کد خبر: ۳۴۲۱۹۶
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۳ - ۱۸ فروردين ۱۴۰۳ - 2024April 06
برای اندازه‌گیری میزان کلسترول خوب در خون افراد، معمولاً آزمایش hdl یا همان لیپو پروتئین با چگالی بالا انجام می‌شود.

شفاآنلاین>سلامت>در تمامی سلول‌های بدن، کلسترول به عنوان یک ماده موم مانند وجود دارد.‌ برای ساخت سلول‌های بدن و سایر عملکردهای آن از کلسترول استفاده می‌شود. این کلسترول‌ها از طریق گردش خون به پروتئین‌هایی همانند لیپو پروتئین‌ها متصل می‌شوند و در سراسر نقاط بدن پخش خواهند شد.

به گزارش شفاآنلاین: در بدن هر فرد دو نوع کلسترول وجود دارد که یک مدل آن ldl یا همان کلسترول بد با چگالی کم می‌باشد. کلسترول دیگر که چگالی آن بالا بوده hdl است که به عنوان کلسترول خوب یا لیپو پروتئین شناخته می‌شود. کلسترول ldl، تمام چربی‌های مضر و ترکیبات تریگلیسیرید را برای فرآوری به کبد منتقل کرده و به همین خاطر به عنوان کلسترول بد خون شناخته می‌شود. 

بیشتر بدن افراد، از کلسترول ال دی ال یا همان کلسترول بد تشکیل شده است. مقادیر زیاد از کلسترول ldl در بدن، سبب تشکیل شدن پلاک در رگ‌ها و عروق بدن می‌شود و در نهایت فرد دچار سکته یا بیماری‌های قلبی عروقی خواهد شد. 

طبق تحقیقات انجام شده، افرادی که سطح کلسترول اچ دی ال آنها بیشتر است، کمتر به بیماری‌های قلبی و عروق کرونر مبتلا می‌شوند. با یک آزمایش ساده میزان سطح هر دو کلسترول HDl و ldl مشخص می‌شود. 

چرا آزمایش hdl انجام می‌شود؟

پزشک برای بررسی کردن سطح کلسترول‌های خون آزمایش hdl را به صورت چندین تستی انجام می‌دهد. با کمک آزمایش انجام شده میزان خطر ابتلای فرد به بیماری‌های قلبی و عروقی مشخص می‌شود. طبق این آزمایش سطح کلسترول hdl در خون افراد بررسی شده و مقادیر دقیق آن به دست می‌آید. 

هر فرد بالاتر از سن ۲۰ سال لازم است هر ۴ الی ۶ سال، یک بار آزمایش کلسترول را انجام بدهد. با معاینه و بررسی آزمایش hdl توسط پزشک، فرد خود را در برابر بیماری‌های قلبی مصون خواهد کرد. افرادی که باید به طور منظم میزان کلسترول‌های خون خود را چک کرده و آزمایش بدهند عبارتند از:

  1. • افراد مبتلا به دیابت
  2. • افرادی که سابقه بیماری‌های قلبی یا حمله قلبی دارند.
  3. • افرادی که مصرف تنباکو دارند.
  4. • افراد سیگاری
  5. • زنان بالای ۵۵ سال
  6. • مردان بالای ۴۵ سال
  7. • افرادی که دارای فشار خون بالا هستند.
  8. • افراد با سوابق خانوادگی بیماری قلبی 

برای اثربخشی روش‌های درمانی پزشک انجام آزمایش‌های ldl و hdl را بسیار توصیه می‌کند تا با بررسی آنها سبک زندگی فرد تغییر پیدا کرده و سطح کلسترول او کاهش پیدا کند. فرد برای تغییر دادن میزان کلسترول‌های بد خون باید سیگار را ترک کرده و فعالیت‌های ورزشی منظمی داشته باشد، همچنین رژیم غذایی او باید سالم و اصولی باشد. 

آزمایش hdl چه خطری برای افراد دارد؟

در این آزمایش یک خونگیری کاملاً معمولی از فرد انجام شده و عوارض جدی به همراه ندارد. اما در اثر نمونه گرفتن از خون ممکن است خطراتی از جمله عفونت، خونریزی زیر پوست، خونریزی بیش از اندازه و غش کردن در برخی از افراد دیده شود. 

چگونه خود را برای آزمایش hdl آماده کنیم؟

برای انجام آزمایش hdl باید مصرف کردن برخی از داروها را به توصیه پزشک خود قطع کرده و حدود ۱۲ ساعت قبل از این آزمایش، هیچگونه مواد خوراکی مصرف نکنید و ناشتا باشید. در زمان بیماری به هیچ عنوان نباید آزمایش hdl را انجام بدهید. زیرا معمولاً در زمان بیماری‌های حاد، بعد از عمل‌های جراحی، تصادف، حمله قلبی و حوادث استرس‌زا سطح کلسترول فرد کاهش پیدا کرده و مقدار دقیقی از آن در آزمایش مشخص نمی‌شود. 

بعد از بیمار شدن لازم است حداقل ۶ هفته صبر کرده و سپس آزمایش را انجام بدهید تا میزان کلسترول‌های خون شما به طور دقیق مشخص شود. میزان hdm در زنان باردار در این دوران تغییر پیدا کرده و لازم است آزمایش آن حدود ۶ هفته بعد از زایمان کردن، انجام شود. 

مقدار نرمال hdl در آزمایش خون

از آنجایی که چربی خون یا کلسترول‌های hdl و ldl، در سلامت قلب و عروق افراد تاثیر بسیار زیادی دارند، انجام آزمایش‌های این دو کلسترول بسیار پرکاربرد و مهم می‌باشد. کلسترول اضافی یا همان ldl، در رگ‌های خونی رسوب پیدا کرده و باعث تنگ شدن یا مسدود شدن آنها می‌شود. در نتیجه فرد به سکته قلبی و سایر بیماری‌های و حملات قلبی مبتلا می‌شود.

مقدار نرمال و طبیعی از کلسترول لیپو پروتئین یا همان ldl در بدن، باید کمتر از ۱۰۰ میلی‌گرم باشد. این کلسترول اگر بالاتر از ۱۹۰ میلی‌گرم در خون باشد، خیلی بالا بوده و برای فرد خطرات زیادی را ایجاد خواهد کرد. 

میزان نرمال و طبیعی از کلسترول چگالی بالا یا همان hdl در بدن زنان باید حدود ۵۰ الی ۵۹ کیلوگرم در هر دسی لیتر خون باشد. این میزان در مردان به صورت نرمال و طبیعی باید کمتر از ۴۰ میلی‌گرم در هر دسی لیتر خون است. 

ldl و hdl چیست ؟

ldl/hdl در آزمایش خون چیست؟

ldl و hdl این دو نوع کلسترول معمولاً در آزمایش‌های چربی خون به طور دقیق اندازه‌گیری شده تا میزان سلامتی فرد و مقاوم بودن او در برابر بیماری‌های قلبی مشخص شود. بالا و پایین بودن هر کدام از این کلسترول‌ها تفاسیر و نتایج مختلفی در افراد به همراه دارد که توسط پزشک مشخص می‌شود. 

LDL cholesterol  یا کلسترول بد خون، در صورتی که در مقادیر بالایی باشد در شریان‌های خونی قلب به وسایل نقاط بدن رسوب پیدا کرده و سبب حملات مغزی و قلبی در افراد می‌شود. 

High-density lipoprotein یا اچ تی ال با چگالی بالا برای بدن اثرات مفیدی به همراه داشته و در واقع کلسترول‌های اضافی را از سایر بافت‌های بدن حذف می‌کند و به کبد منتقل خواهد کرد. به همین خاطر این نوع کلسترول یا hdl به عنوان کلسترول مفید در خون افراد شناخته می‌شود. 

مقدار نرمال از هر کدام از این کلسترول‌ها در خون بر اساس گروه‌های سنی، جنسیت و عوامل دیگر مشخص می‌شوند. مقدار مناسب و نرمال ldl برای افراد بالای ۱۸ سال، کمتر از ۱۰۰ میلی‌گرم در هر دسی لیتر خون می باشد. 

پایین بودن hdl در آزمایش خون نشانه چیست؟

اچ دی ال در بدن کلسترول خوب محسوب می‌شود که کلسترول‌های بد خون یا چربی‌های اضافی را به کبد منتقل می‌کند. بالا بودن کلسترول hdl در بدن هر فرد نشانه سالم بودن سیستم قلبی و عروقی او می‌باشد. میزان نرمال این کلسترول در هر فرد حدود ۴۰ الی ۸۰ میلی‌گرم در هر دسی لیتر خون می‌باشد و پایین بودن آن بر اثر اضافه وزن، فاکتورهای ژنتیکی، رژیم غذایی نامناسب، سبک زندگی بدون تحرک، مصرف سیگار، دیابت کنترل نشده، ریسک بیماری‌های قلبی و سایر عوامل ایجاد می شود. 

اگر در آزمایش انجام شده سطح hdl خون فرد کم باشد، ریسک ابتلای فرد به بیماری‌های قلبی و عروقی بسیار افزایش پیدا می‌کند و ممکن است به بیماری‌های مزمن کلیه، حملات قلبی، بیماری‌های عروق کرونری و سکته دچار شود. 

ldl/hdl ratio در آزمایش خون چیست؟

ldl و hdl دو نوع کلسترول با چگالی‌های متفاوت در خون افراد هستند که سطح هر کدام از آنها برای حفظ سلامت بدن بسیار اهمیت دارد. Hdl بالا برای افراد کاملاً ضروری بوده تا به مشکلات قلبی و بیماری‌های کلیوی مبتلا نشوند. از طرفی ldl که کلسترول بد خون می‌باشد، نباید بالاتر از حد معینی باشد. 

Ldl در آزمایش خون چیست؟

LDL ترکیبی از پروتئین و مقداری کلسترول در بدن بوده که به عنوان ماده مضر شناخته می‌شود. این ماده تمام کلسترول‌های موجود در کبد را به عروق بدن منتقل کرده و سبب بیماری‌های قلبی و مرگ فرد می‌شود. این چربی بد یا همان ldl اگر در سطح خون افزایش پیدا کند، منجر به سکته قلبی، آترواسکلروز و بیماری‌های عروق کرونر قلبی می‌شود. 

ldl و hdl چیست ؟

اچ دی ال بالا نشانه چیست؟

Hdl cholestrol بالا در آزمایش چربی خون، برای فرد بسیار خوب بوده و احتمال مبتلا شدن او به بیماری‌های قلبی و عروقی را کاهش می‌دهد. در برخی از موارد به دلایل بیماری‌های ژنتیکی، مصرف کردن برخی از داروها، مشکلات تیروئید و سوء مصرف الکل، مقدار hdl بسیار بالا رفته و این می‌تواند برای بدن مشکل ایجاد کند. 

سخن پایانی 

ldl و hdl معمولاً در آزمایش‌های چربی خون مشخص شده و مقدار آنها برای معاینات پزشک بسیار اهمیت دارند و از این دو برای مشخص کردن میزان سلامت بیماران استفاده می‌کند. با داشتن رژیم غذایی نامتعادل و نداشتن تحرک، سطح کلسترول‌های بد خون یا همان ldl در بدن افزایش یافته و به مرور چربی‌های عروق و شریان‌های خونی قلب بیشتر شده و سبب سکته و حملات قلبی می‌شوند. 

اما از طرفی بالا بودن کلسترول hdl برای بدن بسیار مفید بوده زیرا این نوع ماده، سبب انتقال کلسترول‌ها از عروق و رگ‌های خونی به کبد شده و مانع بیماری‌های قلبی و عروقی در افراد می‌شود. تمامی بزرگسالان و کودکان باید سطح این دو کلسترول را در خون به مقدار نرمالی حفظ کنند تا به بیماری‌های مختلف مبتلا نشوند. 

کلسترول بالا معمولاً بر اثر سبک زندگی اشتباه، چاقی و رژیم غذایی سرشار از گوشت، چربی‌های اشباع شده، غذاهای فرآوری شده و مصرف فراوان لبنیات پرچرب و نداشتن فعالیت‌های ورزشی منظم ایجاد می‌شود. بنابراین با فعالیت کردن و داشتن رژیم غذایی اصولی و متعادل می‌توانید سطح کلسترول‌های خوب خود را بالا برده و از چربی خون جلوگیری کنید. 

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: