و حتی چهار هزار ظرفیت خالی داریم و باید بگویم که اگر این ۱۲ هزار ظرفیت ایجاد‌شده اتفاق نمی‌افتاد، این معتادان متجاهر در کف خیابان‌ها بودند.

او با اشاره به ایجاد ۱۶ هزار ظرفیت پذیرش برای معتادان متجاهر گفت: یک بهانه‌ برای افراد دارای منع پذیرش که شامل افراد دارای بیماری‌های عفونی، زخم باز، صغر و کبر سن هستند، وجود داشت که شهرداری پذیرش تمام این افراد را انجام داد که جمعیت این افراد بین پنج تا هفت هزار نفر است.

احمدی‌صدر با تأکید بر اینکه اگر ۴۵۲ خانه پلاک قرمز در محدوده هرندی، دروازه غار، بازار و... جمع‌آوری نمی‌شد، این ۱۲ هزار نفری که جذب شده بودند، مجددا به این پلاک قرمزها برمی‌گشتند، گفت: بیش از ۳۸۰ خانه را برای این افراد ناامن کرده و بلوک‌کشی کردیم. ۸۲ کلونی که محل تجمع ۵۰ تا ۳۰۰نفره معتادان بودند و ۱۸۲ کلونی با جمعیت تا ۵۰ نفر، دیگر امروز وجود ندارند و جمع‌آوری شدند و باید بگویم که در محدوده‌هایی مانند میدان محمدیه، راه‌آهن، خلازیر و... مکان‌هایی وجود داشت که مردم نمی‌توانستند از آنجا عبور کنند و حالا با اقداماتی که درباره جمع‌آوری معتادان انجام شده، این معضلات حل شده است.

سوده نجفی، عضو هیئت‌رئیسه شورای شهر تهران هم در این جلسه به موضوع کودکان کار پرداخت و گفت: یکی از مشکلات شهر تهران موضوع کودکان کار است که فعالیت این کودکان و حضور آنها در خیابان‌ها مشکلاتی برای شهر و شهروندان پدید می‌آورد. قطعا یکی از سازمان‌های متولی در این زمینه سازمان بهزیستی است و براساس ماده ۲ فصل دوم آیین‌نامه ساماندهی کودکان خیابانی مصوبه ۱۳۸۴ هیئت وزیران ذکر شده که سازمان بهزیستی کشور موظف است با همکاری و مشارکت شهرداری‌، انجمن‌های خیریه‌، تشکل‌های غیردولتی و نیروی انتظامی و با استفاده از مددکار اجتماعی برای شناسایی‌، جذب‌، پذیرش و توانمندسازی کودکان خیابانی در همه مراکز استان‌ها و در صورت صلاحدید کارگروه اجتماعی استان در شهرهای بالای 200 هزار نفر اقدام کند. سؤال بنده این است که چه تعداد از این کودکان در شهر تهران وجود دارند و چه میزان از آنها از طرف بهزیستی پذیرش و توانمند شده‌اند؟ آیا آماری از تعداد کودکان کار در شهر تهران موجود است؟ آمار‌های متناقضی از وجود ۱۷‌ هزار و ۷۰ هزار کودک‌ کار در این زمینه ارائه شده است. چه تعداد از این کودکان از اتباع خارجی هستند؟ متولی اصلی ساماندهی کودکان کار در شهر تهران کدام نهاد است؟

سید‌جعفر تشکری‌هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورا هم با اشاره به مشکلات معلولان گفت: به دلیل مناسب‌سازی‌نکردن کامل، تردد در شهر چه سواره و چه پیاده با مصیبت‌های زیادی مواجه است.

او ضمن اشاره به تأمین ناوگان برای معلولان گفت: درست است که اقداماتی برای حمل‌ونقل ویژه معلولان فراهم شده؛ اما این اقدامات کافی نیستند. مطابق با قانون حمایت از معلولان تکالیفی برای دستگاه‌های مختلف تعیین و تعریف شده است و در ماده ۲ این قانون مناسب‌سازی و امکان تردد و تحرک راحت به‌عنوان یک وظیفه ذکر شده است.

تشکری‌هاشمی ادامه داد: همچنین در ماده ۳ قانون از ایجاد ستادی برای پیگیری مناسب صحبت شده است و باید گفته شود تاکنون چه اقداماتی از طرف سازمان بهزیستی و شهرداری برای دسترس‌پذیری معلولان عزیز ایجاد شده است.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران با بیان اینکه طبق ماده ۷ قانون حمایت از معلولان نیز گفته شده باید برای افراد دارای معلولیت شدید حق پرستاری پرداخت شود، اظهار کرد: مطابق با قوانین باید حق پرستاری به معلولان پرداخت شود؛ اما تا جایی که معلولان گفته‌اند، این پول به آنها پرداخت نشده و شاید پیشنهادی نیز به دولت نشده است. باید اعلام شود برای حق پرستاری چه کار شده است؟

زهرا شمس‌احسان، رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران هم در واکنش به گزارش رئیس سازمان بهزیستی کشور در صحن شورا، با بیان اینکه امسال فعالیت‌های وسیعی در سازمان بهزیستی و مدیریت شهری انجام شده و مصداق آن توسعه مددسراها، یاورشهرها و پویاشهرها است، گفت: افراد دارای معلولیت ذهنی به حاشیه رانده شده‌اند و مورد کم‌لطفی قرار گرفته‌اند و خانواده‌های آنها انبوهی از مطالبات دارند. در راستای پیش‌بینی فضای عمومی برای افراد دارای معلولیت و ساماندهی وضعیت شهر برای معلولان جسمی و حرکتی هنوز اقدام چندانی انجام نشده. ما هنوز راهنما و ضوابط لازم برای اینکه بدانیم معابر و پارک‌ها را چگونه باید ساماندهی کنیم، نداریم. این موضوع باید یکی از دغدغه‌های معاونت شهرسازی، خدمات شهری و فرهنگی و اجتماعی باشد و این مناسب‌سازی باید مورد بحث و همفکری بین سازمان بهزیستی و شهرداری قرار بگیرد.

شمس‌احسان با تأکید بر گفتمان‌سازی در سازمان بهزیستی در این زمینه، گفت: در راستای تحقق شعار سال می‌توان سازوکارهای کارآفرینی را برای اقشاری مانند زنان سرپرست خانوار با اقدامی مشترک ایجاد کرد و فرایندی تعریف کرد تا زنان به زنجیره اقتصادی متصل شوند.

احمد علوی هم با بیان اینکه به دلیل گستردگی و حجم فعالیت‌ها انتظار است که نهادهای مختلف به سازمان بهزیستی یاری دهند، گفت: مدیریت شهری در ادوار مختلف و به‌ویژه در دوره جدید تلاش کرده که به وظایف خود در موضوع معلولان عمل کند و اعتبار مدیریت شهری جدید در موضوع سرویس‌های مدارس استثنائی در روزهای نخست فعالیت خود حدود هفت میلیارد تومان بود؛ اما امروز در بودجه ۱۴۰۳، به ۲۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته است.

او با بیان اینکه در بودجه ۱۴۰۳ شهر تهران، ۱۰ میلیارد تومان برای اتوبوس مدارس استثنائی در نظر گرفته شده است، افزود: درباره سرویس‌های جانبازان و معلولان سال گذشته ۲۰ دستگاه به ناوگان حمل‌ونقل آنان اضافه شده و امسال نیز ۱۸۰ میلیارد تومان برای خرید ون‌های جدید در نظر گرفته شده است.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه در طراحی‌های شهری باید حتما فضاهای فراغتی را برای همه شهروندان اعم از معلولان و افراد نیازمند و سالم فراهم آوریم، از نشستی با موضوع مناسبت‌سازی در ستاد سمن‌های شهر تهران خبر داد و گفت: درباره بسیاری از این مناسب‌سازی‌ها در شهر تهران انتقاد وجود دارد که شاید سازمان بهزیستی به‌عنوان متولی این امر بهتر می‌توانست ایرادات و اشکالات را برطرف کند.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: