کد خبر: ۳۴۱۹۷۶
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۰ - ۱۴ فروردين ۱۴۰۳ - 2024April 02
سلامت فقط منحصر به خدمات بهداشتی و درمانی نیست و باید کرامت همراهان بیماران هم پاس داشته شود.
شفاآنلاین>سلامت>خبر تلخ اواخر اسفند سال گذشته، باز هم مسئله همراه‌سرای مناسب برای اسکان همراهان بیماران را داغ کرد. پدر و مادر یک کودک یک ساله، مقابل یکی از بیمارستان‌های تهران جان خود را از دست دادند. آنها به ‌دلیل سرمای هوا، داخل ماشین پیک‌نیک روشن کرده بودند  و گاز منوکسیدکربن باعث مرگ‌شان شده بود. البته رئیس دادسرای جنایی تهران گفت که آنها با مراجعه به بخش مربوطه بیمارستان می‌توانستند به نزدیک‌ترین همراه‌سرا هدایت شوند.
به گزارش شفاآنلاین: شمس‌الله نوری‌پور، رئیس مرکز پزشکی، آموزشی و درمانی کودکان مفید تهران در این‌باره می‌گوید: این بیمارستان یکی از بزرگ‌ترین مراکز ارجاعی بیماران کودکان و نوزادان از کل کشور است و نیمی از بیماران از سایر استان‌ها به این مرکز درمانی مراجعه می‌کنند.
برخی بیماری‌های کودکان، چالش‌های تشخیصی به همراه دارد و نیاز است که رشته‌های فوق‌تخصصی متعدد با همکاری همدیگر به تشخیص یا درمان بیماری بپردازند.
 این مسئول از برخی ارجاعات غیرمنطقی به بیمارستان‌های تهران هم انتقاد و عنوان می‌کند: به‌عنوان نمونه در استان مجاور تهران جراح کودکان حضور دارد، اما عمل جراحی ساده انجام نمی‌شود و بیمار را به تهران ارجاع می‌کنند. وی با بیان اینکه تقریبا 60درصد از بیماران این مرکز از قشر محروم و نیازمند کمک هستند بر رعایت کرامت انسان‌ها، بیماران و همراهان آنها تأکید می‌کند و می‌گوید: سلامت فقط منحصر به خدمات بهداشتی و درمانی نیست و باید کرامت همراهان بیماران هم پاس داشته شود.معاون درمان وزارت بهداشت درباره اینکه آیا نمی‌توان برای همراهان بیمار اقداماتی انجام داد که شاهد بروز چنین حوادثی نباشیم، به همشهری آنلاین می‌گوید: مراقبت و حمایت از بیمار برعهده ماست و ساماندهی همراهان بیمار، وظیفه نهادهای حمایتی است که چنین ظرفیت‌هایی ایجاد کنند. پیگیری همراه یا همراهان بیمار که چند نفرند، از کجا آمده‌اند یا وضعیت ماندگاری آنها چگونه است‎، برعهده ما نیست.
سعید کریمی با تأکید بر اینکه وزارت بهداشت در بودجه‌های خود، چیزی به نام احداث مرکزی برای اقامت همراه بیماران ندارد و اگر هم اقدامی می‌شود، با کمک خیرین است، عنوان می‌کند: همین حالا بیمارستان‌ها با وجود تعرفه‌های پایینی که در ارائه خدمات درمانی دارند، با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند. یک شب بستری بیماران چیزی حدود یک میلیون تومان برای بیمارستان هزینه دارد که با تعرفه‌های موجود همخوانی ندارد. البته ما با استفاده از ظرفیت‌هایی که در اختیار داریم در برخی شهرها همراه‌سرا ایجاد کرده‌ایم؛ ازجمله شهر دزفول، اما منابع وزارت بهداشت به‌شدت محدود است و ما در حال جنگ بر سر تعرفه‌ها هستیم.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: