کد خبر: ۳۴۲۰۹۲
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۰ - ۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - 2024April 04
متخصصان تغذیه در کانادا بر این باورند که 4 نوع رژیم غذایی می‌تواند بر اختلال «ای‌دی‌اچ‌دی» ADHD تأثیر بگذارد و اثرات این بیماری را کاهش دهد.
شفاآنلاین>سلامت>اختلال «ای‌د‌ی‌اچ‌دی» اختلالی عصبی-‌رشدی است که موجب رفتارهای تکانشی، بیش‌فعالی و نقص توجه می‌شود و خانواده‌های زیادی را درگیر کرده است. محققان تغذیه بر این باورند کمبود برخی ویتامین‌ها می‌تواند بر افزایش این اختلال در کودکان تأثیرگذار باشد. البته این اختلال مختص کودکان نیست و بزرگسالانی هم هستند که با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

رفتارهای تکانشی چیست؟
به گزارش شفاآنلاین:رفتارهای تکانشی (impulsivity) یکی از ویژگی‌های متمایز در اختلال‌های شخصیتی است. تصمیمات ناگهانی وعجولانه، ناتوانی در جلوگیری نکردن از تصمیم‌های غلط و احساسی، ناتوانی در بروز واکنش بموقع و متناسب با رخدادها مخصوصاً در موقعیت‌های هیجانی مثبت یا منفی، نداشتن دوراندیشی و بی‌توجهی به عواقب تصمیمات و ناتوانی در پیش‌‌بینی پیامدهای مثبت یا منفی تصمیمات، از جمله حالت‌های این اختلال است.
یکی از راه‌های مقابله با افزایش و بروز این اختلال تغذیه مناسب عنوان شده است. رعایت نکاتی در تغذیه می‌تواند تا حد زیادی این اختلال را کاهش دهد که از جمله  می‌توان به انتخاب رژیم غذایی سرشار از پروتئین، امگا3 و دریافت مولتی ویتامین روزانه مورد نیاز بدن اشاره کرد. به عبارتی تغییر در آنچه می‌خورید به علاوه افزودن مکمل‌ها به رژیم غذایی، می‌تواند در روند درمان بیماری به شما کمک کند.  یک متخصص تغذیه که روی ایجاد رابطه سالم غذا و بدن کار می‌کند، می‌گوید:«به عنوان متخصص تغذیه، آموزش دیده‌ام که برای ریشه‌یابی هر بیماری به نوع غذایی که مصرف می‌کنیم دقت کنم. تحقیقات نشان داده است کمبود ویتامین‌ها می‌تواند ریشه بروز بسیاری از بیماری‌ها باشد و تغییر در برخی از رژیم‌های غذایی قادر است علائم بیماری را کاهش دهد. در نخستین قدم باید پروتئین را به بشقاب غذای خود اضافه کرده و در کنار پروتئین از سالادی که با گیاهان سبز درست شده استفاده کنید. مطمئن شوید پروتئین کافی در رژیم روزانه‌تان گنجانده‌اید. پروتئین‌ها به دلیل داشتن اسید‌آمینه‌های لازم برای رشد مغز، در روند عملکرد شناختی افراد ضروری‌ هستند.
در هر وعده غذایی اولویت دادن به غذاهای غنی از پروتئین به همراه برخی از کربوهیدرات‌ها می‌تواند به مدیریت سطح گرسنگی کمک کند و احتمال مصرف غذاهای شیرین یا فوق فرآوری شده را کاهش دهد. تحقیقات نشان داده غذاهای شیرین بخصوص شیرینی و شکلات با افزایش علائم «ای‌دی‌اچ‌دی» در افراد مرتبط است. مصرف گوشت، مرغ، غذاهای دریایی، تخم‌مرغ، کره، آجیل، دانه‌ها، پنیر، ماست، حبوبات و پودر پروتئین همگی منابع خوبی از پروتئین برای رژیم غذایی در این اختلال به شمار می‌روند.
دومین عامل مقابله با اختلال «ای‌دی‌اچ‌دی» امگا3 است. اسیدهای چرب امگا3 با بهبود علائم این اختلال در کودکان مرتبط هستند و البته راه‌های مختلفی برای گنجاندن آنها در رژیم غذایی وجود دارد. در حالت ایده‌آل اگر بتوانید ۲ تا ۳ بار در هفته در برنامه غذایی خود به دنبال ماهی‌های چرب‌تر بروید، عالی خواهد بود. اگر غذاهای دریایی را دوست ندارید یا به هر دلیلی به آن دسترسی ندارید، مکمل روغن ماهی امگا3 مصرف کنید که شامل دو نوع اسید چرب EPA و DHA است.

روزانه یک مولتی ویتامین مصرف کنید
تحقیقات نشان داده برخی از کودکان مبتلا به «ای‌دی‌اچ‌دی» ممکن است کمبود برخی ویتامین‌ها و مواد معدنی خاصی مانند آهن، منیزیم، روی و ویتامین D داشته باشند. یکی از راه‌‌های آسان و ایمن برای افزایش سطح همه این‌ موارد، مصرف روزانه مولتی ویتامین است که می‌تواند به همه چیز، از سلامت قلب گرفته تا داشتن پوست شفاف‌تر کمک کند. چه مبتلا به «ای‌دی‌اچ‌دی» باشید و چه نباشید، مصرف روزانه مولتی ویتامین می‌تواند کمبودهای ویتامینی بدنتان را تضمین کند و این نکته شامل کودکان هم می‌شود.
آخرین نکته، لزوم انجام غربالگری کامل برای تشخیص کمبود ویتامین‌ها در بدن است. می‌توانید میزان ویتامین‌های موجود در بدن فرزندتان را با دستور یک متخصص غربالگری کرده و در چنین شرایطی قادرخواهید بود منوی غذایی فرزندتان را تنظیم کنید و انجام این کار با یک آزمایش خون ساده امکان‌پذیر است.
اختلال «ای‌دی‌اچ‌دی» مختص کودکان نیست، بلکه افراد بزرگسال هم می‌توانند درگیر چنین اختلالی شوند. تاکنون 140 میلیون نفر در سراسر جهان به این بیماری مبتلا شده‌اند. این اختلال در پسران دو برابر دختران و در مردان یک‌وشش برابر است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: