کد خبر: ۳۴۲۲۷۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۶ - ۲۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024April 08
زهرا نهبندانی، رئیس اداره پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد، معتقد است راه انتقال بیماری آبله‌مرغان از طریق هوا و ترشحات تنفسی است و همین امر است که بیماری را خطرناک کرده و میزان سرایت را بالا می‌برد.
شفاآنلاین>سلامت>زهرا نهبندانی، رئیس اداره پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: راه انتقال این بیماری از طریق هوا و ترشحات تنفسی است و ویروس از طریق سرفه و عطسه فرد مبتلا می‌تواند منتقل شود و همین امر بیماری را خطرناک کرده و میزان سرایت آن را بالا می‌برد؛ بنابراین توصیه مؤکد ما این است که بیمار از ماسک استفاده کند. 
به گزارش شفاآنلاین:دوره نهفتگی یا دوره‌ای که بیماری هنوز خود را آشکار نکرده‌، معمولا بین ۱۰ تا ۲۱ روز است؛ یعنی فرد ممکن است از ۱۰ تا ۲۱ روز قبل آلوده به ویروس باشد اما نه تاولی بروز کند و نه هیچ‌گونه علائم دیگری داشته باشد. دوره بروز علائم بیماری نیز ۵ تا ۱۰ روز است. به‌طور کلی از یک تا دو روز قبل از بروز تاول‌ها، دوره سرایت بیماری آغاز می‌شود و تا زمانی که کاملا همه‌ تاول‌ها پوسته‌پوسته شده و خشک می‌شوند دوره سرایت بیماری بوده و فرد در این مدت ناقل بیماری است. بیماری در اطفال معمولا خفیف بوده و علائم کم است، اما در بزرگسالان شدت بیماری بیشتر بوده و ممکن است عوارض بیشتری نیز به همراه داشته باشد؛ بنابراین افراد ترجیح می‌دهند در کودکی به این بیماری مبتلا شوند. وی با بیان اینکه چنانچه فرد یک بار به این بیماری مبتلا شود تا آخر عمر نسبت به بیماری ایمن می‌شود، خاطرنشان کرد: واکسن آبله‌مرغان در بعضی از کشورها به صورت روتین تزریق می‌شود، اما در کشور ایران واکسن آبله‌مرغان فقط برای بیماران ام‌اس ‌تزریق می‌شود.

رئیس اداره پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد درباره درمان این بیماری توضیح داد: برای آبله‌مرغان بهترین درمان این است که فرد مبتلا استراحت کند، رژیم غذایی فرد مایعات باشد و آب و نوشیدنی‌ها زیاد مصرف کند تا ویروس سریع‌تر از بدن خارج شود. چنانچه در ناحیه تاول‌ها دچار خارش شد، معمولا داروهای خفیف ضدخارش تجویز می‌شود و برای درد نیز برای کودکان از گروه بروفن‌ها برای کاهش درد و تب استفاده نمی‌کنیم، چون ممکن است اینها سندروم ری در کودکان ایجاد ‌کند. نهبندانی درباره آمار مربوط به مبتلایان به این بیماری تصریح کرد: تشخیص بیماری آبله‌مرغان بر اساس علائم بالینی است و به محض اینکه تاول‌ها بروز کند، تشخیص صددرصد آبله‌مرغان است؛ بنابراین در مورد این بیماری نمونه‌گیری انجام نمی‌شود و آمار دقیقی از افراد مبتلا به آبله‌مرغان نداریم. مشکلی که تا حدودی خانواده‌ها را نگران کرده، به دلیل عفونت زخم و عفونت تاول‌های ناشی از آبله‌مرغان است و خود آبله‌مرغان به خودی خود نیاز به بستری ندارد.

 


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: