به گزارش شفاآنلاین:وی در توضیح علت بروز این چالش، اظهار داشت: پول به جای اینکه به شرکتها داده شود، به بیمارستانها داده میشود و آنها هم آنقدر مطالبات انباشته دارند؛ بعضاً این پول سر جای خودش خرج نمیشود.
چیذری با اشاره به اجرای طرح دارویار، گفت: عملکرد طرح دارویار موفق بوده است، ولی مسئله این است که تورم، نرخ ارز و هزینههای سرباری؛ افزایش پیدا کرد، ولی بودجه دارویار در ابتدای سال بسته شد و افزایش پیدا نکرد و بعضاً هم با تعویق و طولانی مدت پرداخت شده و ارزش زمانی خودش را که نقد باید باشد، از دست داده است.
وی تاکید کرد: من با این روش ثابت بودجه دارویار بدون در نظر گرفتن تورم و افزایش شاخصهای نهادههای تولید، موافق نیستم. زیرا، این بودجه باید مثل قیمتها متغییر و واقع بینانه باشد. ۶۹ همت، اصلاً به درد دارویار نمیخورد و محاسبات من روی عدد ۱۸۵ همت بود که یکی از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، عدد ۲۱۰ همت را مطرح کرد که به نظر من آن عدد، درست تر بود.
رئیس انجمن صنفی تولید، تأمین، توزیع و صادرکنندگان تجهیزات و ملزومات پزشکی و دارویی ادامه داد: بودجه ۶۹ همت نتوانست توقعات جامعه داروسازی را فراهم کند و سازمان غذا و دارو هم به صورت زنجیروار زیر سوال رفت؛ در صورتی که نه بودجه دست سازمان غذا و دارو بوده، نه این بودجه به موقع رسید. ضمن اینکه، نظر سازمان غذا و دارو هم، ۱۰۵ همت بودجه برای دارویار بوده است.
چیذری افزود: من با اصل بودجه دارویار، با توجه به نکاتی که متذکر شدم و توضیح دادم، مخالفم و فعلاً موافق بودجهای تحت عنوان "تجهیزیار" نیستم.
وی در پاسخ به این سوال که آیا در شرایط کنونی شاهد فساد و رانت ناشی از ارز ترجیحی هستیم یا خیر، گفت: من فسادی در ارز ترجیحی طی سال گذشته ندیدم، چون کشف قیمت شده و با کشورهای همسایه مقایسه شده و افزایش فاکتور نداشتهایم. در توزیع هم، از زمان واردات تا زمان توزیع، در سامانههای برخط مثل انبار مجازی، تیتک و سامانه انبارهای مجازی وزارتخانههای صمت و اقتصاد رؤیت میشود و امکان قاچاق کالا مخصوصاً با ارز ترجیحی، تقریباً صفر است.
رئیس انجمن صنفی تولید، تأمین، توزیع و صادرکنندگان تجهیزات و ملزومات پزشکی و دارویی، اظهار داشت: مشکل اصلی، بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه و خود بودجه است که بودجهها؛ تورم را واقعی ندیده و بانک مرکزی هم به موقع بودجه به لیستها نمیدهد، چون برای وزارت بهداشت مهم نیست چه ارزی به چه لیستی داده میشود، زیرا برای وزارتخانه مهم است کالا تأمین شود. برای ما هم به عنوان تأمین کننده همین موضوع مهم است و امیدواریم قصور بانک مرکزی، تقابل با مصرف کننده و بیمار، تلقی نشود که این طور هم نیست.
وی در همین زمینه ادامه داد: به گفته دوستان بانک مرکزی، در بهترین حالات ارزی قرار داریم و صندوقها پُر است و دلیلی نمی بی نم این ارز که اینقدر روشن تا انتهای زنجیره مصرف؛ توزیع آن با دقت کنترل میشود، در صف بماند و متأسفانه ماجراهایی مثل شیرخشک را در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی ببینیم و همه هجمه هم به سمت وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو و اداره کل تجهیزات پزشکی میرود، در صورتی که اصلاً اینگونه نیست.
چیذری در ارتباط با شرایط صادرات تجهیزات پزشکی، گفت: تقریباً به بازارهای جهانی فعلاً نمیتوانیم ورود کنیم، حتی به کشورهای پیمان شانگهای، برای اینکه نیازمند استاندارد CE هستیم که اخذ آن برای شرکتهای ایرانی، تقریباً یک آرزو است.
وی افزود: مؤسسات CE اروپا به صورت مستقیم نمیتوانند با ایران کار کنند، چون نقل و انتقالات مالی ممنوع است و در نتیجه نمیتوانند بابت خدمات وجهی دریافت کنند. وقتی ما CE نداشته باشیم، نمیتوانیم به بسیاری از کشورهای عضو پیمان شانگهای هم صادرات داشته باشیم.
چیذری گفت: کشورهایی که میتوانیم صادرات داشته باشیم، شامل عراق، سوریه و…، است که با ما قراردادهای دو جانبه دارند و استاندارد و شرایط GNP ما را میپذیرند. البته این کشورها هم به دلیل اینکه تیراژ ما پایین است، اولویت را میگذارند با کارهایی که برگههای استاندارد را دارد. البته، از این موضوع هم که بگذریم، به موضوع سوئیفت بانکی می رسیم که مانع دریافت پول ما میشود و دلیل آن هم ناشی از تحریم سیستم بانکی ایران است.