کد خبر: ۳۴۲۲۴۸
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۰ - ۱۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024April 07
استریا یا ترک‌های پوستی ضایعاتی هستند که به دلیل نازک شدن لایه درم و اپیدرم پوست به شکل بریدگی، اغلب در نواحی تحت فشار مثل ران، باسن، شکم و سینه‌ها ایجاد می‌شوند.
شفاآنلاین>سلامت>ترک‌های پوستی در زمان بلوغ، معمولا روی ران‌ها، باسن و سینه‌ها شکل میگیرند ولی در دوران حاملگی این ترک‌ها بیشتر در نواحی شکم و سینه‌ها ایجاد میشوند. ترک‌های پوستی در آقایان نیز به وجود می آیند ولی در خانم‌ها بسیار شایع‌ترهستند.
به گزارش شفاآنلاین:اگر پوست شما در مدت زمان کوتاهی بیشتر از حد معمول کشیده شود، برای مثال در دوران بارداری یا جهش رشد در دوران کودکی، بافت الاستیک پوست شما ممکن است پاره شود. آن نواحی آسیب دیده زخم های بلند و نازکی به شکل ترک پوستی ایجاد می کنند که می توانند به صورت رگه های صورتی، قرمز یا بنفش ظاهر شوند.

استریا یا ترک پوستی در کجا بیشتر دیده می شود؟

این نوع ترک های پوستی به احتمال زیاد جایی دیده می شوند که بدن شما چربی را ذخیره می کند، مانند شکم، باسن، ران ها، سینه ها و ... همچنین ممکن است آنها را در قسمت پایین کمر یا پشت بازوهای خود مشاهده کنید. ژنتیک ممکن است در ترک های پوستی نقش داشته باشد. به عنوان مثال، اگر مادر شما در دوران بارداری آنها را روی ران های خود تجربه کرده باشد، احتمال بیشتری وجود دارد که شما نیز آن را تجربه کنید.

استریا چقدر شایع است؟

تخمین زده می شود 50٪ تا 90٪ از زنان به آن مبتلا هستند، اما مردان نیز می توانند آنها را داشته باشند. همچنین برای دختران نوجوان (سینه‌ها، ران‌ها، باسن) و پسران (کمر یا باسن) علائم کشش و ترک پوستی در طول جهش رشد معمول است.


استریا خود به خود از بین نمی رود

مانند هر جای زخم دیگر، ترک های پوستی دائمی هستند. اما با گذشت زمان، معمولا محو می شوند و کمی روشن تر از بقیه پوست شما دیده می شوند؛‌ برای مثال ممکن است سفید یا نقره ای به نظر برسند. اگر نسبت به آنها احساس بدی دارید، به یاد داشته باشید، بیش از نیمی از بزرگسالان آنها را دارند.

علل ظاهر شدن ترک های پوستی و یا استریا


افزایش وزن

هنگامی که جوان هستید و بدن شما به سرعت در حال تغییر است، می توانید علائم کشش و ترک پوستی داشته باشید. هر چه وزن بیشتری اضافه کنید و سریعتر افزایش پیدا کند، احتمال بروز علائم ترک پوستی بیشتر می شود. ایجاد توده عضلانی نیز می تواند باعث ایجاد آنها شود.


بارداری

استریا در ماه ششم و بعد از آن بسیار شایع است. بدن شما با رشد کودک شما منبسط می شود، اما ممکن است این تنها دلیل ترک های پوستی نباشد. تغییرات در هورمون های شما در دوران بارداری می تواند روی پوست شما تاثیر بگذارد و احتمال "پارگی" آن را افزایش دهد.


دارو

برخی از داروها می توانند باعث افزایش وزن، تورم، نفخ یا سایر تغییرات فیزیکی شوند که پوست شما را کشیده و منجر به ترک های پوستی شود. هورمون ها (مانند قرص های ضدبارداری) و کورتیکواستروئیدها (که نواحی ملتهب بدن شما را تسکین می دهند) دو موردی هستند که می توانند باعث بروز استریا و یا ترک های پوستی شوند. اگر دارویی مصرف می کنید و نگران ترک های پوستی هستید، با پزشک خود در مورد کارهایی که می توانید در مورد آنها انجام دهید صحبت کنید.


شرایط پزشکی

هر گونه بیماری که منجر به افزایش وزن، رشد ناگهانی یا مشکلات پوستی شود، ممکن است باعث ایجاد ترک های پوستی هم شود. برخی از شرایط پزشکی که منجر به تغییرات فیزیکی می شود هم می تواند باعث به وجود آمدن آنها شود. به عنوان مثال، مشکلات مربوط به غدد فوق کلیوی، مانند بیماری کوشینگ و شرایط نادر مانند سندرم های مارفان و اهلرز-دانلوس (که بر بافت هایی که اعضای بدن را به هم متصل می کنند، تأثیر می گذارد)، می تواند احتمال ابتلای شما را به آنها افزایش دهد.


آیا می توانید از ترک های پوستی جلوگیری کنید؟

کارشناسان فکر می کنند ژنتیک در ایجاد علائم کششی نقش دارد، اما اگر والدین شما این علائم را داشته اند، به این معنی نیست که شما نیز این علائم را خواهید داشت. یکی از بهترین راه‌ها برای پیشگیری از آنها، ثابت نگه داشتن وزن است. نوشیدن آب زیاد ممکن است به جلوگیری از آسیب در هنگام کشیدگی پوست کمک کند و غذاهایی که پوست شما را سالم نگه می دارند نیز ممکن است شانس شما برای ابتلا به این وضعیت پوستی را کاهش دهند. از غذاهای غنی از روی مانند آجیل و ماهی و غذاهای حاوی ویتامین A، C و D مانند مرکبات، شیر و سیب زمینی شیرین استفاده کنید.


برای درمان استریا به متخصص پوست مراجعه کنید

با یک متخصص پوست می توانید در مورد مسائل پوستی از جمله ترک های پوستی صحبت کنید. آنها می توانند به شما در مورد بهترین روش های درمانی برای نوع پوست شما و راه هایی برای کاهش احتمال ابتلا بگویند. مطمئن شوید که تمام داروهایی که مصرف می کنید (از جمله ویتامین ها و داروهای بدون نسخه) و اگر مشکلات سلامتی دیگری داشته اید را به آنها بگویید.


آیا محصولات حاوی رتینول به کاهش استریا کمک می کند؟

رتینول که از ویتامین A به دست می آید، ممکن است به کاهش ترک های پوستی کمک کند و باعث می‌شود سلول‌های پوست شما سریع‌تر از بین بروند و دوباره ساخته بشوند و همچنین ممکن است باعث رشد سریع‌تر پوست جدید شود.

شما باید بلافاصله پس از ظاهر شدن علائم ترک های پوستی شروع به استفاده از آن کنید و سپس به طور منظم از آن استفاده کنید تا اثر کند. با این حال فراموش نکنید که نوع رتینولی که برای درمان استریا موثر است (ترتینوئین) فقط با نسخه در دسترس است.


لیزر درمانی می تواند استریا را کاهش دهد؟

انجمن جراحی پوست آمریکا می گوید لیزر یا نور درمانی می تواند ترک های پوستی را کاهش دهد. نور باعث ایجاد تغییرات پوستی می شود که به ترکیب شدن ترک ها کمک می کند. تحقیقات نشان می دهد که آنها برای پوست های با رنگ متوسط موثرتر هستند. لیزر درمانی ممکن است گران باشد و ممکن است 20 جلسه طول بکشد تا نتایج را ببینید. اگر لیزر مناسب را انتخاب کردید، به یک متخصص پوست یا جراح پلاستیک مراجعه کنید.


می توانم برای کاهش ترک های پوستی از محصولات برنزه استفاده کنم؟

این لوسیون ها و اسپری ها می توانند ترک های پوستی شما را تیره کنند و رنگ پوست شما را یکدست تر نشان دهند. ممکن است مجبور شوید محصولات و سایه های مختلف را امتحان کنید قبل از اینکه بهترین گزینه را پیدا کنید.


لایه برداری نمی تواند استریا را درمان کند

تبلیغات برای درمان های لایه برداری ممکن است ادعا کنند که ظاهر ترک های پوستی را کاهش می دهند و می توانند آن را درمان کنند. اسکراب ها و میکرودرم ابریژن (این کار لایه بالایی پوست را با یک ابزار از بین می برد) می تواند پوست شما را صاف تر کند اما هیچ مدرکی وجود ندارد که هر یک از این درمان‌ها واقعاً برای درمان استریا کمک کننده است و برخی از متخصصان پوست فکر می‌کنند که میکرودرم ابریژن ممکن است ترک‌های پوستی را حتی بدتر کند.


لوسیون ها و کرم ها برای درمان استریا مفید واقع نمی شوند

بسیاری از محصولات پوستی ادعا می کنند که ترک های پوستی را محو می کنند اما شواهد کمی وجود دارد مبنی بر اینکه محصولات بدون نسخه می توانند بافت الاستیک پاره شده را که باعث ایجاد آنها می شوند، بازسازی کنند و متخصصان نمی دانند که آیا مالیدن روغن ها یا محصولاتی مانند کره کاکائو از ایجاد علائم کشش در دوران بارداری جلوگیری می کند یا خیر. با این حال، ممکن است باعث شوند که پوست کشش شما کمتر خارش داشته باشد که می تواند شما را راحت تر کند./سلامت نیوز




نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: