کد خبر: ۳۴۲۳۷۴
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۰ - ۲۲ فروردين ۱۴۰۳ - 2024April 10
تحقیقات جدید نشان می‌دهد زنانی که قبل از ۵۰ سالگی وارد دوره یائسگی می‌شوند و همچنین دارای عوامل خطر بیماری قلبی هستند، ممکن است در معرض خطر بالا زوال فکری و زوال عقل باشند.
شفاآنلاین>سلامت>«جنیفر رابین»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه تورنتو کانادا، گفت: «در حالی که عوامل خطر قلبی عروقی برای افزایش خطر ابتلاء به زوال عقل در افراد اثبات شده است، آنچه کمتر شناخته شده است این است که چرا زنان بیشتر از مردان در معرض خطر ابتلاء به بیماری آلزایمر هستند. ما بررسی کردیم که آیا تغییر هورمونی یائسگی، به ویژه زمان یائسگی، ممکن است در این افزایش خطر نقش داشته باشد یا خیر.»

به گزارش شفاآنلاین:رابین در بیانیه‌ای توضیح داد: «ما دریافتیم که این تغییر هورمونی زودهنگام و در عین حال داشتن عوامل خطر قلبی عروقی با مشکلات شناختی بیشتر در مقایسه با مردان همسن مرتبط است.»

حفظ جریان خون خوب به مغز و درون مغز یک عامل شناخته شده در حفظ سلامت عصبی است. فشار خون بالا، سیگار کشیدن و دیابت همگی می‌توانند جریان خون مغز را مختل کنند.

در مطالعه جدید، تیم رابین سلامت شناختی ۱۶۷۲۰ نفر با میانگین سنی ۶۵ سال را که به طور مساوی از نظر جنسیت تقسیم شده بودند، ردیابی کردند.

آنها شرکت کنندگان زن را به سه زیر گروه تقسیم کردند: کسانی که یائسگی زودتر را بین سنین ۳۵ تا ۴۸ تجربه کردند. کسانی که بین ۴۹ تا ۵۲ سالگی وارد یائسگی شده اند (که معمولی است)؛ و کسانی که یائسگی دیرتر داشتند، بین سنین ۵۳ تا ۶۵.

آنها همچنین عوامل خطر قلبی مانند کلسترول LDL (بد) بالا، دیابت، چاقی، سیگار کشیدن، فشار خون بالا و همچنین نسخه‌های داروهای فشار خون را برای شرکت کنندگان ردیابی کردند.

همچنین در ابتدا و انتهای مطالعه سه ساله به همه یک سری تست‌های شناختی داده شد.

به نظر می‌رسد دو عامل خطر همراه با هم- یائسگی زودرس و خطر قلبی بالاتر- با کاهش نمرات تست زنان در طول سه سال مطالعه مرتبط باشد.

چنین روندی در میان زنان با یائسگی معمولی یا دیررس مشاهده نشد.

رابین گفت: «یافته‌های ما نشان می‌دهد که سن یائسگی و همچنین خطر قلبی عروقی باید در هنگام توسعه راهبردهای پیشگیری از زوال شناختی در زنان در نظر گرفته شود».

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: