کد خبر: ۳۴۲۴۶۷
تاریخ انتشار: ۰۰:۵۸ - ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - 2024April 13
اگر سیستم ایمنی ضعیف شود یا چیزی باعث رشد بیش از حد کاندیدا شود، می تواند منجر به عفونت هایی مانند برفک یا عفونت های تهاجمی جدی تر شود که ممکن است خون، قلب، مغز و سایر موارد اندام های حیاتی را تحت تاثیر قرار دهد.

شفاآنلاین>سلامت> عفونت های قارچی سالانه افراد بیشتری را نسبت به سرطان سینه یا مالاریا می کشند. وقتی حرف از عفونت قارچی به میان می آید بیشتر مردم به عفونت قارچی «پای ورزشکار» فکر می کنند.

اما واقعیت این است که عفونت قارچی سالانه افراد بیشتری را نسبت به سرطان سینه یا مالاریا می کشند. کارشناسان در مورد آخرین پیشرفت ها در جنگ با قارچ ها پاسخ دادند که می توانید در ادامه این مطلب روزیاتو بخوانید.


به گزارش شفاآنلاین: ممکن است شبیه یک فیلم علمی تخیلی بد از دهه ۱۹۶۰ به نظر برسد. اما واقعیت این است که عفونت‌های قارچی در حال حاضر چهار برابر بیشتر از مالاریا جان انسان‌ها را می‌گیرند – و به طور فزاینده‌ای خطرناک‌تر می‌شوند.

در سراسر جهان، سالانه بیش از ۱۵۰ میلیون مورد شدید عفونت های قارچی و ۱.۷ میلیون مرگ و میر وجود دارد. این تعداد به طور پیوسته در حال افزایش است زیرا درمان عفونت های ناشی از قارچ ها و کپک ها دشوارتر می شود.

کووید-۱۹ و عفونت قارچی

همانطور که قبلاً در مورد مقاومت باکتریایی و ظهور MRSA و سایر اشکال استافیلوکوک مقاوم به دارو دیده ایم، مخمرها و کپک ها در حال جهش هستند و راه هایی برای فرار از داروهایی که برای درمان آنها استفاده می کنیم پیدا می کنند.

اما مقیاس واقعی این تهدید در همین سال گذشته بود که تایید شد. درست زمانی که یک کنسرسیوم بین‌المللی شامل ۲۹ کشور با یکدیگر همکاری می کردند تا همه اشکال مقاومت میکروبی را شکست دهند. در همین کنسرسیوم، سرانجام قارچ‌ها به فهرست کارهای تحقیقاتی آنها اضافه شد.

عفونت های قارچی بسیار جدی هستند. از طرف دیگر همه می‌دانند که سرطان چقدر وحشتناک است، اما چیزی که مردم اغلب نمی‌دانند این است که بیماران سرطانی نیز در معرض خطر بسیار بالایی برای ابتلا به عفونت‌های قارچی هستند و آنها عامل مهمی در بسیاری از مرگ‌های ناشی از سرطان هستند.

مطالعات نشان می‌دهد که از هر شش نفری که با کووید-۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بستری می‌شوند، یک نفر دارای عفونت‌های قارچی تهاجمی است.

قارچی خطرناک به نام کاندیدا آلبیکنس

مانند باکتری استافیلوکوک، قارچ هایی مانند کاندیدا آلبیکنس وجود دارد که اکثر ما به طور طبیعی در بدن خود حمل می کنیم یا در بدن خود داریم که از قضا مانند "استاف” فرصت طلب است.

بنابراین، اگر سیستم ایمنی ضعیف شود یا چیزی باعث رشد بیش از حد کاندیدا شود، می تواند منجر به عفونت هایی مانند برفک یا عفونت های تهاجمی جدی تر شود که ممکن است خون، قلب، مغز و سایر موارد اندام های حیاتی را تحت تاثیر قرار دهد.


آسپرژیلوس مانند کاندیدا، به ندرت در افراد سالم ایجاد می‌شود، اما هاگ های ریز را در هوا آزاد می‌کند که ما تنفس می‌کنیم. اگر ریه قبلاً آسیب دیده باشد، مثلا فردی قبلاً بیمار بوده یا سیستم ایمنی بدنش بسیار ضعیف باشد ، این هاگ ها می توانند در نوعی رشته رشد کنند. همین وضعیت می تواند باعث عفونت همراه با التهاب شود و شما به ذات الریه واقعا بدی مبتلا شوید.

ما فقط سه دارو برای درمان عفونت‌های قارچی داریم و یک نوع کاندیدا – کاندیدا اوریس – به هر سه دارو مقاومت نشان داده است.



به خانه قارچ ها خوش آمدید

قارچ‌ها زمانی وارد می‌شوند که سیستم ایمنی بدن ما ضعیف شود. بنابراین ، هر چیزی که از ایمنی حمایت می‌کند، مانند رژیم غذایی سالم، ورزش، خواب خوب و پیش یا پروبیوتیک‌ها، باید به تقویت دفاعی بدن شما کمک کند.

قارچ ها در فضاهای تاریک، مرطوب و با تهویه ضعیف رشد می کنند. بنابراین محیطی خصمانه تر با خشکی، نور خورشید و هوای تازه ایجاد کنید.

داروهای خانگی که ممکن است کمک کنند شامل بی کربنات سودا – در آب برای خیساندن پاها یا پاک کردن سطوح، یا پاشیدن در کفش – و همچنین سرکه است.


مقاومت دارویی

علاوه بر این، راه‌هایی برای کنار گذاشتن داروهای ضد قارچی خانواده آزول‌های پرمصرف یافت شده است. البته، چالش‌های زیادی پیرامون مقاومت وجود دارد. همانطور که کشاورزی تشدید شده، ما از ضد قارچ های بیشتری در تولید مواد غذایی استفاده می کنیم و این باعث مقاومت شده است.

بنابراین، تشخیص این عفونت‌ها دشوار است و چون آزمایش‌های تشخیصی خوبی نداریم، بیمارانی را که در معرض خطر بالای بیماری قارچی هستند و ممکن است به آن مبتلا نباشند، درمان می‌کنیم.

پیروی نکردن دستورالعمل‌های داروهای ضد قارچ بدون نسخه، توقف درمان یا استفاده نامناسب از ضد قارچ‌ها نیز مقاومت قارچ‌ها را در برابر درمان‌های ما آسان‌تر می‌کند./ روزیاتو



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: