کد خبر: ۳۴۲۲۱۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۵ - ۱۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024April 07
کسب‌وکار متفاوت آنهایی که با تغییر ذائقه و سلیقه از توتون به «سیگار الکترونیک» روزگار می‌گذرانند
شفاآنلاین>سلامت>تعمیرکار حرفه‌ای سیگار، تعمیرات انواع سیگار پذیرفته می‌شود، عیب‌یابی رایگان، تعمیر فوری و ارزان سیگار و بسیاری دیگر از این قسم عبارات این روزها بسیار لابه‌لای انبوه آگهی‌های تبلیغاتی شبکه‌های مجازی یا روی تابلو‌نوشته‌های کوبیده شده سر در برخی مغازه‌های شهر دیده می‌شوند؛ عباراتی تبلیغاتی که اغلب برای لحظاتی چند، کاربران شبکه‌های مجازی و یا رهگذران شهر را از ترکیب غیرمعمول و کمتر دیده شده «سیگار» و   «تعمیر کردن» به کنجکاوی وامی‌دارد. از این روست که کاربران و رهگذران را چاره‌ای نمی‌ماند جز اسکرول شتابان داده‌های نامحدود مجازی یا سرک‌کشیدن زیرجُلکی اطراف مغازه‌هایی که سر درش یکی از همان تابلو نوشته‌های غریب را کوبیده‌اند! آن هم درحالی‌که تعدادی از آنها سیگارهای نیمه‌سوخته را میان لب‌هایشان جا داده‌اند و پک‌هایی عمیق می‌زنند.
به گزارش شفاآنلاین: پاسخ کنجکاوی و چاره‌جویی‌شان، چیزی جز «سیگارهای الکترونیکی» نیست؛ سیگارهایی که به جای توتون و تنباکو، جویس و سالت می‌سوزانند و به جای سیگارپیچ و تولید در کارخانجات دخانیات،  به تعمیرکاران ماهر نیاز دارند؛ تعمیرکارانی مانند امیر و میثم که ازجمله نخستین افرادی هستند که با تعمیر انواع ویپ و پاد امرارمعاش می‌کنند و حالا بعد از سال‌ها، اسم و رسم‌شان با عنوان «مهندسان سیگار» بسیار در گوشه و کنار بازار این صنعت تقریبا نوپا شنیده می‌شود.

روزگار مهندسان سیگار
آوازه‌ حرفه متفاوت امیر و میثم میان شرکت‌های خرید و فروش انواع ویپ، پاد و تجهیزات جانبی و نیز افراد پیر و جوان بسیاری که به بخار سیگارهای الکترونیکی بیش از دود سیگارهای سنتی عادت کرده‌اند، حسابی پیچیده است؛ آوازه‌ای چنان و چنین که پیشوند مهندس را انداخته اول نام هر یکشان بی‌آنکه خبری از مدرک دانشگاهی و آکادمیک باشد. «مهندس امیر» و «مهندس میثم» 10سال پیش، کارشان را با چند ابزار و وسیله ساده مانند انبر، اهم‌متر و چهارسو و جایی در گوشه‌ای نمور از انباری خانه پدری امیر آغاز کردند. روزگار تنگی بود با سختی‌های بسیار که مخالفت‌های جدی خانواده‌هایشان بر تنگی و دشواری‌های آن روزها می‌افزود. امیر، سن و سال بیشتری دارد و زودتر از رفیق و همکارش، میدان گفت‌وگو را دست می‌گیرد: «‌خانواده‌هایمان مخالف بودند چون اعتقاد داشتند کسب‌وکارمان باعث می‌شود تا خیلی‌ها به بیراهه سیگار، دخانیات و چه بسا مواد‌مخدر کشانده شوند. هر چه برایشان توضیح می‌دادیم این خیلی‌ها که شما می‌گویید، قبل از مراجعه به ما به اندازه کافی سیگار دود کرده‌اند؛ از اُشنو و آپادانا تا فروردین و بهمن، از سیگار برگ و لایت تا طعم‌دار و حجمی، حالا هم اگر گذرشان به ما افتاده یا به فکر ترک آن سیگارهای بدبو هستند و یا دنبال یک جورکشیدنی مُد شده یا کم‌خطرترند.» مد‌شدن استعمال سیگارهای برقی ازجمله آن عجایب است که بازارشان را رونق داده. هم امیر و هم میثم از کودکی سری در انجام امور فنی خانه داشته اند از تعویض لامپ لوستر گرفته تا تعمیر موتور ماشین اسباب‌بازی برادر یا عروسک موزیکال خواهر. اما تعویض لامپ لوستر خانه کجا و تعمیر بُرد، اِلمنت و باتری سیگارهای الکترونیکی که هر روز با مدل‌های گوناگون و متنوع و با فناوری‌های نوین روانه بازار می‌شوند، کجا؟ خودشان هم، هیچ باورشان نمی‌شد.

جویس به جای توتون و تنباکو
 نخستین مشتری‌های روزانه مغازه‌شان که چند سالی‌ است نشانی‌اش برای بسیاری از جوانان سرراست شده، از حدود ساعت 10صبح از راه‌های دور و نزدیک می‌رسند؛ مغازه‌ای کوچک که از در و دیوارش انواع و اقسام ابزار آویزان است و کمتر جای خالی‌ای می‌توان برای ایستادن یا نشستن پیدا کرد. مشتری‌ها یکی پس از دیگری می‌آیند و می‌روند؛ فرقی هم نمی‌کند روز تعطیل باشد یا غیرتعطیل. «اتفاقا روزهای تعطیل، هم تعداد مشتری‌ها بیشتر است و هم مشتری‌ها انگار عجول‌ترند!» این را میثم می‌گوید که در حال تعمیر کارتریج یکی از ویپ‌های مستطیلی شکل است. ویپ‌های مستطیلی به لحاظ طراحی و کام‌دهی پرفروش‌تر هستند و اغلب، دختران و پسرانی کم‌سن و سال که عادت به کشیدن قلیان‌های سبک دارند، سراغش می‌روند. قیمتشان هم با مبلغ 3میلیون تومان آغاز می‌شود. اما امان از روزی که خراب شوند چون گاهی پیش می‌آید که با یک میلیون تومان هم تعمیر نمی‌شوند. میثم برای تأیید بیشتر حرفه و تخصص‌شان همچنین می‌گوید: «‌خودم 12سال سیگار مصرف می‌کردم؛ سیگارهای گرانی که نفس‌هایم را تا مدت‌ها نیم‌بند کرده بود. چند باری سعی کردم ترک کنم اما نشد. به قول معروف، ما سیگار نمی‌کشیم، سیگار ما را می‌کشد. تا اینکه به کمک همین سیگارهای الکترونیکی توانستم از شرش خلاص شوم.»

مسابقه‌ای برای نمایش بخار ویپ و پاد
کمترین دستمزدشان حدود 90تا 100هزار تومان است که بابت تعویض کارتریج طلب می‌کنند و بیشترین دستمزدشان نیز مبلغی بین 700تا 800هزار تومان است که معمولا در ازای تعمیرات تخصصی بُرد ویپ و پاد از سیم‌کشی تا سوکت شارژ دریافت می‌کنند؛ دستمزدهایی که برای کسب همیشگی به کمی آموزش (حتی به‌صورت آنلاین و بدون پیش نیاز)، علاقه، سرمایه حداقلی آن هم در شرایطی که هنوز رقیب زیاد نشده و بازار به نوعی انحصاری ا‌ست، احتیاج دارند و بس! البته این میان، جای وجدان را هم نباید خالی گذاشت؛ امیر یکی از کشوهای میز کارش را بیرون می‌کشد تا بُرد کوچکی را نشان‌مان دهد:
« بعضی تعمیرکاران هستند که ادعای مهندسی الکترونیک دارند و مدرکشان را هم قاب کرده و زده‌اند به دیوار. اما همین‌ها، به‌خاطر چند هزار تومان پول بیشتر، بُرد دست دوم می‌گذارند داخل ویپ مشتری به اسم تعمیر دستگاه کسب‌وکار این مهندسان سیگار، نکات جالب، کم ندارد؛ یکی‌شان این است که ویپ و پادِ تعداد قابل توجهی از مشتریان، به‌دلیل شرکت در مسابقات نمایشی سیگارهای الکترونیکی، به تعمیرات مداوم و گران‌قیمت نیاز دارند. میثم که از کار تعمیر کارتریج ویپی قلمی فارغ شده، در این‌باره بیشتر توضیح می‌دهد: « نخستین بار که اسم اینگونه مسابقات را شنیدیم، از حیرت واماندیم، تا اینکه با مراجعه تعداد زیادی از مشتریان که عیب دستگاهشان کاهش قدرت بخار بود، متوجه واقعی بودن مسابقاتی شدیم که در آن گروهی (گروه سنی 15تا 30سال) جمع می‌شوند تا ببینند چه‌کسی می‌تواند بیشترین میزان بخار را با اشکال مختلف و به شیوه‌های متنوع از دهان و بینی خود خارج کند! کسی که از عهده این کار عجیب برآید، برنده است. معمولا آنها که در این مسابقات شرکت می‌کنند قیمت دستگاه ویپ و پادشان بیش از 14میلیون تومان است.» روز به‌نیمه می‌رسد ولی هنوز بیش از 20دستگاه سیگار الکترونیکی در نوبت تعمیر باقی مانده‌اند./همشهری
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: