کد خبر: ۳۴۲۳۱۷
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۵ - ۲۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024April 09
دیابت از مهم‌ترین علت‌های اختلالات چشمی است‌؛ برای همین است که قریب به اتفاق متخصصان توصیه می‌کنند افراد مبتلا به دیابت، به‌طور منظم تحت نظر چشم پزشک هم قرار بگیرند.
شفاآنلاین>سلامت>بیماری‌های چشمی، دو روی کاملا متفاوت دارند! قریب به اتفاق این بیماری‌ها، برخلاف ظاهر ساده و بی‌حاشیه‌شان، مستعد به خطر انداختن جدی بینایی افراد هستند؛ افرادی که هیچ دردی ندارند و ممکن است صرفا با کمی تاری دید مواجه شده باشند اما در پس همین ظاهر بی‌خطر، احتمال این‌که خطری جدی بینایی‌شان را تهدید کند، وجود دارد.
به گزارش شفاآنلاین:شاید برای همین است که چکاب منظم و جدی‌گرفتن کوچکترین نشانه‌ها از کاهش دید، از جمله توصیه‌های مشترک متخصصان چشم است‌؛ توصیه‌ای که می‌تواند تا میزان زیادی از حاد شدن بیماری و کاهش ذره ذره بینایی جلوگیری کند. در این گزارش، برخی از شایع‌ترین بیماری‌های چشمی را مرور کرده‌ایم.

عیوب انکساری، شایع‌ترین علت کاهش دید هستند. مواردی مانند نزدیک بینی، دوربینی، آستیگماتیسم یا تحریف بینایی و پیرچشمی را شامل می‌شوند که در سنین مختلف، متفاوت هستند. بسیاری از این عارضه‌ها با استفاده از عینک و لنز اصلاح می‌شوند اما در برخی موارد هم لازم است که بیمار تحت عمل جراحی قرار گیرد تا این مشکلات، شدت بیشتری به خود نگیرند. یکی از دلایلی که می‌تواند منجر به این بروز این عیوب شود، بیماری دیابت است. دیابت از مهم‌ترین علت‌های اختلالات چشمی است‌؛ برای همین است که قریب به اتفاق متخصصان توصیه می‌کنند افراد مبتلا به دیابت، به‌طور منظم تحت نظر چشم پزشک هم قرار بگیرند.


آب مروارید


چیزی شبیه تماشای یک منظره زیبا از پشت هاله‌ای از مه! این همان تصویری است که‌فرد مبتلا به آب‌مروارید، از دنیای اطرافش می‌بیند؛ شایع‌ترین بیماری چشمی و گاهی دلیلی برای از دست رفتن بینایی. آب مروارید یک بیماری مرسوم چشمی است که در سنین سالمندی رخ می‌دهد:«به کدر شدن عدسی چشم که مانع عبور نور به درون چشم می‌شود، آب مروارید گفته می‌شود.» این را دکتر هرمز شمس، متخصص چشم‌ و رئیس سابق انجمن چشم‌پزشکی ایران می‌گوید که معتقد است شایع‌ترین علائم این بیماری که اغلب به صورت تدریجی و پیشرونده است، کاهش بینایی و تاری دید است که اگر به موقع درمان نشود، می‌تواند بینایی چشم را به‌طور کامل از بین ببرد:«تقریبا همه افراد در سنین پیری به این بیماری دچار می‌شوند و لازم است که تحت درمان و جراحی قرار بگیرند.»

در واقع افزایش سن، بیماری‌های مزمن مانند دیابت و فشار خون از جمله اساسی‌ترین علت‌های وقوع آب مروارید است که در مرحله اول طبیعی به نظر می‌رسد اما نباید اجازه شدت گرفتن و تداوم داشتن به آن داده شود. این‌طور که معلوم است، اگر به موقع درمان شود، خطری‌فرد را تهدید نمی‌کند؛ برای همین است که در برخی از کشورهایی که از بدیهی‌ترین امکانات پزشکی محروم هستند، این بیماری، تهدیدی جدی برای بینایی‌فرد محسوب می‌شود.


عفونت‌های چشمی


قرمزی چشم، آبریزش چشمی، تاری دید وخشکی چشم از علائم شایع عفونت چشم هستند؛عفونتی که به هردلیلی ازجمله آلودگی، استفاده نادرست از لنز و...ممکن است رخ بدهد. البته دراغلب موارد، این علائم خود به خود برطرف می‌شود اما دربعضی موارد و در صورت رسیدگی نکردن به‌موقع، ممکن است تبدیل به بیماری چشمی جدی‌تر ازیک عفونت ساده شود. درمرحله اول وبرای پیشگیری از عفونت‌های چشمی لازم است که به‌طور جدی به بهداشت چشم توجه کنیم و درمرحله بعدی از خوددرمانی و استفاده از قطره‌های خودسرانه بپرهیزیم و به پزشک متخصص مراجعه کنیم.


اختلال شبکیه


اختلال در شبکیه چشم را جدی بگیرید! اختلالی که به صورت سوراخ شدن شبکیه، مخدوش شدن و نهایتا پارگی خودش را نشان می‌دهد و بدون درد اتفاق می‌افتد اما بینایی را به مقدار زیادی کم می‌کند. هرمز شمس، متخصص چشم معتقد است که این بیماری در مراحل ابتدایی قابل درمان است اما باید به‌سرعت و بدون هدر دادن زمان اصلاح شود، چراکه در غیر این صورت این اختلال می‌تواند باعث کاهش شدید بینایی و حتی از دست رفتن بینایی کامل شود. دکتر شمس می‌گوید این اختلال ممکن است بر اثر سابقه خانوادگی هم رخ بدهد اما تجربه نشان داده افرادی که دچار نزدیک‌بینی هستند، در معرض بیشتری از این اختلال قرار می‌گیرند.


آب سیاه


بیماری آب سیاه یا گلوکوم، خطرناک‌ترین بیماری چشم است‌؛نوعی بیماری که درآن اعصاب چشم به‌دلیل افزایش فشارداخل چشمی، دچار صدمه شده و درنهایت بینایی کاهش پیدا می‌کند. این‌طور که دکتر شمس معتقد است، احتمال ابتلا به بیماری آب‌سیاه در افرادی که سابقه این بیماری دراعضای خانواده‌شان وجود دارد، بیشتر از افراد دیگر است:«انواع متفاوتی از بیماری آب‌سیاه وجود دارد که معمولا در افرادی که به‌طور خانوادگی، فشار چشم بالایی دارند به‌طور ارثی منتقل می‌شود صرفا هم مختص به سالمندان نیست؛ نوعی بیماری است که در زمانی کوتاه بایدتحت نظر پزشک قراربگیرد ودرمان شود درغیر این صورت بینایی‌فرد به صورت جدی تهدید می‌شود.»

این‌طور که متخصصان چشم می‌گویند، درمان‌های مختلفی برای بیماری آب سیاه وجود دارد که بستگی به نوع و شدت آن متفاوت بوده و گاهی ممکن است نیاز به جراحی پیدا کند: «در هر صورت نباید درمان این بیماری را به تعویق انداخت.» موضوعی که هرمز شمس بر آن تاکید دارد و از اتلاف وقت درمان به‌عنوان آفت این بیماری‌ها یاد می‌کند./جام جم



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: