کد خبر: ۳۴۲۴۷۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۵ - ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - 2024April 13
آمارهای ازدواج و طلاق در سال‌های اخیر نشان از افزایش طلاق و اختلاف‌های خانوادگی در بین خانواده‌ها و زوج‌های جوان دارد؛ موضوعی که همیشه از نظر کارشناسان قابل پیشگیری بوده اما همچنان شاهد افزایش این آمار هستیم.
شفاآنلاین>سلامت>آمارهای ازدواج و طلاق در سال‌های اخیر نشان از افزایش طلاق و اختلاف‌های خانوادگی در بین خانواده‌ها و زوج‌های جوان دارد؛ موضوعی که همیشه از نظر کارشناسان قابل پیشگیری بوده اما همچنان شاهد افزایش این آمار هستیم. 

به گزارش شفاآنلاین:حتی رئیس دیوان عالی کشور در اردیبهشت سال قبل اعلام کرده بود: آمار ورودی پرونده‌های مرتبط با مشکلات خانواده به دیوان عالی در سال ۱۴۰۱ به بیش از ۱۷ هزار پرونده رسید که شایسته جامعه ما نیست. متأسفانه آمار ورودی پرونده‌های مرتبط به امور خانوادگی به دیوان عالی کشور در سال 1401 به بیش از 17 هزار پرونده رسید که از این تعداد به 13‌هزارو 774 پرونده رسیدگی شد. اگر‌چه موضوع همه این نوع پرونده‌ها طلاق نبوده اما این حجم از ورودی پرونده با موضوع اختلافات خانوادگی، شایسته جامعه ما نیست. 

همچنین روزنامه اعتماد در دی‌ماه سال قبل هم اعلام کرده بود: سازمان ثبت احوال کشور اخیرا آمار ازدواج و طلاق را در چهار‌ماهه نخست امسال در سایت خود منتشر کرده که حاوی اطلاعات جالبی است. این آمار نشان می‌دهد در این مدت، ‌‌199‌هزارو 724 ازدواج و در مقابل 65‌هزارو 354 طلاق روی داده است. بر این اساس می‌توان گفت نسبت طلاق به ازدواج حدودا یک‌سوم است. یعنی از هر سه ازدواج یک مورد به طلاق منتهی شده‌؛ به عبارت دیگر در مقابل هر صد ازدواج، حدود 32 مورد طلاق اتفاق افتاده است. این آمار به تفکیک استان‌ها نشان می‌دهد به ترتیب استان‌های مازندران‌ 48 درصد، تهران 41 درصد، گیلان نزدیک 40 درصد و خراسان رضوی 40 درصد بیشترین نسبت طلاق به ازدواج را داشته‌اند.

 در مقابل استان‌های سیستان‌و‌بلوچستان با 12 درصد، چهارمحال‌وبختیاری 19 درصد و کهگیلویه‌وبویراحمد 26 درصد کمترین نسبت طلاق به ازدواج را به خود اختصاص داده‌اند. استان بوشهر هم با 29 درصد کمتر از متوسط کل کشور بوده است. نکته جالب دیگر بالا‌بودن نسبت طلاق به ازدواج در استان‌های خراسان‌ رضوی و قم است که استان‌هایی با بافت فکری مذهبی به‌شمار می‌روند؛ به‌گونه‌ای که این آمار از متوسط کشوری بیشتر است.

 در استان قم این رقم 36 درصد و در خراسان‌ رضوی که مشهد به‌عنوان دومین کلان‌شهر کشور را در خود جای داده، 40 درصد است. این آمار و دیگر یافته‌های آماری نشان می‌دهد ‌در دهه‌های اخیر روند ازدواج کاهش و در مقابل روند طلاق افزایش داشته و در این میان روند کاهش ازدواج بیش از روند افزایش طلاق بوده است.

به‌گونه‌ای که در بازه زمانی 1390 تا 1399، ازدواج 36 درصد کاهش پیدا کرده‌، درحالی‌که طلاق 28 درصد افزایش داشته است. نکته درخورتوجه دیگر در ارقام فوق در مقایسه استان‌ها نشان می‌دهد که در استان‌های نسبتا توسعه‌یافته‌تر مانند تهران و مشهد، مازندران و گیلان درصد بیشتری طلاق رخ داده است. این نسبت در استان‌های محروم مانند سیستان‌وبلوچستان و کهگیلویه‌وبویراحمد کمترین بوده است.

در تحلیل این موضوع می‌توان به روند فردگرایی، شهرنشینی، افزایش آموزش و تحصیلات و تضعیف ساختارهای سنتی جوامع که به‌عنوان مانعی برای طلاق عمل می‌کردند، اشاره کرد.

رئیس سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره ایران، 10 استان کشور را که از نظر افزایش طلاق و کاهش ازدواج وضعیت بحرانی دارند، اعلام کرده بود. به گفته او این 10 استان عبارت‌اند از خراسان رضوی، تهران، البرز، مازندران، گیلان، فارس، اصفهان، قم، کرمانشاه و مرکزی. بنا بر داده‌هایی که سازمان ثبت احوال کشور منتشر کرده است، در چهار‌ماهه ابتدایی سال جاری، 199‌هزار‌و 724 ازدواج ثبت شد. در مقابل نیز 65‌هزار‌و 354 مورد طلاق ثبت شد./شرق

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: