کد خبر: ۳۴۲۱۷۰
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۵ - ۱۸ فروردين ۱۴۰۳ - 2024April 06
سيما پروانه‌گهر
« خانواده‌ام مي‌گويد اگر من بتوانم مردم را بگريانم و حجت‌الاسلام صديقي بتواند مردم را بخنداند امام زمان ظهور مي‌كند».روايت محسن قرائتي از كاظم صديقي تصويري است كه كم و بيش با ته مايه طنز و جديت از او مطرح شده است.

شفاآنلاین>عمومی>محسن قرائتي در يكي از سخنراني‌هايش مثالي عجيب درباره خود و كاظم صديقي، امام جمعه تهران به كار برده است. گفته‌هايي بر اين مبنا كه اگر روزي برسد كه او - قرائتي- مردم را بگرياند و كاظم صديقي مردم را بخنداند، آخر‌الزمان شده است. او در اين سخنراني مي‌گويد: « خانواده‌ام مي‌گويد اگر من بتوانم مردم را بگريانم و حجت‌الاسلام صديقي بتواند مردم را بخنداند امام زمان ظهور مي‌كند».

روايت محسن قرائتي از كاظم صديقي تصويري است كه كم و بيش با ته مايه طنز و جديت از او مطرح شده است. خطيب نماز جمعه تهران با صدايي آرام عموما با حزن و اندوه سخن مي‌گفت و صداي دفاع از سياست‌هاي نظام در همه مراحل بود. مردي به دور از حواشي و تندي‌هاي علمای سياست كه يك شبه تصويرش در رسانه‌ها تغيير كرد و با اتهامات عجيبي رو به رو شد.

انتشار مطلبي در اسفند ماه سال گذشته و طرح موضوعي با عنوان « زمين‌خواري ۱۰۰۰ ميلياردي آيت‌الله صديقي و پسران » توسط ياشار سلطاني، روزنامه‌نگار، موج گسترده‌اي از واكنش‌ها و اظهارنظرها را در پي داشت.ماجرايي كه در روزهاي گذشته به نقل از راوي آن يعني ياشار سلطاني نقل و به روز رساني شد و البته واكنش‌هاي مختلفي نيز از جانب موافقان و مخالفان اين داستان داشت.

سلطاني در سايت رسمي خود ماجرا را اينگونه روايت كرده است: « خلاصه ماجراي «باغ ازگل» از اين قرار است كه آيت‌الله كاظم صديقي به همراه دو پسر، يكي از عروس‌ها و همچنين سرتيم حفاظتي‌اش به همراه يك كارمند شهرداري به نام «جواد عزيزي» در ۱۴/۸/1402 شركتي تجاري با نام «پيروان انديشه‌هاي قائم» ثبت مي‌كنند.نزديك به يك ماه بعد از ثبت اين شركت ۴۲۰۰ متر از زمين‌هاي مدرسه علميه امام خميني در ازگل كه توليت آن بر عهده آقاي كاظم صديقي است به اين شركت واگذار مي‌شود. قيمت تقريبي اين ملك با توجه به متوسط قيمت در اين منطقه ۱۰۰۰ ميليارد تومان است.حالا با توجه به اسنادي كه در اختيار ما قرار گرفته مشخص شده كه اين زمين در تاريخ 19/۰۹/1402 با امضا و اثر انگشت كاظم صديقي در مقام «فروشنده» به جواد عزيزي و محمد مهدي رجبي صديقي (فرزند آيت‌الله) به عنوان خريدار انتقال يافته است. در سند تنظيمي همانطور كه مشاهده مي‌كنيد قيد شده كه اين زمين در ازاي مبلغ ۶۶.۴۴۶.۴۲۴.۰۰۰ ريال يعني چيزي حدود ۶.۵ ميليارد تومان به صورت «نقدي» معامله شده است. اكنون با توجه به اطلاعات اين سند و جوابيه‌هاي صادر شده چند سوال را مطرح مي‌كنيم كه اميدواريم هرچه زودتر به آن پاسخ داده شود».

به دنبال اين موضوع كاظم صديقي اواخر اسفندماه سال گذشته در نامه‌اي خطاب به دادستان تهران نوشت كه قرار بوده اين زمين ۴۲۰۰ متري براي تاسيس يك مجموعه فرهنگي «پيش‌حوزوي» براي نوجوانان، به موسسه‌اي وابسته به «مدرسه علميه امام خميني» منتقل شود. اما «فردي كه قبلا مورد اعتماد مجموعه بوده»، با «خيانت در امانت» و «جعل امضا»، اين زمين‌ها را به شركت پيروان انديشه‌هاي قائم منتقل كرده است. حوزه علميه امام خميني نيز دوشنبه ۲۸ اسفند در بيانيه‌اي اعلام كرد كه در ماجراي تخلف هزار ميلياردي «اشكالات شكلي» پيش آمده كه رفع شده و «افراد مبحوث عنه از موسسه خارج شدند». در اين بيانيه اشاره‌اي به اسامي اين افراد در بيانيه حوزه علميه امام خميني نشده است.

فارغ از واكنش‌هاي مختلف به اين موضوع اما كاظم صديقي كيست؟ روحاني كه در دو دهه تنها و تنها به خاطر برخي اظهاراتش در صدر توجهات قرار گرفته بود كه سبقه و سابقه‌اي دارد و در سال‌هاي اخير با چه مواردي در مركز توجهات قرار گرفت.

 

‌ورود به قوه قضاييه قبل از 30 سالگي

كاظم صديقي (با نام كامل كاظم رجبي صديقي) اول فروردين ۱۳۳۰ در شهرستان ابهر از توابع زنجان به دنيا آمد. او در 12 سالگي راهي حوزه علميه شد و بعد از پيروزي انقلاب اسلامي، وارد قوه قضاييه شد. او در دستگاه قضايي، مسووليت‌هاي مهمي مانند رياست محاكم عمومي تهران و رياست دادگاه عالي انتظامي قضات را بر عهده گرفت و هم اكنون نيز مشاور رييس قوه قضاييه است. به بيان ديگر صديقي از 27 سالگي وارد قوه قضاييه شده و عمر اين فعاليت در سطوح و سمت‌هاي مختلف تا امروز ادامه داشته است.

در زندگينامه‌اي كه از او در پايگاه خبري جماران نقل شده فعاليت‌هاي پيش از انقلاب او اينگونه توصيف شده است:« او همزمان با نهضت امام خميني (س) در سال 1342 به قم رفت، و تحصيلات حوزوي‌اش را در مدرسه علميه حقاني آغاز كرد. آيت‌الله صديقي دروس مقدمات را نزد حضرات آيات خزعلي، جنتي، حسن‌زاده آملي، حائري تهراني، شهيد مفتح، محمدي گيلاني و حرم پناهي فراگرفت و پس از آن دروس سطح را در محضر حضرات آيات احمدي ميانجي، مشكيني، محمدي گيلاني به پايان رساند.

وي براي فراگيري دروس خارج فقه و اصول از محضر حضرات آيات شيخ مرتضي حائري يزدي، شبيري زنجاني و وحيد خراساني بهره برد و فلسفه اسلامي را نزد آيات جوادي آملي، مصباح‌يزدي و انصاري شيرازي تلمذ كرد و فلسفه غرب را نزد شهيد بهشتي و حجت‌الاسلام دكتر احمدي فراگرفت. او همچنين از حضور در كلاس‌هاي حضرات آيات بهاءالديني، بهجت، كشميري و ديگر بزرگان نيز بهره‌هاي فراوان برده است. ايشان از ابتداي طلبگي به امور تبليغاتي توجه ويژه داشت و فعاليت‌هاي گسترده‌اي در اين زمينه در تهران و ساير شهرستان‌ها داشته است، وي همچنين در راستاي امور تبليغاتي به ساير كشورها در آسيا و اروپا نيز سفرهاي زيادي داشته است و در راستاي گسترش معارف اهل بيت تلاش كرده است. آيت‌الله صديقي حوزه علميه امام خميني (س) را در محله ازگل تهران در سال 1383 تاسيس كرد، وي علاوه بر اداره اين حوزه به تدريس دروس خارج فقه نيز مي‌پردازد. آيت‌الله صديقي پس از پيروزي انقلاب اسلامي، توسط مرحوم آيت‌الله قدوسي به قوه قضاييه رفته و تا امروز در دستگاه قضايي كشور فعاليت داشته است. از جمله مسووليت‌هاي او در قوه قضاييه مي‌توان به رياست محاكم عمومي تهران و رياست دادگاه عالي انتظامي قضات اشاره كرد»

بخش قابل توجه ديگر از زندگي كاظم صديقي تحصيل او در مدرسه مشهور حقاني است كه او را يكي از چهره‌هاي حلقه حقاني قرار مي‌دهد. مدرسه‌اي كه فارغ التحصيلانش مردان سرنوشت سازي شدند. ورود كاظم صديقي به حوزه و تحصيلات ديني، به سال ۱۳۴۲ و در سن ۱۲ سالگي بازمي‌گردد كه در اين سال وي به مدرسه علميه حقاني در قم مي‌رود تا به طلب علوم ديني بپردازد. او فلسفه اسلامي را نزد عبدالله جوادي آملي، محمدتقي مصباح‌يزدي و يحيي انصاري شيرازي آموخت . بر اساس زندگينامه‌اي كه از او در سايت فرارو منتشر شده است: «او در دوران طلبگي و پيش از انقلاب اسلامي، به فعاليت تبليغاتي پرداخت و براي اين كار به نقاط مختلف كشور و حتي به سفر‌هاي خارجي پرداخت».

 

‌قاضي دهه 60؛ روايت حسينيان از احكام دادگاه‌هاي صديقي

روح‌الله حسينيان در گفت‌وگويي ويدئويي با برنامه حافظه تاريخي كه امير حسين ثابتي منتخب ايران روزهاي تهران در مجلس دوازدهم اجراي آن را برعهده داشت، درباره كاظم صديقي در دهه 60 و قوه قضاييه گفته است: «يكي از ایراداتي كه به آقاي رييسي مي‌گرفتند اين بود كه آقاي رييسي جزو گروهي بوده كه در آن سال‌ها – دهه 60 – اعدام مي‌كردند. خب بايد به آقاي رييسي جايزه داد. اولا كه ايشان صبح از خانه‌اش بيرون نمي‌آمد حكم صادر كند عليه منافقين. مسوول كشور امام بود و تشخيص دادند ايشان مسوول اين كار باشد. مردم بايد از آقاي رييسي تشكر كنند نه انتقاد. مسوولان قضايي حالا بدهكار شدند؟. يك روز به يكي از بزرگان و عرفا كه رييس دادگاه بود به شوخي گفتم فلاني پرونده‌هايت را ديده‌ام، ماشاءالله قاطعانه حكم دادي. ايشان در جواب من گفت: «اگر چيزي براي خدا و قيامت داشته باشيم همين‌ها است». حسينيان در پاسخ به اصرار ثابتي براي گفتن نام اين قاضي مي‌گويد: آقاي صديقي. ايشان خيلي حرف جالبي زد. مگر ما اشتباه كرديم. ما قاطعيت نشان داديم و بايد افتخار كنيم.

 

‌دهه 80، سال‌هاي اوج؛ از تريبون نماز جمعه تا راه‌اندازي حوزه علميه ازگل

دهه 80 براي كاظم صديقي سال‌هاي صعود است. او در سال 1382 در منطقه ازگل در شمال تهران يك حوزه علميه به نام مدرسه امام خميني بنا نهاد و توليت آن را بر عهده گرفت و نيز عهده‌دار تدريس دروس «امر به معروف و نهي از منكر »، تفسير قرآن، اخلاق اسلامي و درس خارج فقه شد. همچنين در مسجد جامع ازگل تدريس درس اخلاق را به صورت هفتگي آغاز كرد. مدرسه علميه‌اي كه او تأسيس كرده و توليتش را بر عهده دارد، همواره مورد نقد بوده است. پايگاه خبري رويداد 24 در گزارشي درباره اين مدرسه آن را «لاكچري» خواند چرا كه در يكي از گران‌ترين نقاط ايران و تهران و با معماري بسيار شيك ساخته شده است و نوشت: « منتقدان آن را مدرسه لاكچري مي‌دانند و مي‌گويند در حالي كه مدارس استان‌هاي محروم كشور، در بدترين وضعيت از نظر ساختماني هستند، ساخت اين قبيل مدارس علميه لاكچري چه توجيهي دارد؟»

بر اساس گزارش اين وب‌سايت، اين حوزه علميه «در چهار طبقه هشت‌واحدي در منطقه ازگل تهران قرار دارد كه يكي از مناطق گران‌قيمت تهران محسوب مي‌شود. هر واحد شامل چهار حجره است و تعداد حجره‌ها جمعا به ۳۲ واحد مي‏‌رسد. سالن اجتماعات مدرسه در زيرزمين واقع شده كه قسمتي از آن به صورت موقت به عنوان سالن ورزشي مورد استفاده قرار مي‌گيرد».

صديقي در يك سخنراني خود در نماز جمعه تهران گفت: «اگر بخواهيم دين را رواج دهيم بايد براي حوزه‌هاي علميه و مراكز فرهنگي‌ بودجه مناسب پيش‌بيني شود».

در سايت حوزه علميه استان تهران در بخش تاريخچه و ساختار مدرسه امام خميني اينگونه نوشته شده است: « مدرسه امام خميني اُزگُل در سال 1382 تحت اشراف حضرت حجت‌الاسلام والمسلمين كاظم صديقي امام جمعه كنوني تهران تأسيس شده است.موسس محترم امر توليت مدرسه را نيز برعهده دارند.

مدرسه از لحاظ مديريتي به چهار بخش تقسيم مي‏شود: مديريت اصلي حجت‌الاسلام دسمي، مديريت مقدمات بخشايش، مديريت سطح يك، مديريت سطح دو و تخصصي و مديريت مدرسه را جناب حجت‌الاسلام والمسلمين دسمي برعهده دارند.كليه كلاس‏ها به صورت منظم برگزار مي‏شود و مسوول حضور و غياب كنترل خوبي دارند. در صورتي كه يك طلبه بيش از حد مجاز در درسي غيبت داشته باشد از آن درس حذف مي‏شود.

هر طلبه در طول سال تحصيلي بايد دو تحقيق و پژوهش ارايه نمايد كه يكي از آنها پژوهش آموزش محور، متناسب با آموزش‌هاي تحصيلي است و ديگري با محوريت معارف اسلامي.هر كدام از مدرسه‌هاي زيرمجموعه مدرسه اصلي، داراي يك مديريت مستقل و معاونت آموزشي هستند و آقاي رنجبران معاون آموزش كل مدرسه هستند.

مدرسه در چهار طبقه هشت واحدي بنا شده كه هر واحد شامل چهار حجره است و تعداد حجره‌ها جمعا به 32 واحد مي‏رسد و در طبقه دوم ساختمان، 12 مدرس براي برگزاري كلاس‏هاي پايه يك تا هفت وجود دارد. سالن اجتماعات مدرسه در زيرزمين واقع شده كه قسمتي از آن را به صورت موقت به عنوان سالن ورزشي مورد استفاده قرار مي‌گيرد.مدرسه داراي كتابخانه‌اي با حدود 10 هزار جلد كتاب و سالن مطالعه با تعداد سي ميز مطالعه است.در طبقه دوم يك اتاق با تعداد 10 سيستم رايانه براي انجام فعاليت‏هاي پژوهشي و نرم‌افزاري وجود دارد».

چند سال پيش، حسين كروبي فرزند مهدي كروبي در مصاحبه‌اي گفت كه «دو قطعه زمين بزرگ در شميران» در اختيار كاظم صديقي قرار گرفت و «زمين‌هايي كه باغ گيلاس بوده، خراب شد» و با بودجه دولتي براي صديقي حوزه علميه ساخته شد.

در سال پرحاشيه 88 بود كه صديقي به امام جماعت تهران منسوب شد. جايگاهي كه با اظهاراتش بارها مورد نقد و همراهي موافقان و مخالفانش قرار گرفت. او در سال 1391 در گفت‌وگويي با خبرگزاري مهر با اشاره به وقايع پس از انتخابات رياست‌جمهوري سال ۸۸ و فتنه خواندن آن افزود: «فتنه ۸۸ يك فتنه عادي نبود و از ابتداي انقلاب تا به امروز فتنه‌اي به عظمت فتنه ۸۸ نداشتيم، تنها مي‌توان جنگ جمل را تا حدي شبيه به فتنه ۸۸ دانست ؛ در فتنه ۸۸ كساني كه زير عباي امام رشد كردند، سر سفره امام نشستند، آبرو از امام و انقلاب گرفتند، اينها آمدند و با دشمن همنوا شدند. تقلب بهانه جرقه‌اي بود براي كشاندن مردم به خيابان‌ها. اما همانطور كه امام باج ندادند، ما هم باج نخواهيم داد و عقب‌نشيني نمي‌كنيم. آقاي اوباما و روساي انگليس و فرانسه و اسراييل از اين آقايان حمايت مي‌كنند، چه رذالتي بالاتر از اين. خارجي‌ها پول خرج كردند و از فتنه‌گران حمايت كردند، اما در فتنه عظيم ۸۸ معجزه الهي اين بود كه بدون خونريزي فتنه سركوب شود.»

 

‌ردصلاحيت براي انتخابات خبرگان

صديقي در انتخابات چهارم مجلس خبرگان رهبري در حوزه تهران ثبت نام كرده بود؛ اما شوراي نگهبان او را به دليل عدم شركت در امتحان اجتهاد رد صلاحيت كرد. رد صلاحيت او با عنوان حذف چهره مطرح ليست مصباح در رسانه‌ها بازتاب پيدا كرد.

او در گفت‌وگويي به اين ردصلاحيتش واكنش نشان داد و گفت: «عدم‌ احراز صلاحيت به‌ معناي اين نيست كه آنها آدم‌هاي بدي بوده‌اند، فقط اين افراد براي اعضاي شوراي نگهبان شناخته نشده‌اند چراكه آنها كساني را تأييد صلاحيت مي‌كنند كه بشناسند.»

با وجود عدم تأييد او در خبرگان چهارم، وي در انتخابات خبرگان پنجم نيز ثبت نام كرد و همچون دوره گذشته در آزمون اجتهاد شركت نكرد. اين بار هم با وجودي كه او در كسوت امام جمعه تهران بود، صلاحيت وي از سوي شوراي نگهبان احراز نگرديد. با اين حال او در نقد كساني كه در امتحان خبرگان شركت نكرده‌اند گفت: «اجازه اجتهاد به جاي آزمون در قانون جايگاهي ندارد.»

او در سال 1394 در گفت‌وگو با فارس، با اشاره و تاكيد بر جايگاه مهم و خطير شوراي نگهبان در زمان انتخابات، اظهار داشت: شوراي نگهبان از نظر قانون اساسي از جايگاه بلندي برخوردار است و تا به امروز هم امتحان خوبي داده و در برابر همه فشارها ايستاده است.

او در ادامه نظارت و بررسي صحيح را وظيفه اصلي شوراي نگهبان خواند و تصريح كرد: نظارت استصوابي و ايستادگي در مقابل فشارها هم وظيفه قانوني شوراي نگهبان و هم حقوق مردم است؛ اينكه عده‌اي با اعمال فشار، حرف‌هايي عليه شوراي نگهبان مي‌زنند فقط تبليغات بوده و مساله خاصي نيست.

صديقي درباره اينكه عده‌اي بحث اجازه اجتهاد از مراجع به‌جاي آزمون علمي را مطرح كردند، گفت: از نظر قانون، نظر شوراي نگهبان ملاك است و صلاحيت اظهارنظر را آنها دارند. تشخيص اين مطالب با شوراي نگهبان بوده و در قانون اجازه مرجع، به جاي آزمون علمي بي مورد بوده و هيچ جايگاهي ندارد.

 

‌مريد مخلص مصباح و ماجراي روايت غسل پيكر استاد

كاظم صديقي سال‌ها پاي درس مصباح‌يزدي نشسته است و از مريدان اوست. بارها نيز در سخنراني‌هاي خود از كرامات معلم و استادش نقل كرده. پرحاشيه‌ترين روايت مربوط به اظهاراتي است كه درباره غسل بدن مصباح‌يزدي بعد از فوت او از جانب صديقي نقل شد.

در دي ماه سال 1399 صديقي در گفت‌وگو با شبكه قرآن صدا و سيما درباره آيت‌الله مصباح‌يزدي و روزهاي بيماري ايشان گفت: بر ما خيلي سخت مي‌گذشت ايشان كه ديدند ما بسيار ناراحت هستيم چشم‌شان را باز كردند و فرمودند كه ناراحت نباشيد اين ناراحتي تا دو هفته است بعد از دو هفته باغ وسيعي براي ما تدارك ديده شده است كه ما را به آنجا مي‌برند. اين دلداري را به ما داد و دقيقا دو هفته بعد همه‌چيز تمام شد. يعني ايشان از زمان فوت‌شان خبر داشتند و جايگاه‌شان را هم به ايشان نشان داده بودند. (در يك باغ وسيعي ما را مي‌برند)

او ادامه داد: آيت‌الله مصباح‌يزدي را در خانه غسل دادند و كسي غسل داد كه آيت‌الله حق شناس را غسل داده بود؛ دامادِ داماد ايشان آقاي دكتر محمدي جزو مريدان آيت‌الله حق شناس بود. او تعريف كرد آيت‌الله جاودان به ما پيام داد كه اگر از آقاي مصباح يك كرامتي ديديد به ما بگوييد. غسال روايت مي‌كند وقتي اين پيام را دريافت كردم آرزو كردم كه‌اي كاش آيت‌الله مصباح در آن دنيا شفاعتي بكند. تا اين آرزو را كردم ديدم آيت‌الله مصباح چشمان‌شان را باز كردند و يك نگاه مهربانانه‌اي كرد و دوباره چشمانش را بست. او در پايان مصباح‌يزدي را از اولياي مسلم خدا معرفي كرد.

اين اظهارات اما با واكنش‌هاي زيادي مواجه شد. مجيد انصاري از اين اظهارات گلايه كرد و گفت «متأسفانه بعضا آقاي صديقي خيلي راحت نقل قول ملاقات‌هاي افراد با امام زمان (عج) را نقل مي‌كنند؛ به گونه‌اي كه گويي ايشان مسوول دفتر ملاقات‌هاي حضرت هستند و خيلي ساده هركسي مي‌تواند ملاقات و هر مطلبي را بيان كند. در حالي كه مساله ملاقات حضرت امام عصر (عج) موضوع بسيار مهم و در سطح عظيمي است كه اگر انجام هم شود آن كسي كه ديدار مي‌كند لب فرو مي‌بندد و ادعايي نمي‌كند و بر اساس توقيع شريفي هم كه مرحوم مجلسي در بحار نقل كرده و فكر مي‌كنم جلد ۵۳ صفحه ۱۵۱ باشد، خود امام عصر (عج) در توقيع به علي بن محمد تيموري مي‌فرمايند كه هركس از اين پس ادعاي مشاهده كند، او فرد كذاب و دروغگويي است.»

در همين راستا يك عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم با انتقاد از اظهارات اخير كاظم صديقي، امام جمعه موقت تهران گفت: موجبات گمراهي طرح اين مباحث در ملاء عام بسيار بيشتر از اين است كه عده‌اي نسبت به آقاي مصباح‌يزدي يا ديگران عقيده‌اي پايدار پيدا كنند.

آيت‌الله علي اكبر مسعودي خميني درباره اظهارات اخير كاظم صديقي، امام جمعه موقت تهران در يك برنامه تلويزيوني گفت: مسائلي كه از سوي آقاي صديقي مطرح شد در زمره مسائلي نبود كه در ملاء عام يا رسانه‌هاي عمومي مطرح شود. نمي‌دانم بعضي‌ها به دنبال چه هستند و مي‌خواهند چه نتيجه‌اي از مطرح كردن اين نوع مباحث بگيرند؟

فراتر از انتقادات از اظهارات صديقي حواشي بود كه درباره خود غسال مطرح شد. احمد توكلي و حسين رجايي، چهره‌هاي اصلي سازمان ديده‌بان شفافيت و عدالت مدعي شدند كه يكي از «ابربدهكاران بانكي »، جنازه محمدتقي مصباح‌يزدي را پيش از كفن و دفن شست‌وشو داده است، موضوعي كه خبرساز شده و علي مصباح‌يزدي، پسر محمدتقي مصباح‌يزدي آن را رد كرده است. كار تا جايي ادامه پيدا كرد كه در نهايت امام جمعه موقت تهران از آنچه كه به‌نقل از اين غسال بيان كرده بود عذرخواهي كرد.

در آن زمان برخي رسانه‌ها نوشتند كه‌ام رضا مطلبي‌كاشاني به عنوان يك تاجر ثروتمند، سال ۱۳۹۱ كنار كاظم صديقي در فهرست شش نفره موسسان موسسه پژوهشي آموزشي انديشه‌هاي «امام خميني » ديده مي‌شود.

 

‌مخالف سرسخت بي حجابي و بدحجابي

صديقي در تير ۱۳۹۷ جايگزين احمد جنتي در ستاد امر به معروف و نهي از منكر شد. بسياري شروع فعاليت حجاب بان‌ها را به اين دوره نسبت مي‌دهند . با اين وجود به غير از اين سمت و مسووليت اوبارها در تريبون نماز جمعه درباره موضوع حجاب اظهاراتي خبرساز داشته است.

او درباره وضعيت فرهنگي نيز هميشه دغدغه‌مند بوده است. به‌طور مثال در مرداد ۱۳۹۵ از «ولنگاري فرهنگي» در ايران انتقاد كرد و گفت بعضي از مجله‌ها، فيلم‌هاي سينمايي و ديگر محصولات فرهنگي داخل ايران «سم» و «بدتر از ميكروب ايدز و سرطان» است.

در مرداد ۱۳۹۳ نيز در ميانه طرح جداسازي محل كار زنان و مردان در شهرداري تهران، موضوع تفكيك جنسيتي را «مهم‌تر از احداث تونل و پارك» دانست و خواستار توجه به آن شد.

 

‌نگراني مردم از بي حجابي بيشتر از گراني

صديقي در خطبه‌هاي نماز جمعه در تيرماه سال گذشته اظهارات خبرسازي را مطرح كرد. صديقي با تاكيد بر اهميت سه حريم بيت، قرآن و ولايت اميرالمومنين، بيان كرد: خداوند اين سه حريم را كه جزو حرمات‌الله محسوب مي‌شوند، حفاظت مي‌فرمايد و دشمنان آنها را نابود مي‌كند.

وي با بيان اينكه در ايران زن حرمت دارد، اضافه كرد: حجاب زن باعث حفظ حرمتش مي‌شود، همچنين زن مسلمان در خانه و خانواده شخصيت دارد. اسلام براي زن سنگر شرف تعيين كرده و چادر مسبب بقاي احكام قرآن و حفظ حرمت زن است.

صديقي با بيان اينكه دين با عمامه، چادر و مجالس امام حسين (ع) پررنگ شد و رضاخان تلاش كرد اين سه عامل را نابود كند، گفت: دين‌زدايي با وجود حوزه‌هاي علميه، مبلغان ديني، خانواده و افراد ديندار امكان ندارد. داعش همان خوارج و افراد بي‌دين متظاهر به دينداري هستند. مردم ايران غيرت ديني دارند و براي كشف حجاب بيشتر از گراني نگران هستند.عده‌اي از بيگانگان و دشمنان پول مي‌گيرند تا قبح بي‌حجابي را بشكنند. همچنين گروه دوم از بي‌حجاب‌ها قانون و شرع را نمي‌دانند و اطلاع ندارند كشف حجاب حرام شرعي و سياسي است.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به خطر گروه سوم از بي‌حجاب‌ها، تاكيد كرد: اين گروه را بايد خيلي جدي گرفت و با آنها مطابق با قانون برخورد كرد. آنها از دشمن خط مي‌گيرند و به عنوان نفوذي براي نابودي نظام تلاش مي‌كنند. براي مبارزه با بي‌حجابي بايد مساجد آباد گردد تا دين حفظ شود. وقتي جبهه نيروهاي انقلابي سنگر را خالي كنند، دشمن پيروز مي‌شود.

او مهرماه سال گذشته نيز در خطبه‌هاي نماز جمعه گفت كه « كشف حجاب و برهنگي براي جنگلي‌هاست و انسان دوست دارد همواره پوشش و وقار و حيا داشته باشد و ملاحظه خدا و بندگان خدا را بكند و خودش را در معرض چشم‌هاي طمعكار هرزه قرار ندهد، در آخرت هم لباس لازم داريم. در روز آخرت عده‌اي عريان برمي‌خيزند و در روز برزخ لباس به تن ندارند و در ميان برزخيان سرافكنده‌اند، خدا مي‌گويد اگر مي‌خواهيد در آخرت لباس متانت به تن داشته باشيد و بي آبرو نشويد بهترين لباس، لباس تقواست، لباس كهف النفس از رذائل اخلاقي است».

 

‌اظهارات پربازتاب در صداوسيما

صديقي در سال‌هاي گذشته با اظهارات ديگري نيز مورد توجه رسانه‌ها و اخبار قرار گرفت. در سال 1399 در شبكه يك سيما در مورد فردي كه موفق به ديدار رو در رو با امام زمان شده صحبت كرده است؛ امام جمعه تهران به نقل از آن فرد روايتي را درباره نظر موافق امام زمان (عج) درباره رهبري نقل كرده بود. «پرسيدم آقا، حضرت آقا در نظر شما چطور هستند؟ حضرت فرمودند ايشان از مايند ». امام جمعه تهران، سپس مي‌گويد: «به قدري اين جريان من را شارژ كرده. ما رهبري داريم كه قماش [از جنسِ] حضرت است ».

صديقي در تيرماه ۹۱ هم از قول يك روحاني مورد اعتماد خود مدعي شد كه«آيت‌الله خامنه‌اي (رهبر انقلاب اسلامي) ... مكرر خدمت حضرت تشرف داشته است، ولي نشناخته »، و افزود: «وجود مبارك امام زمان ـ‌ارواحنا فداه‌ـ در عرفات با اسم ايشان [رهبر] را دعا مي‌كرد ». حجت‌السلام صديقي در ۶ مهر ۹۸ هم گفته بود اساسا «خدا در وجود رهبري تجلي كرده است ».

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: