کد خبر: ۳۴۲۵۲۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۵ - ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - 2024April 14
OTC داروهایی هستند که بیمار می‌تواند خودش شخصا آنها را از قفسه برداشته و خریداری کند و BTC هم داروهایی هستند که باید دکتر داروساز شرح‌حال بیمار را بگیرد و در نهایت دارو را عرضه کند.
شفاآنلاین>سلامت>کارشناسان حوزه دارو تأکید می‌کنند که واژه OTC در ایران با دنیا متفاوت است.
 به گزارش شفاآنلاین:در برخی کشورها چنین داروهایی به OTC (Over the counter) ودسته دیگـــر  BTC (Behind the counter) تقسیم‌بندی می‌شوند.
 OTC داروهایی هستند که بیمار می‌تواند خودش شخصا آنها را از قفسه برداشته و خریداری کند و BTC هم داروهایی هستند که باید دکتر داروساز شرح‌حال بیمار را بگیرد و در نهایت دارو را عرضه کند.
در کشور ما داروهای BTC (نیازمند ارائه شرح حال) به عنوان OTC (بدون نیاز به شرح حال)  مصطلح شده‌اند و در نظام دارویی کشور هم تحت همین عنوان از آنها استفاده می‌شود. نکته مهم این است که برای خرید دارو، بیمار یا هر فرد مراجعه‌کننده باید شرح حال کامل و مشکل را به دکتر داروخانه ارائه کند اما خرید داروهای بدون نسخه در داروخانه‌های کشور در حالی انجام می‌شود که هیچ شرحی درباره بیماری و داروی مورد نیاز بیماران رد و بدل نمی‌شود. این فرهنگ تقریبا بین مردم جا افتاده و آنها هم نیازی به ارائه این توضیحات نمی‌بینند و مستقیما دارو را مطالبه می‌کنند. داروساز هم براساس ضوابطی که وجود دارد، این داروها را عرضه می‌کند.
این در حالی است که فرهنگ خواندن بروشور یا دستور مصرف داروها هم در ایران کم‌رنگ است و به نوعی مردم توجهی به آنها ندارند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که درصد کمی از مردم هنگام خرید دارو، بروشور آن را مطالبه و مطالعه می‌کنند یا درباره دارو اطلاعات کامل را از مسئول فنی یا دکتر داروخانه می‌گیرند. درحالی‌که این مسئله اصل ضروری خرید دارو است و باید از عوارض جانبی، میزان مصرف‌ و احتمال تداخل آن با داروهای دیگر مطلع شد. این درحالی‌ است که منابع معتبری هم در اینترنت برای مطالعه این موارد به راحتی در دسترس مصرف‌کنندگان قرار دارد و می‌توان هشدارهای دارویی را در آنها مطالعه کرد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: