کد خبر: ۳۴۲۰۹۱
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۰ - ۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - 2024April 04
صندلی‌های خالی دستیاری بیهوشی، نشانه مشکلی است که در صورت بی‌توجهی تبدیل به بحران می‌شود

شفاآنلاین>سلامت>متخصص بیهوشی و مراقبت‌های ویژه، یکی از ارکان تأثیرگذار در حوزه سلامت و درمان است. حال این رشته با کمبود نیرو و صندلی‌های خالی در دوره تخصص روبه‌رو شده است، به‌طوری که دکتر محمد رئیس‌زاده، رئیس سازمان نظام پزشکی کشور، در صحبت‌های اخیر خود، به کمبود هزار دستیار بیهوشی در کشور اشاره کرد و اینکه به‌دلیل حقوق کم دستیاری، پزشکان عمومی رغبتی برای ادامه تحصیل در دوره دستیاری و گرفتن تخصص ندارند.
به گزارش شفاآنلاین:در همین زمینه، دکتر علیرضا سلیمی، رئیس انجمن بیهوشی و مراقبت‌های ویژه ایران، از بی‌عدالتی بین‌رشته‌ای صحبت کرد و گفت: برای برقراری عدالت بین‌رشته‌ای نهایت اختلاف درآمد باید 1 تا 5 برابر باشد اما اکنون این اختلاف بعضاً بیش از 100 برابر است و متخصصان بیهوشی دریافتی اندکی دارند.
رئیس انجمن بیهوشی با اشاره به بی‌تدبیری دولت‌های گذشته در خصوص ریشه کمبودها در رشته تخصصی بیهوشی و مراقبت‌های ویژه گفت: در دولت‌های قبل بارها پیشکسوتان و متولیان این رشته هشدار دادند که چنین شرایطی در آینده نه چندان دور ایجاد خواهد شد. متأسفانه در آن زمان صورت‌مسأله و مشکل را قبول نداشتند و موضوعی که راحت‌تر در آن زمان حل می‌شد، اکنون تبدیل به معضلی پیچیده شده‌ است.
دکتر علیرضا سلیمی افزود: در این دولت، مسئولان نظام سلامت به این مسأله واقف شدند و در تلاش برای رفع آن هستند اما اکنون برای رفع مشکلات در حوزه بیهوشی، نمی‌توان به‌راحتی گام برداشت و حل کردن آن با یک نشست امکان‌پذیر نیست.
رئیس انجمن بیهوشی با اشاره به اینکه اکنون باید با بهره‌گیری و کمک از نظرات تمامی دست‌اندرکاران و متولیان از جمله انجمن بیهوشی و صاحب‌نظران این حوزه و صرف وقت و برنامه‌ریزی دقیق، به راهکارهای حل این مشکل دست یافت، گفت: اولین خواسته ما پذیرش این مشکل از سوی مسئولان بود که این اتفاق در دوره این دولت رخ داد.
وی ادامه داد: در کشورهای پیشرفته رشته تخصصی بیهوشی جزو سه رشته مهم، پولساز و تأثیرگذار است، اما این درحالی است که این رشته در ایران با بی‌توجهی روبه‌رو شده است چرا که در چند دهه گذشته، سیاست حوزه سلامت در سایه «جراح سالاری» بود و به همین دلیل رشته‌هایی که بیشترین توجه در سطح جهانی را دارند در ایران جزو رشته‌های درجه دو قرار گرفتند.
رشته بیهوشی به عدالت بین‌رشته‌ای نیاز دارد
رئیس انجمن بیهوشی، به اختلاف درآمد بسیار زیاد متخصصان بیهوشی نسبت به دیگر رشته‌ها اشاره کرد و گفت: برای اینکه عدالت بین‌رشته‌ای برقرار شود؛ معقول است که اختلاف 1 تا 5 برابر باشد که ما این 5 برابر را می‌پذیریم، اما اکنون این اختلاف بعضاً بیش از 100 برابر است و این روی انتخاب پزشکان عمومی برای ادامه تحصیل در این رشته تأثیر مستقیم دارد. این اختلاف باید حل شود چرا که نیاز حقیقی جامعه برای سلامت، داشتن متخصص درتمام رشته‌ها است.

جایگاه مناسب رشته بیهوشی
در کشورهای پیشرفته
دکتر سلیمی با بیان اینکه بیهوشی رشته‌ای استراتژیک و کلیدی است، اظهارداشت: این رشته می‌تواند شاخص‌های بهداشتی را تغییر دهد، جلوی مرگ‌ومیر مادران و کودکان را بگیرد و... . به همین دلیل متولیان سلامت برای رشته بیهوشی و مراقبت‌های ویژه در کشورهای پیشرفته جایگاه بسیار خوبی متصور هستند و این نگرش درست، قطعاً در تعرفه، درآمد، علاقه به کار و سایر شاخص‌های افراد این حوزه تأثیرگذار است و پزشکان عمومی برای حضور در این رشته اشتیاق دارند.

ظرفیت صندلی دستیاری بیهوشی خالی است
رئیس انجمن بیهوشی با اشاره به اینکه اکنون در کشور ما ظرفیت صندلی‌های دستیاری بیهوشی خالی است، افزود: پیامد بی‌توجهی مسئولان نظام سلامت در دهه‌های گذشته اکنون خودش را نشان می‌دهد و می‌بینیم پزشکان عمومی به جای انتخاب رشته بیهوشی، به سمت رشته‌های پولسازتر همچون زیبایی سوق پیدا کرده‌اند. اگر بخواهیم درآمد رشته را اکنون زیاد کنیم مدیریت بحران انجام داده‌ایم اما به طور کلی باید نگرش اولیه به این رشته را اصلاح کنیم.

آموزش متخصص بیهوشی فرایند یک شبه نیست
این متخصص بیهوشی خاطرنشان کرد: پزشکان و متخصصان این رشته باید جایگاه خودشان را در نظام سلامت پیدا کنند. برای حل مشکلات باید از تمام ظرفیت‌ها استفاده کنیم و کمیته‌های ویژه‌ای را برای آن ایجاد کنیم. اگر این مهم انجام شود، پزشکان عمومی هم برای حضور در این رشته اشتیاق پیدا می‌کنند. وی با بیان اینکه باید ضریب کارایی متخصصان را بالا ببریم، افزود: اکنون کمبود چشمگیری در حوزه متخصص بیهوشی نداریم اما باید انگیزه‌های لازم برای ورود به این رشته را ایجاد کنیم تا در آینده نزدیک به مشکل برنخوریم؛ چرا که بحث آموزش فرایند یک شبه نیست و باید الان برای فردای این رشته گام برداریم./ایران

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: