کد خبر: ۳۴۲۰۵۸
تاریخ انتشار: ۱۹:۱۶ - ۱۵ فروردين ۱۴۰۳ - 2024April 03
بیشتر افراد غالباً نقش ریه‌ها در تقویت و سلامت نگه‌داشتن خود را دست‌کم می‌گیرند تا زمانی که دچار مشکلات تنفسی می‌شوند.

شفاآنلاین>سلامت>ریه‌ها نیز مانند سایر اعضای بدن نیاز به مراقبت روزانه دارند. ریه‌ها هنگام تنفس اکسیژن را به سلول‌های بدن می‌رسانند و بدون اکسیژن کافی افراد در معرض مشکلات سلامتی ازجمله بیماری‌های تنفسی، انسداد مزمن ریوی و حتی بیماری‌های قلبی قرار می‌گیرند.

به گزارش شفاآنلاین:برای کمک به جلوگیری از تجمع سموم و آلاینده‌های محیطی در ریه‌ها و همچنین گردوغبار و دود پاکسازی ریه از سیگار باید ریه‌های خود را به‌طور منظم تمیز کنید.

پس‌ از تماس ریه‌ها با آلاینده‌هایی مانند دود پاکسازی ریه از سیگار، ممکن است شخص در قفسه‌ سینه‌ خود احساس سنگینی، گرفتگی یا التهاب کند.

جمع شدن خلط در ریه‌ها باعث تجمع میکروب‌ها در گلو شده و این موضوع به احساس سنگینی در قفسه سینه می‌افزاید. می‌توان از تکنیک‌های خاصی استفاده کرد تا به پاک‌سازی ریه‌ها و رفع مخاط و مواد آلاینده کمک کرده و گرفتگی سینه و دیگر علائم ناراحت‌کننده را برطرف کرد.

۱. بخار درمانی

بخار درمانی شامل استنشاق بخارآب برای باز کردن مجاری تنفسی و کمک به ریه‌ها در تخلیه مخاط است. افراد مبتلابه بیماری‌های ریوی ممکن است در هوای سرد یا خشک، علائمشان بدتر شود. این آب‌وهوا می‌تواند غشای مخاطی مجاری تنفسی را خشک کرده و جریان خون را محدود کند.

برعکس، بخار، گرما و رطوبت را به هوا می‌افزاید که ممکن است باعث بهبود تنفس و از خشکی درآوردن مخاط داخل مجاری تنفسی و ریه‌ها شود.

 ۲.سرفه کنترل‌شده

سرفه راهی است که بدن می‌تواند سموم موجود در مخاط را دفع کند. سرفه کنترل‌شده باعث شل شدن مخاط اضافی در ریه‌ها شده و آن را از راه مجاری تنفسی به بالا می‌فرستد. افراد مبتلابه  COPD برای پاک‌سازی ریه‌ها از مخاط اضافی، بهتر است این تمرین‌ها را انجام دهند

پاکسازی ریه ها، با شانه‌های آرام، روی یک صندلی بنشینید و هر دو پا را روی زمین صاف نگه‌دارید. بازو‌ها را روی شکم جمع کنید و به‌آرامی از راه بینی استنشاق کنید. درحالی‌که به جلو متمایل هستید، بازدم را به‌آرامی بیرون دهید و دست‌ها را به سمت معده فشار دهید.

حالا هنگام بازدم ۲ یا ۳ بار سرفه‌کنید، دهان راکمی باز نگه‌دارید و بازهم به‌آرامی از راه بینی استنشاق کنید. سپس استراحت کنید و در صورت لزوم، تمرین را تکرار کنید.

۳.ورزش کنید

ورزش منظم می‌تواند سلامت جسمی و روانی افراد را بهبود بخشیده و خطر بسیاری از بیماری‌ها ازجمله سکته مغزی و بیماری‌های قلبی را کاهش دهد. ورزش، عضلات را مجبور به کار بیشتر می‌کند که باعث افزایش میزان تنفس بدن شده و درنتیجه اکسیژن بیشتری به عضلات وارد می‌شود.

همچنین گردش خون را بهبود می‌بخشد و بدن را در از بین بردن دی‌اکسید کربن اضافی که بدن هنگام ورزش تولید می‌کند، کارآمدتر می‌کند.

۴. کوبه‌های قفسه سینه

تمرین‌های کوبه‌ای، روش مؤثر دیگری برای از بین بردن مخاط اضافی از ریه‌ها است. یک درمانگر تنفسی از حجامت برای ضربه زدن ریتمیک به دیواره قفسه سینه استفاده می‌کند تا مخاط حبس شده در ریه‌ها خارج شود. ترکیب ضربات قفسه سینه و تخلیه وضعیتی می‌تواند به تخلیه مجاری تنفسی از مخاط اضافی کمک کند.

۵.چای سبز بنوشید

پاکسازی ریه ها، چای سبز حاوی آنتی‌اکسیدان‌های زیادی است که ممکن است به کاهش التهاب در ریه‌ها کمک کند. این ترکیبات حتی ممکن است از بافت ریه در برابر اثرات مضر استنشاق دود محافظت کنند. طبق مطالعه‌ای که روی بیش از یک هزار بزرگ‌سال در کره جنوبی انجام گرفت، نشان داد افرادی که حداقل ۲ فنجان چای سبز در روز می‌نوشند، عملکرد ریه آن‌ها بهتر از کسانی است که هیچ‌کدام را نمی‌نوشند.

۶. خوردن غذا‌های ضدالتهاب

التهاب مجاری تنفسی می‌تواند تنفس را دشوار کند و باعث احساس سنگینی و گرفتگی قفسه سینه شود. خوردن غذا‌های ضدالتهاب می‌تواند التهاب را کاهش دهد تا این علائم تسکین یابد. خوراکی‌هایی که به مبارزه با التهاب کمک می‌کنند، عبارت‌اند از زردچوبه، سبزی‌ها، گیلاس، بلوبری، زیتون، گردو، لوبیا و عدس.

۷. پاکسازی ریه با مصرف سیر

پاکسازی ریه ها، سیر جزو مواد غذایی پرخاصیت به شمار می‌آید، به‌گونه‌ای که در حفظ سلامت ریه‌ها نیز نقشی پررنگ دارد، دقیقاً مثل یک داروی مقوی. این مزیت با مصرف سیر از طریق ترکیبی به نام آلیسین ایجاد می‌شود.

آلیسین به‌عنوان یک عامل آنتی‌بیوتیکی طبیعی قدرتمند در بدن عمل می‌کند و می‌تواند به از بین بردن عفونت‌های تنفسی که ممکن است موجب مسدود شدن ریه‌ها شود، کمک کند. همچنین مصرف سیر خام نقش ویژه‌ای در جلوگیری از ابتلا به سرطان هم دارد. در حقیقت سیر می‌تواند صدمات واردشده به ریه ناشی از آلودگی، مصرف پاکسازی ریه از سیگار و کیفیت بدهوا را به‌خوبی جبران کند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: