کد خبر: ۳۴۲۳۰۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۰ - ۲۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024April 09
این روزها حتی پزشکان هم در تشخیص ویروس کرونا و ویروس‌های دیگر دچار مشکل‌اند
شفاآنلاین>سلامت>این روزها خیلی از افراد را می‌بینیم که علائمی شبیه کرونا و سرماخوردگی دارند، اما نمی‌دانند به کدامیک از آنها مبتلا شده‌اند. خیلی از آنها می‌گویند با آن‌که بیش از ۴ سال از شیوع ویروس کرونا می‌گذرد، اما هنوز متوجه نمی‌شویم علائمی که درگیر آن شده‌ایم، مربوط به سرماخوردگی است یا آنفلوآنزا یا کرونا! متأسفانه عده‌ای از پزشکان نیز نوع ویروس را به درستی تشخیص نمی‌دهند و با تجویز درمان‌های اشتباه، موجب طولانی شدن روند درمان می‌شوند. این در حالی است که برخی متخصصان معتقدند با دسته‌بندی ویروس‌های تنفسی می‌توان تا حدود زیادی آنها را از یکدیگر تشخیص داد و برای درمان درست اقدام کرد.
به گزارش شفاآنلاین: در فصل بهار و به‌دلیل پشت سر گذاشتن تعطیلات نوروزی و سفرها و نیز به این دلیل که هنوز از زمستان فاصله نگرفته‌ایم، آمار ابتلا به عفونت‌های تنفسی افزایش قابل توجهی می‌یابد و خیلی از افراد به‌صورت خانوادگی درگیر این عفونت‌ها می‌شوند. به‌گفته پزشکان هر‌قدر به سمت گرم شدن هوا برویم، شیوع ویروس‌های تنفسی کمتر می‌شود اما ویروس کرونا را فعلا به‌صورت چهارفصل خواهیم داشت. در این باره، پای صحبت‌های دکتر آمیتیس رمضانی، متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری و دبیر انجمن متخصصان بیماری‌های عفونی ایران نشسته‌ایم.

1 تشخیص علائم ویروس‌های مختلف تنفسی از یکدیگر خیلی کار دشواری نیست. فقط باید بدانیم در هر فصل، کدام گروه از ویروس‌ها شایع‌ترند. خوشبختانه در حال حاضر هیچ ویروسی که جای نگرانی داشته باشد، در کشور نداریم.
2 هرقدر به سمت گرم شدن هوا برویم، شیوع ویروس‌های تنفسی هم کمتر می‌شود.
غیراز کرونا که شیوع و پیک‌اش فصلی نیست، بقیه ویروس‌های تنفسی هرچقدر به سمت گرما می‌رویم، کمرنگ‌تر می‌شوند. تا اینکه گردش ویروس‌های تنفسی از بین می‌رود و نوبت به گردش ویروس‌های گوارشی در فصل تابستان می‌رسد.
3 آنفلوآنزای B را تا اردیبهشت داریم و بعد قطع می‌شود. این توضیح را هم بدهم که ما 2 آنفلوآنزا داریم؛ A و B. الان فصل شیوع آنفلوآنزای B است که آرام‌تر است و شدت علائمش به نوع A که شیوعش در مهرماه بالاست، نمی‌رسد.
4 همه ویروس‌های تنفسی (جز آنفلوآنزا) که نام سرماخوردگی روی آنها گذاشته‌ایم، علائم‌شان روی مخاط بینی است. یعنی فرد دچار آبریزش بینی، گرفتگی بینی، آبریزش چشم، گلودرد خفیف، تب خفیف، سردرد خفیف و سوزش گلو می‌شود. علائم هم طوری نیست که زندگی روزمره فرد را مختل کند. فقط مشکل این است که اگر بیرون یا سرکار برود، ممکن است دیگران را هم مبتلا کند.
5 قاعدتا زمانی که علائم در حد آبریزش بینی و کمی بی‌حالی و تب خفیف است، انجام اقدام خاصی لازم نیست. اما اگر علائم شدیدتر و پرسروصداتر باشد، به‌خصوص گروه‌های پرخطر به هرکدام از این ویروس‌های تنفسی مبتلا شدند، باید به پزشک مراجعه کنند. چون ما الان هم برای آنفلوآنزا و هم برای کووید درمان‌های جداگانه داریم.
6 اگر علائم خفیف بود مراجعه نیاز نیست، اما اگر کمی بیشتر بود باید مراجعه کنند. چون کووید و آنفلوآنزا گروه‌های پرخطر را به‌طور جدی درگیر می‌کند و به ریه‌شان آسیب می‌زند که می‌تواند فوت آنها را به‌دنبال داشته باشد. اگر فرد بالای ۶۵سال آنفلوآنزا گرفته باشد و در همان روز اول و دوم ابتلا مراجعه کند و ما درمان اختصاصی را برای او شروع کنیم، دیگر درگیری ریه پیش نمی‌آید و کار فرد به بستری شدن نمی‌رسد، چون با درمان اختصاصی می‌توانیم جلو پیشرفت بیماری را بگیریم.
7 گروه‌های پرخطر با علائم کمتر هم باید به پزشک مراجعه داشته باشند، اما فردی که سالم و جوان است اگر علائمش در حد بی‌حالی و آبریزش بینی و سردرد است، همین که در خانه بماند و استراحت و استامینوفن و دیفن‌هیدرامین مصرف کند، مشکلش برطرف می‌شود. درباره کودکان هم اگر کودک زیر ۵سال است و تبش حدود ۴۸ساعت بالاست یا گلودرد شدیدی دارد، باید به پزشک مراجعه کند، چون ممکن است به تشنج هم بینجامد.
8 واریانت‌هایی که الان از امیکرون در کشور و حتی در کشورهای دیگر داریم تقریبا علائم‌شان یکسان است. از وقتی امیکرون شیوع پیدا کرده، درگیری ریه کمتر است و فقط در گروه‌های پرخطر مشکل درگیر شدن ریه را داریم.

کی به پزشک مراجعه کنیم؟
وقتی علائم در حد آبریزش بینی و کمی بی‌حالی و تب خفیف است، نیازی نیست
درصورتی‌که علائم طولانی‌تر و پرسر و صداتر باشد نیاز به مراجعه است
گروه‌های پرخطر به هر کدام از ویروس‌ها مبتلا شدند باید به پزشک مراجعه داشته باشند
گروه‌های پرخطر شامل این مواردند: افراد مسن، افرادِ دارای بیماری‌های زمینه‌ای، بیماری‌های قلبی، بیماری‌های کبدی، دیابت، پیوندی‌ها و افراد مبتلا به سرطان که داروهای شیمی‌درمانی مصرف می‌کنند و...
کووید و آنفلوآنزا گروه‌های پرخطر را به‌شدت تهدید می‌کند



زور کرونا همچنان کم است
ایتالیا و استرالیا، به‌ترتیب، بالاترین آمار فوت و ابتلا  به کرونا در جهان را دارند
آخرین آمارهای رسمی اعلام‌شده از سوی وزارت بهداشت درباره کرونا مربوط به هفته 210 شروع پاندمی کرونا و اوایل اسفند1402 است. آن زمان مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت اعلام کرد که طی یک هفته منتهی به 7اسفند، 258مورد بستری مثبت جدید، 13مورد مرگ ناشی از بیماری و 93مورد سرپایی مثبت جدید ثبت شده و این آمارها در موارد سرپایی و بستری مثبت روند رو به افزایش هم داشته است.  با اینکه پیک سرماخوردگی و احتمالا کرونا در تعطیلات نوروز داغ‌تر شده و به اذعان متولیان نظام سلامت، سفرها، دورهمی‌های خانوادگی و کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی موارد ابتلا به این بیماری‌های ویروسی را افزایش داده و 3درصد از موارد سرماخوردگی‌های رو به افزایش هم کرونا هستند، اما آمارهای رسمی در بازه زمانی تقریبا یک‌ماهه هنوز منتشر شده است.در جهان اما وضعیت چندان متفاوت با ایران نیست و در نخستین روز از هفته جاری، 2هزار مورد جدید ابتلا به کرونا و 22مورد فوتی جدید ثبت شده است.
در دومین روز اما این روند کاهشی و 365مورد ابتلای جدید و صفر مورد مرگ گزارش شده است.‌



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: