کد خبر: ۳۴۲۴۴۵
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۹ - ۲۴ فروردين ۱۴۰۳ - 2024April 12
محققان دانشگاه ریکیاویک در ایسلند در نتیجه تحقیقات خود دریافته‌اند افرادی که به طور مداوم حداقل دو بار یا بیشتر در هفته ورزش می‌کنند کمتر در معرض خطر بی‌خوابی قرار دارند و از شش تا نه ساعت خواب راحت در هر شب برخوردار خواهند بود.
شفاآنلاین>سلامت>نتایج این تحقیق در نشریه «بی ام جی اوپن» انتشار یافته است. مدیکال نیوز تودی، دکتر ارلا بیورنشدوتیر، استاد و محقق دپارتمان روانشناسی در دانشگاه ریکیاویک در ایسلند و نویسنده اصلی این مطالعه، گفت: ورزش به طور گسترده به عنوان یکی از اجزای کلیدی یک سبک زندگی سالم با فواید سلامت جسمی و روانی متعدد شناخته شده است.

به گزارش شفاآنلاین:او در باره انگیزه اش از انجام این تحقیق گفت: با توجه به همپوشانی قابل توجهی که بین سطوح فعالیت بدنی و کیفیت خواب وجود دارد، پتانسیل ورزش برای تأثیر مثبت بر نتایج خواب در افراد مبتلا به بی خوابی، من را مجذوب خود کرد.

روش جالب و جدید برای درمان بی خوابی

دکتر ارلا بیورنشدوتیر ادامه داد: در نهایت با هدف گسترش گزینه های درمانی و ترویج رویکردهای جامع برای سلامت خواب و رفاه روانی، تصمیم به مطالعه درباره رابطه بین ورزش و خطر بی خوابی گرفتم.
او افزود: از طریق تحقیقات در این زمینه، هدف من این است که افراد مبتلا به بی خوابی را توانمند کنم تا نقش فعالی در درمان خود داشته باشند و کیفیت کلی زندگی شان را افزایش دهند.

برای این مطالعه، دکتر بیورنشدوتیر و تیم او به داده های ۴.۳۳۹ شرکت کننده در «بررسی سلامت تنفسی جامعه اروپا» دسترسی پیدا کردند. این شرکت کنندگان در مطالعه به سؤالاتی در مورد فعالیت بدنی خود در ابتدا و سپس به پرسش هایی درباره فعالیت بدنی، علائم بی خوابی، مدت زمان خواب و خواب آلودگی در طول روز طی یک پیگیری ۱۰ ساله پاسخ دادند.

محققان دریافتند شرکت کنندگانی که حداقل دو بار یا بیشتر در هفته ورزش می کردند، ۴۲ درصد کمتر در معرض مشکلات به خواب رفتن بودند. علاوه بر این، ۲۲ درصد از این شرکت کنندگان کمتر احتمال داشت که علائم بی خوابی داشته باشند و ۴۰ درصد نیز بعید بود که دو یا سه علامت بی خوابی را گزارش کنند.

روش جالب و جدید برای درمان بی خوابی

بیورنشدوتیر گفت: در حالی که من کاملاًاز یافته های مربوط به تأثیر مثبت ورزش منظم بر کیفیت خواب شگفت زده نشدم، بزرگی تأثیرات مشاهده شده در مطالعه باعث شد نگرش جدیدی در درمان بی خوابی پیدا کنم.

او افزود: ورزش از دیرباز به عنوان سنگ بنای یک سبک زندگی سالم شناخته شده است که فواید فیزیولوژیکی و روانی بی شماری دارد. با توجه به نقش آن در تقویت آرامش، کاهش استرس و تنظیم ریتم شبانه روزی، منطقی است که فعالیت بدنی منظم با بهبود نتایج خواب مرتبط است.

منبع: همشهری آنلاین


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: