کد خبر: ۳۴۲۰۲۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۰ - ۱۵ فروردين ۱۴۰۳ - 2024April 03
دلایل افزایش موارد ابتلا به کرونا در گفت‌وگو با رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت بررسی می شود
شفاآنلاین>سلامت>از آغاز طرح سلامت نوروزی (25 اسفند) تا 12 فروردین ۸۵۰۷ تست کرونا در کشور انجام شده است. از سوی دیگر عمده مراجعات مردم به مراکز درمانی هم به‌دلیل بیماری‌های ویروسی ناشی از سرماخوردگی و ابتلا به کرونا بوده است. چند روز پیش هم دکتر علیرضا زالی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، عمده مراجعات به مراکز درمانی را مربوط به بیمارانی با مشکلات تنفسی عنوان کرد.
درباره به گزارش شفاآنلاین: اینکه آیا افزایش موارد ابتلا به کرونا و شیوع دوباره بیماری‌های تنفسی در کشور رقم خورده است یا خیر، دکتر شهنام عرشی، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، توضیحاتی به همشهری آنلاین ارائه می‌کند. به‌گفته این مسئول در تعطیلات نوروز به‌دلیل تماس‌ها، تجمعات و سفرها، میزان سرماخوردگی‌ها هم افزایش پیدا می‌کند. البته هیچ سویه جدیدی که نشان‌دهنده افزایش موارد ابتلا یا شدت ابتلا باشد وجود ندارد؛ اما به‌دلیل بالارفتن موارد سرماخوردگی، میزان کرونا هم بیشتر می‌شود.
عرشی با تاکید بر اینکه جز در گروه‌های پرخطر با افزایش موارد بستری مواجه نیستیم، ادامه می‌دهد: ابتلا به کرونا هیچ زمانی صفر نخواهد شد. پیش از پاندمی کووید-19 هم کرونای سنتی بخشی از سرماخوردگی‌های معمولی را تشکیل می‌داد اما کشنده نبود؛ کرونای جدید هم از این به بعد درصدی از سرماخوردگی‌ها خواهد بود چون جزو ویروس‌های سرماخوردگی محسوب می‌شود.
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه در زمستان پارسال آمار آنفلوآنزا به‌مراتب بالاتر بود، عنوان می‌کند: اواخر اسفند این آمار به زیر حد اپیدمی (کمتر از 10درصد) رسید اما در پایان سال با افزایش سرماخوردگی مواجه بودیم که با توجه به این روند افزایشی، میزان تست‌های مثبت کرونا هم افزایش یافت.
او در پاسخ به این سوال که روند افزایشی سرماخوردگی‌ها تا چه زمانی ادامه خواهد داشت، عنوان می‌کند: فصل سرماخوردگی و شیوع ویروس‌های آن معمولا اواخر پاییز، زمستان و اوایل بهار است. افرادی که سرماخوردگی را تجربه می‌کنند درصورتی که پس از 2 یا 3 روز روند بهبودی برای آنها حاصل نشد، باید به پزشک مراجعه کنند، در طول این مدت از ماسک استفاده کنند و بکوشند تماس کمتری با اطرافیان داشته باشند.
به تاکید این مسئول، در زمان ابتلا به سرماخوردگی مصرف خودسرانه دارو و آنتی‌بیوتیک نقشی در روند درمان ندارد و باید از مصرف خودسرانه داروها پرهیز کرد.
این مسئول درباره پروتکل‌ واکسن‌های کرونا در 1403 هم توضیح داد: برای سال جدید اگر مورد خاصی وجود داشته باشد، کمیته ملی واکسیناسیون دستورالعمل‌های جدید را طی چند روز آینده ابلاغ خواهد کرد. قطعا برای پاییز و زمستان امسال دستورالعمل جدید خواهیم داشت اما در حال حاضر همان پروتکل‌های قبلی به قوت خود باقی است./همشهری
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: