کد خبر: ۳۴۲۴۷۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۰ - ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - 2024April 13
به باور کارشناسان این تعرفه ها که به اندازه خرید تنقلات روزانه هم نیست، موجب دلسردی و افزایش مهاجرت از سوی پزشکان می شود.
شفاآنلاین>سلامت>چندی پیش تعرفه‌های جدید پزشکی؛ ویزیت دکتر عمومی و متخصصان اعلام شد و تعیین مبالغ و درآمدی که برای قشری که حدود دو دهه به تحصیل پرداخته اند، با انتقادهای فراوانی در شبکه های اجتماعی همراه شد. 
به گزارش شفاآنلاین:طبق این تعرفه ها ویزیت پزشکان عمومی ۲۵۰ هزار تومان، دندانپزشکان عمومی و دکتری تخصصی، ۱۲۶ هزار تومان و دندانپزشکان متخصص و پزشک عمومی، ۱۹۸هزار تومان برای سال جاری تعیین شده است. اما مبالغی که هیچ تناسبی با هزینه های تورم جاری در جامعه، کرایه مطب، حقوق ماهیانه پرسنل و… ندارد، به باور کارشناسان این تعرفه ها که به اندازه خرید تنقلات روزانه هم نیست، موجب دلسردی و افزایش مهاجرت از سوی پزشکان می شود.
 ایرج خسرونیا، رئیس انجمن متخصصان داخلی یکی از این کارشناسان است که با انتقاد از عدم همخوانی نرخ تورم و هزینه های سرسام آور تحصیل پزشکان  با تعرفه های تعیین شده، به «آرمان امروز» می گوید: مسئولان امروزه می گویند که ما از نظر تعداد پزشکان متخصص کمبود داریم و دلیل افت کیفیت خدمات درمانی در کشور مربوط به این امر است، اما وقتی به آمارها نگاهی می‌اندازیم شاهد این حقیقت هستیم که کشور ما نسبت به جمعیت‌ و وضعیت کشورهای همسایه، از نظر تعداد پزشک وضعیت بدی ندارند و این تعداد از پزشکان جوابگوی نیازهای کشور است. اما مساله مهم در این رابطه مشکلات معیشتی و امکاناتی پزشکان ایران است. پزشکان جایی برای کار کردن ندارند و بسیاری از آنها یا با حقوق ناچیز مشغول به‌کار هستند یا به شغل‌های دیگر روی می‌آورند. حدود ۲۵ هزار پزشک از کل پزشکانی که فارغ التحصیل شده‌اند، کارشان را یا رها کرده‌ یا مهاجرت می‌کنند، یا به شغل دیگری روی می‌آورند.»

وی با اشاره به اینکه تربیت پزشک بدون هیچ پشتوانه‌، فقط باعث سرمایه‌ سوزی می‌شود می افزاید: هزینه های بالا و درآمد کم پزشکان عمومی و متخصصان، باعث شده که ما امروزه برای کشورهای اروپایی و آمریکایی پزشک تربیت می‌کنیم و این یعنی ضرر و زیان ۱۰۰ درصدی!. از سوی دیگر در باور دولتمردان و مسئولان، پزشکان جز اقشار پردرآمد جامعه و متمول هستند، آنها ۱۰ درصد از پزشکان بالای شهر را می‌بینند که مطب آنها همیشه شلوغ است و حتی بیمارستان‌های دولتی را می‌بینند که به دلیل تعرفه‌های بیمه، همیشه پر از بیمار هستند ولی کمترین دستمزد را به پزشکان می‌دهند. دولتمردان و نمایندگان مجلس اگر به جنوب شهرها بروند، شاهد خواهند بود که حدود ۵۰ درصد از پزشکان اگر در روز کار نکنند، وضع مالی‌شان خراب می‌شود. درآمد بسیاری از پزشکان عمومی، عفونی، داخلی، اطفال بسیار پایین است و به‌زور می‌توانند هزینه مطب را تامین کنند. ۵۰ درصد از پزشکان کشورمان، چوب آن ۱۰ درصد پزشک بالای شهر را می‌خورند که درآمد کافی دارند. خیلی از پزشکان حتی توان پرداخت حق بیمه خود و خانواده‌شان را ندارند. دولتمردان چون مطب ندارند و از وضعیت پزشکان بی‌خبر هستند، با این افزایش قیمت ویزیت آنها متناسب با تورم تمایلی چندانی ندارند./آرمان امروز

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: