کد خبر: ۳۴۲۰۹۰
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۰ - ۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - 2024April 04
بیماری‌های تنفسی‌ای که اکنون در کشور و میان مردم مشاهده می‌شود نوعی سرماخوردگی است به این صورت که بخشی از ویروس‌های سرماخوردگی یعنی حدود 3 درصد را بعد از این کرونا تشکیل می‌دهد.

شفاآنلاین>سلامت>تجمعات مردمی، سفر‌ها و همچنین سرد بودن هوا از جمله عوامل برای شیوع سرماخوردگی میان مردم است، به طوری که اکنون در اطرافیان‌مان مشاهده می‌کنیم افراد کم و بیش با علائمی شبیه به سرماخوردگی درگیر هستند. با کاهش رعایت نکات بهداشتی، افراد سرماخورده تحت تأثیر رفت و آمدها، دیگران را نیز مبتلا می‌کنند. در واقع باید گفت که موج سرماخوردگی زمستانی را با تأخیر داشتیم و بعد از تعطیلات نوروزی شاهد افزایش موارد مراجعه به مراکز درمانی هستیم، به نظر می‌رسد که روند ابتلا به این بیماری‌ها در حال افزایش است به طوری که رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اعلام اینکه سه درصد ویروس‌های سرماخوردگی را کرونا تشکیل می‌دهد، عنوان می‌کند: بیماری‌های تنفسی که اکنون مشاهده می‌شود، عمدتاً سرماخوردگی است و ویروس جدیدی نه‌تنها در ایران بلکه در سایر کشورها مشاهده نشده است.

به گزارش شفاآنلاین:دکتر شهنام عرشی بااشاره به علت افزایش موارد بیماری‌های تنفسی در کشور می‌گوید: بیماری‌های تنفسی‌ای که اکنون در کشور و میان مردم مشاهده می‌شود نوعی سرماخوردگی است به این صورت که بخشی از ویروس‌های سرماخوردگی یعنی حدود 3 درصد را بعد از این کرونا تشکیل می‌دهد.
وی می‌افزاید: به علت تغییرات آب و هوایی، سرد بودن هوا، تجمعاتی که به علت دید و بازدید نوروزی و مسافرت‌ها صورت گرفته، طبیعی است اکنون موجی از بیماری‌های تنفسی را شاهد باشیم.

21 نوع ویروس علائم سرماخوردگی ایجاد می‌کند
عرشی با بیان اینکه الزاماً بستری‌های ما به علت کرونا و آنفلوآنزا افزایش پیدا نکرده است، عنوان می‌کند: طبق بررسی‌هایی دقیق که انجام می‌شود در دو هفته آخر اسفندماه آنفلوآنزا به حد کمتر از مورد انتظار اپیدمی‌اش رسید یعنی زیر 10 درصد و این یعنی پیک‌های آنفلوآنزا را رد کردیم. مواردی که اکنون مشاهده می‌شود، عمدتاً سرماخوردگی است.
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه حداقل 21 نوع ویروس که علائم مشابه سرماخوردگی ایجاد می‌کنند به‌طور مرتب رصد می‌شوند، می‌گوید: موج و جبهه هوای سرد در اواخر سال گذشته به کشور ورود کرد و سبب افزایش موارد سرماخوردگی شد. اگرچه موارد سرماخوردگی و بیماری‌های تنفسی افزایش یافت اما افزایش مشخص یا سویه جدیدی از ویروس کرونا که بیماری جدید ایجاد کند نداشته‌ایم، مواردی که افزایش پیدا کرده می‌تواند شامل آن 21 نوع ویروس که کرونا و آنفلوآنزا هم جزئی از آنهاست، باشد.
عرشی تأکید می‌کند: فصل سرماخوردگی و شیوع ویروس‌های آن معمولاً اواخر پاییز، زمستان و اوایل بهار است به طوری که در بازه زمانی پایان سال هم با افزایش سرماخوردگی مواجه بودیم که با این افزایش، میزان تست‌های مثبت کرونا هم افزایش پیدا خواهد کرد.

مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک ممنوع
وی توصیه می‌کند: افرادی که علائم سرماخوردگی دارند حتماً از ماسک استفاده کنند و به طور مرتب مایعات، میوه‌های حاوی ویتامین c و سبزیجات مصرف کنند همچنین مراقب افراد سالمند با نقص سیستم ایمنی بدن باشند همچنین در زمان ابتلا به سرماخوردگی می‌توانند از داروهایی که بدون نسخه برای این بیماری وجود دارد استفاده کنند اما مصرف خودسرانه داروهایی همچون آنتی‌بیوتیک‌ها که نقشی در روند درمان ندارد، خودداری کنند.

 

افزایش بیماری‌های تنفسی در بهار دور از انتظار نیست

دکتر مرتضی ایزدی متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری در خصوص افزایش موارد ابتلا به بیماری‌های تنفسی در کشور می‌گوید: انتظار اینکه بیماری‌های تنفسی با غلبه آنفلوآنزا، کووید 19، کرونا‌های قدیمی، ویروس تنفسی «آر اِس‌ وی» و... که معمولاً علائمی شبیه به سرماخوردگی دارند در پاییز، زمستان و اوایل بهار بیشتر در میان مردم جولان می‌دهند خصوصاً با تجمعاتی که در شروع فصل بهار با مسافرت‌ها، دید و بازدیدها و البته عدم‌رعایت نکات بهداشتی صورت می‌گیرد دور از انتظار نیست. وی می‌افزاید: تا قبل از شروع بهار بیشترین سویه‌ای که داشتیم آنفلوآنزا بود اما اکنون به نظر می‌رسد کمی افزایش کرونا را میان مردم شاهد هستیم اینکه با چه سویه‌ای روبه‌رو هستیم باید جواب آزمایشات به دستمان برسد تا مشخص شود نوع ویروس گسترش‌یافته چیست. نمی‌توان تفاوتی بین علائم سرماخوردگی یا کرونا قائل شد و تنها راه تشخیص نوع آن انجام آزمایش است. این استاد دانشگاه با اشاره به افرادی که ریسک بالایی در دریافت این ویروس‌ها دارند، می‌گوید: افرادی که بیماری‌های ریوی، قلبی و نقص ایمنی دارند یا باردار هستند، حتماً در زمان ابتلا به ویروس‌های تنفسی به پزشک مراجعه کنند، دیگر افراد که علائم محدود دارند، می‌توانند با درمان‌های رایج و استراحت بهبودی خود را به‌دست آورند./ایران

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: