کد خبر: ۳۴۲۱۸۵
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۵ - ۱۸ فروردين ۱۴۰۳ - 2024April 06
میزان امید به زندگی در انسان‌ها از سال ۱۹۹۰ افزایش داشت تا زمانی که کرونا همه‌گیر شد. محققان دانشگاه واشنگتن تحقیقی را منتشر کرده‌اند که نشان می‌دهد کرونا در مقایسه با دیگر عوامل مرگ‌و‌میر چگونه در این کاهش نقش داشت.
شفاآنلاین>سلامت>نتایج یک پژوهش جدید توسط دانشگاه واشنگتن نشان می‌دهد امید به زندگی مردم در سراسر جهان در دوران همه‌گیری کرونا در فاصله سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ به مدت یک سال و ۶ ماه کاهش یافته است. پژوهشگران موسسه «سنجش و ارزیابی سلامت» دانشگاه واشنگتن (IHME) در مقاله‌ای که در نشریه معتبر «لنست» به چاپ رسیده، نوشته‌اند: «بیماری کووید‌۱۹ در سال ۲۰۲۰ سومین و در سال ۲۰۲۱، پس از سکته مغزی، دومین عامل شایع مرگ‌و‌میر در جهان بوده است.» طبق این مطالعه در سال ۲۰۱۹ شایع‌ترین علل مرگ‌و‌میر به ترتیب بیماری عروق کرونر قلب، سکته مغزی، بیماری مزمن انسدادی ریه و عفونت‌های دستگاه تنفس تحتانی بوده‌اند.
تفاوت‌های منطقه‌ای
به گزارش شفاآنلاین:به گفته این پژوهشگران با این حال در مرگ‌و‌میر ناشی از ابتلا به کووید‌۱۹ تفاوت‌های منطقه‌ای واضحی مشاهده شده است. امید به زندگی در کشورهای جنوب شرق و شرق آسیا و همچنین اقیانوسیه در دوران همه‌گیری با ۰/۴ سال کمترین کاهش و در کشورهای آمریکای لاتین و دریای کارائیب با ۳/۶ سال بیشترین نرخ کاهش را داشته است. پژوهشگران این موسسه دریافته‌اند که در فاصله سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۲۱ میزان امید به زندگی در سراسر جهان ۶/۲ سال افزایش داشته است. طبق این مطالعه کاهش مرگ‌و‌میر ناشی از ابتلا به عفونت‌های روده‌ای نظیر اسهال نقش عمده‌ای در افزایش امید به زندگی داشته است. دومین عامل تاثیرگذار‌، کاهش مرگ‌و‌میر ناشی از عفونت‌های دستگاه تنفسی تحتانی عنوان شده است.
محققان همچنین کاهش مرگ‌و‌میر ناشی از سکته مغزی و بیماری عروق کرنر قلب در این بازه زمانی را از دیگر عوامل اثرگذار بر افزایش امید به زندگی انسان‌ها در سراسر جهان معرفی کرده‌اند.
موسسه سنجش و ارزیابی سلامت دانشگاه واشنگتن در بیانیه‌ای به نقل از لیان اونگ، یکی از نویسندگان این مقاله، می‌نویسد این مطالعه «تصویر ظریفی» از وضعیت سلامت در جهان ارائه می‌دهد. اونگ می‌گوید: «ما از یک‌سو شاهد موفقیت‌های چشمگیر کشورها در پیشگیری از مرگ‌و‌میر ناشی از اسهال و سکته مغزی هستیم، اما از سوی دیگر می‌بینیم که همه‌گیری کووید‌۱۹ تا چه اندازه ما را به عقب برگرداند.»
پژوهشگران این موسسه برای پیشبرد تحقیق خود ۲۲۸ علت مرگ در بیش از ۲۰۰ کشور و منطقه را مورد مطالعه قرار داده‌اند. داده‌های این تحقیق با استناد به بیش از ۵۶ هزار منبع نظیر کالبدشکافی، سرشماری و ثبت سرطان استخراج شده‌اند. برآوردهای مربوط به کووید‌۱۹ از تجزیه و تحلیل مرگ‌و‌میر ناشی از ابتلا به این بیماری در بازه زمانی اول ژانویه ۲۰۲۰ تا ۳۱ دسامبر ۲۰۲۱ به دست آمدند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: