کد خبر: ۳۴۲۲۶۴
تاریخ انتشار: ۱۸:۵۸ - ۱۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024April 07
فعالیت‌های درخشانِ او در زمینه تولید آثار سینما و تئاتر، همچنین نگارش انواع نمایشنامه و تدوین آثار سینمایی، با وجود مهاجرت چندین‌ساله او از ایران، همچنان در فهرست آثار مهم و شاهکار حوزه ادبیات نمایشی به حساب می‌آیند.
شفاآنلاین>جامعه>  تازه ترین تصویرمنتشر شده از بهرام بیضایی در فضای مجازی حکایت از تغییر چهره این کارگردان سرشناس کشوردارد که بینندگان را شوکه کرده است.

به گزارش شفاآنلاین: «بهرام بیضایی» کارگردان و نویسنده‌ی صاحب‌سبک ایرانی است و فعالیت‌های درخشانِ او در زمینه تولید آثار سینما و تئاتر، همچنین نگارش انواع نمایشنامه و تدوین آثار سینمایی، با وجود مهاجرت چندین‌ساله او از ایران، همچنان در لیست آثار مهم و شاهکار حوزه ادبیات نمایشی به حساب می‌آیند. بیضایی در سال‌های 1340 تا 1387 در عناوین ذکر‌شده فعالیت داشت و پس از آن، به دلیل تفکر خاص و سبک‌نگارش و فیلم‌سازی متفاوتش، ترجیح داد به سبب محدودیت‌ها، فعالیت را متوقف کند؛ سپس به آمریکا مهاجرت کرد و تاحدودی فعالیت‌های ادبی و هنری‌اش را از سر گرفت.

جوایز و افتخارات بهرام بیضایی

تعداد جوایز بیضایی در ایران بیشتر در زمینه فیلم‌سازی و اجراهای درخشانِ تئاتر او است. اما جالب است بدانید علاوه بر جوایز بسیار گسترده و قابل تحسین در ایران، بیضایی بارها بخاطر مطالعات و فعالیت‌های پژوهشی در دانشگاه محل تدریس فعلی‌اش، استنفورد، مورد تشویق قرار گرفته است. یکی از این جوایز دریافتی مهم توسط بهرام بیضایی در سال 2013، جایزه سینا بود که بنیادی غیرسیاسی برای تقدیر از چهره‌های مهم و فرهیخته در آمریکا است و سالانه به صورت کنفرانس میان‌دانشگاهی برگزار می‌شود. همچنین در هفتمین دوره از برگزاری سمینار بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی، بهرام بیضایی در کنار افرادی دیگر موفق به دریافت جایزه جلال ستاری بعنوان یک پژوهشگر موفق ایرانی شد. البته در این زمان او مقیم ایران نبود. تعداد بی‌شماری از جوایز دریافتی بهرام بیضایی وجود دارد اما مهم‌ترین‌شان به طورخلاصه در ادامه ذکر می‌شود:

مهم‌ترین جوایز مربوط به جشنواره‌های سینمایی:

  • برنده جایزه اول جشنواره فیلم و هنر فرانسه (باشو غریبه کوچک) (1369)
  • برنده سیمرغ بلورین جایزه ویژه هیات داوران (مسافران) (1370)
  • برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم‌نامه (سگ‌کشی) (1379)
  • برنده سیمرغ بلورین بهترین تدوین (وقتی همه خوابیم) (1387)

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: