کد خبر: ۳۴۲۲۹۰
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۰ - ۲۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024April 08
حسینی یکتا تاکید کرد؛
مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت، به اهمیت حفظ سلامت و جایگاه طب ایرانی پرداخت.
شفاآنلاین>سلامت>نفیسه حسینی یکتا، با اشاره فرا رسیدن روز جهانی بهداشت و شعار سازمان جهانی بهداشت با نام «سلامتی من، حق من» گفت: سلامت، حقی مسلم و غیرقابل انکار برای هر انسانی است و دستیابی به این حق، نیازمند عزم ملی و همکاری همگانی بین مردم و مسئولان حوزه سلامت است. طب ایرانی، به عنوان یک میراث گران‌بها، می‌تواند در این مسیر نقش‌آفرین باشد.

به گزارش شفاآنلاین:وی، رمز موفقیت طب ایرانی را در نگاه کل‌نگر به انسان دانست و اظهار داشت: این طب، به جای تمرکز صرف بر بیماری، به دنبال ایجاد تعادل و هماهنگی در تمام ارکان بدن و روان است. این رویکرد جامع می‌تواند به ارتقای سلامت و کیفیت زندگی انسان کمک کند.

مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت با اشاره به اینکه طب ایرانی با نگاهی پیشگیرانه به سلامتی، بر حفظ تعادل و تناسب در بدن و روان تأکید دارد، گفت: نگاه پیشگیرانه طب ایرانی بر اساس اصول ۶ گانه حفظ سلامتی، ویژگی مهم طب ایرانی است.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات وزارت بهداشت در راستای توسعه و ترویج طب ایرانی، گفت: ترویج سبک زندگی سالم در سطح یک شبکه‌های بهداشت و مراکز جامع سلامت، ورود آموزه‌های طب ایرانی در طرح سلامت خانواده، بسته‌های خدمت گروه‌های سنی، و اجرای طرح سواد سلامت آموزی بخشی از این اقدامات هستند.

مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل با بیان اینکه افزایش خود مراقبتی و توانمندسازی افراد برای حفظ سلامت خود، از جمله اهداف مهم طب ایرانی است؛ یادآور شد: آموزش اصول خود مراقبتی با استفاده از آموزه‌های طب ایرانی، می‌تواند به ارتقای سطح سواد سلامت عمومی جامعه و افزایش آگاهی مردم در خصوص حفظ و ارتقای سلامت کمک کند.

وی افزود: تمام برنامه ریزی‌های ما در وزارت بهداشت در جهت ایجاد دسترسی همگانی به طب ایرانی است و امیدوار هستیم با ایجاد زمینه جهت افزایش فارغ‌التحصیلان این رشته و حضور ایشان در مناطق مختلف کشور، همچنین ادغام خدمات طب ایرانی در تمام سطوح نظام سلامت؛ شرایط را برای دستیابی همه مردم کشورمان به این طب غنی فراهم کنیم و گامی در جهت تحقق شعار جهانی «سلامتی من، حق من» برداریم.

حسینی یکتا در پایان، اصلاح سبک زندگی، مراجعه به مراکز معتبر درمانی طب ایرانی، پرهیز از خود درمانی را از جمله نکات مهم در خودمراقبتی دانست و از مردم خواست تا با مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی معتبر طب ایرانی در سراسر کشور، از خدمات صحیح این مکتب غنی طبی بهره‌مند شوند.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
فریدون دانشور
|
United States
|
۱۹:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۲
0
0
چند مورد قابل تذکر در این مطلب گفته شده و خلاصه مینویسم :
۱- حق من سلامتی من شعار درستی است ولی با گرانی و کمبود دارو و اشاره خرافات در طب و شرایط کاری که هر روز خبر مهاجرت یا خودکشی کادر درمان را میخوانیم در مورد کشور ایران بسیار بحث برانگیز است که اصلا این شعار در اولویت هست یا خیر
۲- این گفته که طب ایرانی کل نگر است :
الف - طب ایرانی چگونه طبی است و از کجا آمده و این تقسیم بندی نادرست چرا ابراز و بر آن تاکید می‌شود ؟ مگر طب آلمانی یا فرانسوی یا آمریکایی یا امثالهم داریم ؟ این چه گفته ی نادرست ، غیر علمی و غیر واقعی است ؟ گویا برای آن که به ایشان پست و شغلی بدهند چنین عنوانی خلق شده تا در ردیف استخدامی به این عنوان یک نفر را به کار بگمارند
ب- اگر گوینده ی این مطالب خود چنین علم و تجربه و مهارتی ندارد لازم است بگویم پزشک باسواد و مجرب همیشه مریض را در کل مینگرد و بیماری را درمان می‌کند نه اینکه فقط یک نقطه را به صورت محدود در نظر بگیرد بارها و بارها پیش آمده و میآید که بیمار برای مشکل خود مراجعه می‌کند اما پزشک بیمار را به همکار و متخصص در رشته ی دیگری ارجاع می‌دهد چون تشخیص داده که منشا و دلیل بیماری در جای دیگری است .
گفته های ایشان به ضرس قاطع نادرست و موجب تشویش اذهان غیر آگاه و غیر متخصص است . ایجاد اختلاف و آشوب به صرف کسب درآمد به ویژه آنجا که با گرانبهاترین سرمایه یعنی جان و هستی انسان بدون تردید خیانت و جرم مستوجب تعقیب کیفری است البته به شرط آنکه وزارت بهداشت در دست و تحت مدیریت افراد موجه باشد .
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: