کد خبر: ۳۴۲۵۲۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۰ - ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - 2024April 14
داروهای OTC جزو داروهای باعوارض کم هستند اما می‌توانند عوارض جانبی داشته باشند یا منجر به بروز حادثه شوند
شایع‌ترین داروهای OTC مسکن‌ها، ضد‌حساسیت‌ها، ضد‌احتقان‌ها و داروهای ضد‌سرفه هستند؛ مسکن‌هایی که حداقل یک تا چند برگ از آنها در خانه‌ها یافت می‌شوند و برای رفع سردرد، تب یا دردهای عضلانی و استخوانی مصرف می‌شود. مسکن‌ها 2گروه غیراستروئیدی (مسکن‌هایی از   جمله ایبوبروفن و...) و غیراستروئیدی (مثل استامینوفن و دیکلوفناک) ضدالتهابی هستند. ضد‌حساسیت‌ها هم داروهایی هستند که خارش، تحرکات بینی، ترشح خلط و عطسه را کنترل می‌کنند و در برخی فصول ازجمله بهار، مصرف بیشتری دارند. ضد‌احتقان‌ها هم داروهایی هستند که باعث تنگی رگ‌های مخاط بینی و فروکش‌کردن التهاب، ورم و احتقان در این ناحیه می‌شوند. داروهای ضد‌سرفه هم شامل 2دسته Antitussives و اکسپکتورانت‌ها هستند که منجر به مهار سرفه، رقیق‌شدن خلط و پاک شدن مجاری تنفسی از خلط و ترشح می‌شوند. با اینکه داروهای OTC جزو داروهای باعوارض کم هستند و بسیاری از مصرف‌کنندگان هیچ عارضه‌ای با مصرف آنها مشاهده نمی‌کنند، اما همین داروها هم می‌توانند عوارض جانبی داشته باشند؛ به‌عنوان مثال بیشتر سردردها خطرناک نیستند، اما در موارد نادر، سردرد هشدار اولیه تومور مغزی یا خونریزی است یا سوزش سر دل شدید می‌تواند نشانه حمله قلبی قریب‌الوقوع باشد؛ به همین دلیل مردم باید درباره داروهایی که بدون نسخه خریداری و مصرف می‌کنند آگاهی داشته باشند و درصورت ‌اطمینان نداشتن و نبود آگاهی حتما اطلاعات لازم را از پزشک یا داروساز دریافت کنند.


سالمندان هم داروی بدو ن نسخه می‌خرند
حرکت جمعیت جهان به سمت سالمندی یکی از جدیدترین دلایل افزایش مصرف OTC‌‌هاست. آنها هم  به‌تدریج نسبت به داروها مطلع‌تر شده‌اند و با وجود در دسترس‌بودن طیف گسترده‌ای از این داروها، آمار مصرف را افزایش داده‌اند. با توجه به اینکه چشم‌انداز جهانی مراقبت‌های بهداشتی به تکامل خود ادامه می‌دهد، بازار داروهای OTC احتمالاً بخش کلیدی در صنعت داروسازی جهان خواهد بود.

ارزش بازار جهانی
بازار جهانی داروهای بدون نسخه (OTC) قابل توجه است و فروش آن سالانه به میلیاردها دلار می‌رسد. براساس گزارش IQVIA (شرکت پیشرو در ارائه اطلاعات و تجزیه و تحلیل مراقبت‌های بهداشتی) ارزش بازار جهانی داروهای OTC در 2020حدود 137میلیارد دلار بوده است. این رقم شامل فروش انواع داروهای OTC در مناطق و کشورهای مختلف در سراسر جهان است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: