کد خبر: ۳۴۲۳۰۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۰ - ۲۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024April 09
ایران در حوزه رادیوداروها به مرز خودکفایی رسیده است. بی شک این خبر از آن دسته خبرهایی است که هر ایرانی با شنیدنش، مملو از غرور و افتخار می شود.
شفاآنلاین>سلامت>حتما کشور در بخش هایی دارای مشکلات و نارسایی هاست اما در حوزه هایی هم در قله های جهانی قرار دارد؛ یکی از این موارد بخش تولید و فناوری رادیوداروهاست که بنابر گفته دکتر بهروز کمالوندی در گفت وگوی روز گذشته، ایران در حوزه رادیوداروها به مرز خودکفایی رسیده است. بی شک این خبر از آن دسته خبرهایی است که هر ایرانی با شنیدنش، مملو از غرور و افتخار می شود.  

 در رتبه سوم دنیا 

به گزارش شفاآنلاین:رئیس سازمان انرژی اتمی هم روز گذشته به مناسبت روز ملی فناوری هسته ای اعلام کرد: «در پزشکی و رادیودارو پانزده دستاورد جدید را ثبت کردیم که می‌توان ادعا کرد سازمان در رده سوم دنیا در این بخش حرکت می‌کند. رادیوداروهای ما از جنس درمانی است که تومورهای سرطانی از جمله پروستات را بهبود می‌بخشد.» 

  رادیودارو چیست؟
شاید برخی از ما وقتی از انرژی هسته‌ای و کاربردهای آن می شنویم، بیشتر تصورمان به سمت وسوی کاربردهای نظامی، «بمب اتمی» و فاجعه ای همچون جنایت آمریکایی‌ها در هیروشیما معطوف شود اما این کاربرد، فقط بخشی از دنیای انرژی اتمی است. در واقع حوزه اصلی استفاده از انرژی هسته‌ای، کارکردهای صلح‌آمیز آن ازجمله ارتقای شاخص‌های امنیت غذایی و کشاورزی، توسعه صنایع پایدار و دوستدار محیط زیست، تولید انرژی پاک، پزشکی هسته‌ای و... است. یکی از کاربردهای بسیار مفید و منحصر به فرد فناوری هسته‌ای، حوزه «پزشکی هسته‌ای و تولید رادیوداروها» است که بی‌تردید انقلابی در دانش پزشکی به‌شمار می‌رود. در یک تعریف ساده به هر دارویی که در ساختار آن یک رادیو ایزوتوپ موجود باشد، «رادیودارو» گفته می‌شود. رادیوایزوتوپ‌ها در واقع عناصر ناپایداری هستند که با توجه به ساختار اتمی‌شان از خود پرتو  منتشر می‌کنند که این پرتوها دارای طول موج و سطح انرژی‌ متفاوتی هستند و بر همین اساس می‌توانند در فرایندهای مختلف تشخیصی و درمانی به کار گرفته شوند. ازجمله مهم‌ترین این کاربردها در شناسایی خونریزی و تومورهای مغزی و تشخیص زودهنگام انواع سرطان‌هاست.  

 بی رقیب در منطقه، پیشرو در جهان
بر اساس اعلام مکرر کارشناسان و مسئولان حوزه رادیودارو، ایران در حال حاضر قطب پیشتاز منطقه در رادیودارو است و آن طور که محمد اسلامی رئیس این سازمان هم روز گذشته تاکید کرد، ایران در رده سوم دنیا در حال حرکت است

   صادرکننده رادیودارو هستیم
ما برای بررسی موضوع وآگاهی بیشتر از موقعیت ایران در حوزه رادیو دارو با دکتر بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی همکلام شدیم. وی ابتدا با اشاره به سرعت رشد و توسعه این فناوری در کشور می گوید: تولید رادیوداروها در کشور با وجود تحریم‌های ناجوانمردانه در حوزه پزشکی هسته‌ای سرعت چشمگیری دارد و در زمان حدود 7 سال از انعقاد تفاهم‌نامه میان معاونت علمی و سازمان انرژی اتمی، ایران علاوه بر تولید، در جمع صادرکنندگان رادیودارو به حدود 15 کشور نیز قرار گرفته است. سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان این که ایران اکنون دارای 54 رادیودارو است، به خراسان می گوید: رادیوداروهای ایرانی از قبل به کشورهای مختلف همچون هند، مصر، پاکستان، عراق، لبنان و سوریه، صادر می‌شود که اخیرا در حال صادرکردن به برخی کشورهای پیشرفته هم هستیم.          
    
 کمالوندی:امروز رادیودارویی در دنیا وجود ندارد که ما تولید نکنیم
یکی از مهم ترین دستاوردهای حوزه صنعت هسته ای، حوزه پزشکی هسته ای و رادیوداروهاست که پیشرفت های کشورمان در این عرصه بسیار چشمگیر بوده است. این در شرایطی است که ادعا می شد، تحریم شامل غذا و دارو نمی شود اما در عمل همین بخش ها نیز گرفتار تحریم بود. یعنی در سال هایی ما تلاش می کردیم مواد اولیه تولید رادیودارو را وارد کنیم اما موفق نمی شدیم. به همین دلیل هرچه جلوتر رفتیم، در حوزه تولید انواع رادیودارو خودکفا شدیم. اکنون برخی کشورها ممکن است، 15، 20 یا 30 رادیودارو در داخل تولید کنند اما کاری که ما موفق به آن شدیم برآورده ساختن تمامی نیازهای کشور در حوزه رادیودارو است که ده ها مورد را شامل می شود. تمامی این موارد به ویژه داروهایی که مرتبط با تشخیص و درمان سرطان است، در داخل تولید می شود.کمالوندی ادامه می دهد: برای نمونه رادیوداروهایی برای تشخیص و درمان انواع تومورها همچون پروستات، سینه و... که قبلا دچار مشکل بودیم، امروز درباره همه آن ها به خودکفایی رسیدیم؛ به نوعی می توان گفت، امروز رادیودارویی در دنیا وجود ندارد که ما آن را تولید نکنیم.از او می پرسیم، می توانیم ادعا کنیم که ما در رادیودارو، خودکفا شدیم که پاسخ می دهد: ما کاملا خودکفا هستیم البته در مواردی محدود، مواد اولیه را وارد می کنیم که آن را هم در میان مدت می توانیم خودمان به تولید برسانیم. در واقع موقعیت ما امروز این گونه است که برخی رادیوداروهایی را که ما تولید می کنیم، برخی کشورهای پیشرفته هم به آن نیازمند هستند که از ما تقاضای خرید دارند.  /خراسان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: