کد خبر: ۳۴۲۰۴۵
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۵ - ۱۵ فروردين ۱۴۰۳ - 2024April 03
کارشناس سازمان غذا و دارو هشدار داد؛
کارشناس دفتر پایش و نظارت بر مصرف فراورده های سلامت سازمان غذا و دارو، از افزایش مسمومیت های ناشی از مصرف قارچ های سمی در فصل بهار خبر داد.

شفاآنلاین>سلامت>راضیه کشاورز ملکی، با بیان اینکه همه ساله در فصل بهار موجی از مسمومیت‌های ناشی از مصرف قارچ‌های سمی در کشور ایجاد می‌شود، گفت: برخی از روش‌ها و معیارهای سنتی مانند تغییر رنگ قاشق نقره در اثر تماس با قارچ، یا وجود حشرات در اطراف قارچ و محل رویش قارچ معیار علمی و صحیحی برای تشخیص عدم سمیت قارچ در همه موارد نیست.

به گزارش شفاآنلاین:وی افزود: برخی از سموم موجود در قارچ‌های سمی، به گرما مقاوم بوده و فرآیندهای آماده‌سازی غذا مانند کباب کردن، آب پز کردن، سرخ کردن، بخار پز کردن قادر به تخریب کامل مواد سمی موجود در آن نیستند.

کشاورز ادامه داد: از مصرف قارچ‌های خودرو بخصوص قارچ‌هایی که در کنار تنه درختان، به ویژه درختان خشک شده می‌رویند یا قارچ‌های جمع‌آوری شده توسط افراد بومی، خودداری شود.

کارشناس سازمان غذا و دارو تاکید کرد: شناسایی انواع خوراکی قارچ از انواع سمی تنها بر اساس خصوصیات ظاهری مانند شکل، رنگ، بو، قوام و مزه مشکل بوده و تنها توسط متخصصان و کارشناسان مجرب قارچ‌شناسی و گیاه‌شناسی امکان‌پذیر است.

کشاورز تاکید کرد: به هر فردی که مدعی تشخیص انواع سمی از انواع خوراکی قارچ می‌باشد نباید توجه کرد ضمن اینکه مصرف قارچ‌ها توسط پرندگان و دیگر جانوران اهلی و وحشی هرگز نشان‌دهنده غیرسمی بودن قارچ برای انسان نیست.

وی خاطر نشان کرد: برای حفظ سلامت خود و خانواده‌تان تنها قارچ‌هایی را که توسط مراکز مجاز و در بسته‌بندی‌های دارای مجوز هستند، خریداری و مصرف کنید.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: