کد خبر: ۳۴۲۵۳۷
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۶ - ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - 2024April 14
داروهای OTC بدون مجوز پزشک فروخته می‌شوند، مثل استامینوفن که مصرف آن هم بالاست. اما به تأکید متولیان نظام سلامت در بازار دارویی کشور مهم‌ترین مسئله خرید داروهایی است که در فهرست OTC‌ها قرار ندارند
شفاآنلاین>سلامت>داروهای OTC بدون مجوز پزشک فروخته می‌شوند، مثل استامینوفن که مصرف آن هم بالاست. اما به تأکید متولیان نظام سلامت در بازار دارویی کشور مهم‌ترین مسئله خرید داروهایی است که در فهرست OTC‌ها قرار ندارند، اما بیماران بر اثر تجربه شخصی، تجویز قبلی پزشک و توصیه اطرافیان آنها را بدون نسخه تهیه می‌کنند، مثل آنتی‌بیوتیک‌ها. مصرف این داروها باید تنها با تجویز پزشک انجام شود، اما اکنون آمار فروش این داروها حتی از داروهایی که در فهرست اصلی OTCها قرار دارند هم بیشتر است و عوارض‌‌شان هم قابل توجه.
به گزارش شفاآنلاین:برخی با مصرف این داروها دچار عوارض می‌شوند و برخی دیگر هم عنوان می‌کنند داروهای OTC می‌توانند منجر به مقاومت دارویی شوند که البته نکته درستی نیست. در فهرست داروهای OTC چنین چیزی وجود ندارد، چیزی که باعث اختلال و عوارض در افراد می‌شود همان داروهای تجویزی هستند که بدون نسخه پزشک و خودسرانه مصرف می‌شوند. عرضه چنین داروهایی بدون نسخه پزشک تخلف است و نباید از سوی داروخانه‌ها صورت بگیرد اما مسئله اینجاست که تقاضا برای آنها وجود دارد و داروخانه‌ها هم آنها را در اختیار بیماران قرار می‌دهند. اگر قرار باشد درباره داروهای OTC لیستی داشته باشیم، در این فهرست استامینوفن، آنتی‌هیستامین، شربت آلومینیوم ام‌جی‌اس، شربت دیفن‌هیدرامین برای افراد بالای 12سال، آسپرین، ایبوبروفن 200، شیاف‌های آنتی‌هموروئید، ژل موضعی پیروکسیکام، دایمتیکون، دایجستیو، بیزاکودیل، پماد زینک‌اکساید، دیمن هیدرینات، قرص‌های سرماخوردگی بزرگسالان و کودکان، پماد سوختگی، کرم کالامین، محلول ماینوکسیدین و حتی ویتامین‌ها و مکمل‌ها جای می‌گیرند و آنتی‌بیوتیک‌ها در این فهرست نیستند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: