کد خبر: ۳۴۲۳۸۶
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۰ - ۲۳ فروردين ۱۴۰۳ - 2024April 11
درمانگر کودک و نوجوان در حیطه اختلالات یادگیری نوشت : اختلال پردازش حسی یا اختلال یکپارچگی حسی چیست و آیا راهکار درمانی برای آن وجود دارد ؟
شفاآنلاین>خانواده>السا صالحی درمانگر کودک و نوجوان در حیطه اختلالات یادگیری نوشت : اختلال پردازش حسی یا اختلال یکپارچگی حسی چیست و آیا راهکار درمانی برای آن وجود دارد ؟!!

به گزارش شفاآنلاین:در ابتدا برای درک بهتر اختلال یکپارچگی حسی به تعریف یکپارچگی حسی می پردازیم ؛ پردازش حسی و یا در واقع یکپارچگی حسی فرایندی است که در مغز رخ می‌دهد. این فرایند به ما اجازه می‌دهد اطلاعات را از طریق حس‌هایمان دریافت کرده، آن را سازمان‌دهی کنیم و به آن طبق خواسته‌ های محیطی پاسخ دهیم. سازماندهی اطلاعات به صورت معنادار و عمل‌کردن بر اساس آن‌ اطلاعات‌ نتیجه‌ی یکپارچگی حسی می‌باشد.


یکپارچگی حسی بنیان یادگیری است

و به ما می‌گوید که در دنیای اطرافمان چه می‌گذرد. رشد و تکامل این سیستم از رحم مادر آغاز شده و در طول زندگی ادامه می‌یابد.

بیشترین رشد این سیستم در دوران خردسالی است و به همین دلیل است که سال‌های اولیه زندگی را دوره‌ی رشد حسی-حرکتی می‌نامند.

اینکه فرزند شما در خانه یا رستوران نشسته و غذای مورد علاقه اش را میل می کند، در کلاس درس به حرف های معلم گوش می دهد یا با مداد رنگی نقاشی می کشد و غیره همگی به فرایند پردازش یا یکپارچگی حسی نیازمند هستند.

همچنین پردازش حسی فرایندی است که اجازه می‌دهد اطلاعات حسی غیرضروری را فیلتر کنیم؛ برای مثال هنگامی که داخل رستورانی شلوغ و پر سر و صدا هستید، یکپارچگی حسی است که توانایی فیلتر کردن سر و صدای اطراف را به شما می‌دهد که در آن موقع می‌توانید از ناهار یا گپ زدن با دوستتان لذت ببرید.

حال اختلال پردازش حسی یا SPD(sensory processing disorder) که با عنوان اختلال یکپارچگی حسی نیز شناخته می شود، یک عارضه عصبی می باشد . این اختلال زمانی شکل می گیرد که در مسیر دریافت پیام های حسی از حواس مختلف (مانند بینایی، شنوایی، چشایی، …) و تبدیل آن ها به پاسخ های مناسب در مغز، عملکرد غیر طبیعی وجود داشته باشد…اینکه کودک شما با هر نوع بویی مثل پیاز ؛کلم ؛تخم مرغ ؛ عوق میزند ؛نمی تواند لی لی کند ؛ توپ پرت نمی‌ کند و نمی‌ گیرد ؛ جیغ میزند و گاز می‌گیرد ؛ کفش ها را برعکس پایش می کند ؛ مدام به در و دیوار می خورد …. همگی به فرایند اختلال پردازش یا یکپارچگی حسی اشاره دارد

علائم کلی در اختلال یکپارچگی حسی:

کودک شما از وسایل پارک استقبال می‌کند؟
کودک شما دور خودش می‌چرخد؟
کودک شما از تاب می‌ترسد؟
کودک شما موقع شنیدن بعضی صداها گوش‌هایش را می‌گیرد؟
کودک شما آسیب می‌بیند ولی درد را حس نمی‌کند؟
کودک شما مرتب به در و دیوار می‌خورد؟

اختلال یکپارچگی حسی یکی از اختلالات رایج میان کودکان است که والدین باید نسبت به علائم آن حساس باشند.

برخی علائم بیرونی مشکلات حسی شامل:

-حساسیت بیش از حد به لمس شدن.
-حساسیت بیش از حد به حرکت و صداها.
حساسیت بیش از حد به محرکات بینایی.
-عدم حساسیت به لمس شدن.
-عدم حساسیت به حرکت و صداها.
-عدم حساسیت به محرکات بینایی.
-تکانشی بودن و فقدان خود کنترلی
-ناتوانی در آرام‌سازی خود
-حواس‌پرتی
-مشکلات هیجانی و اجتماعی
-سطح فعالیت بالا یا پایین
-دست و پا چلفتی و بی‌دقت بودن
-شناخت بدنی پایین از خود
-تاخیر در گفتار، زبان و مهارت‌های حرکتی
-تاخیر در مهارت‌های تحصیلی
-سازگاری ضعیف با محیط .

برای تقویت یکپارچگی حسی دانش آموزان، و کودکان می توان از روش های زیر استفاده کرد :

 تحقیق و کشف: به دانش آموزان اجازه دهید برای کشف و تحقیق در محیط پیرامونشان زمینه فراهم کنید. این فعالیت ها می توانند به تکامل یکپارچگی حسی کمک کنند و اطلاعات جدید را به آنها معرفی کنند.

تغییرات زمینه: شما می توانید با استفاده از موسیقی، نورهای رنگارنگ، تم های تعطیلات و ابزارهای حسی مانند ماساژور یا پد وزنه برای تغییر حسی در محیط استفاده کنید.

 بازی های حسی: این بازی ها می توانند شامل استفاده از ابزارهای حسی مختلف مانند شناخت قطعات پازل با سرعت متفاوت، بازی های تمرکز بر حس بو و طعم و… باشند

تمرینات تعادلی: این تمرینات می توانند شامل راه رفتن در روزنه های بدون تماس بدن با آن، ماشین کشیدن، تعادل بر روی توپ و استفاده از پنجه پا در بازی ها باشند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: