کد خبر: ۳۴۱۹۵۹
تاریخ انتشار: ۲۰:۴۶ - ۱۳ فروردين ۱۴۰۳ - 2024April 01
گاهی اوقات از مهمانی رفتن حس خوب و رضایت کافی نداریم، اما اگر سعی کنیم اخلاق خوب را در خودمان نهادینه کنیم، علاوه بر اینکه روحیه شادابی خواهیم داشت، دیگران نیز حال خوب و نشاط درونی پیدا می‌کنند.

شفاآنلاین>سلامت>عضو سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور گفت: مجالس مهمانی‌ فرصتی برای احوال‌پرسی از یکدیگر و معاشرت با دیگران است و بهتر است در این دورهمی‌ها از مسائل و مشکلات سیاسی و اجتماعی کمتر سخن به میان آورده و از رسانه‌ها مقداری فاصله بگیریم.

به گزارش شفاآنلاین: مریم عزیزخانی با بیان اینکه هدف از مهمانی رفتن، رسیدن به آرامش و فارغ شدن از مشغله‌های کاری و تحصیلی است، اظهار کرد: گاهی اوقات از مهمانی رفتن حس خوب و رضایت کافی نداریم، اما اگر سعی کنیم اخلاق خوب را در خودمان نهادینه کنیم، علاوه بر اینکه روحیه شادابی خواهیم داشت، دیگران نیز حال خوب و نشاط درونی پیدا می‌کنند.

وی افزود: کمترین تلاشی که می‌توانیم برای داشتن اخلاقی نیکو و پسندیده داشته باشیم، لبخند زدن و سخن نیکو گفتن است؛ مهمانی‌ها فرصتی برای احوال‌پرسی از یکدیگر و معاشرت با دیگران است و بهتر است در این جلسه‌ها و دورهمی‌ها از مسائل و مشکلات سیاسی و اجتماعی کمتر سخن به میان آوریم.

عضو سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور عنوان کرد: ابراز محبت به دیگران و شاد کردن دل آن‌ها از فعالیت‌هایی است که سبب تقویت روحیه و نشاط در تمام انسان‌ها می‌شود، یکی از مزایا دید و بازدیدهای عید نوروز نیز همین معاشرت و محبت به دیگران است‌؛ البته باید توجه کنیم محبتی که به دیگران ابراز می‌کنیم، از نگاه و دیدگاه آن فرد محبت شمرده شود، نه اینکه سبب دلخوری و ناراحتی شخص مقابل شود.

وی ادامه داد: در محبت کردن به دیگران نباید به دنبال تغییر دادن شخصیت آن‌ها باشیم، تنها کسی که می‌توانیم تغییر دهیم خودمان هستیم؛ پس باید با مدیریت رفتار خود ارتباط موثرتری با دیگران داشته باشیم تا بتوانیم از گمانه‌زنی‌های اشتباه جلوگیری کنیم؛ همچنین باید محبت به دیگران را در راستای هدف اصلی زندگی قرار دهیم و انتظار و توقعی از دیگران نداشته باشیم.

عزیزخانی با اشاره به گرایش برخی مهمانان به استفاده از رسانه و فضای مجازی در مجلس مهمانی خاطرنشان کرد: فضای مجازی محیطی جذاب برای تمام افراد است که باعث درگیر کردن فرد با محتواهای مجازی شده و چندین ساعت از زمان فرد را مورد اتلاف قرار می‌دهد، اوقاتی که در فضای مجازی صرف می‌شود، فایده بسیار اندکی برای زندگی خواهد داشت.

وی اضافه کرد: برخی افراد آنقدر رابطه نزدیکی با فضای مجازی دارند که حتی بر سر سفره غذا، به هنگام خواب یا در دورهمی‌های خانوادگی نمی‌توانند فاصله‌ای میان خود و فضای مجازی ایجاد کنند، به همین سبب دیگر فرصتی برای تمرکز یا آرامش ندارند. باید توجه کنیم که استفاده بیش از حد از رسانه‌ها و فضای مجازی می‌تواند عوارض جسمی و فکری مختلفی به دنبال داشته باشد.

کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی با بیان آسیب‌های استفاده بیش از حد از فضای مجازی بر کودکان گفت: بروز پرخاشگری، عصبانیت و کاهش آستانه تحمل در کودک از مهم‌ترین عوارض استفاده بسیار از رسانه‌ها است که سبب می‌شود کودک با کوچک‌ترین موردی خشمگین شود و دست به رفتارهای ناخوشایند بزند که در نهایت با درگیر کردن حواس، تمرکز کودک برای انجام کارها و تحصیل کاهش می‌یابد.

وی با توجه به اینکه استفاده بیش از حد از رسانه‌ها و فضای مجازی می‌تواند تاثیرهای منفی جبران‌ناپذیری بر مغز کودکان داشته باشد، افزود: رسانه‌هایی همچون تلفن هوشمند، رایانه و حتی تلویزیون که دارای نمایشگرهای آبی رنگ هستند با درگیر کردن سلول‌های لوب پیشانی در بخش جلویی مغز، سبب کاهش ضریب هوشی کودک شده و علتی برای بروز عصبانیت در او است.

عزیزخانی خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از این آسیب‌ها باید والدین خودشان مسئولیت‌پذیر باشند و خود را الگوی فرزندان قرار دهند. اگر والدین در استفاده از فضای مجازی محدودیتی برای خود قائل نشوند، فرزند آن‌ها نیز بدون محدودیت از فضای مجازی استفاده خواهد کرد، همچنین باید با درک کردن کودک، با زبانی نرم به او تذکر دهیم، بدین صورت کودک را از مبتلا شدن به اعتیاد رسانه‌ای نجات داده‌ایم.

وی تصریح کرد: هنگام استفاده از فضای مجازی باید سه سوال مهم را از خود بپرسیم، اینکه از چه محتوایی به چه اندازه و در چه زمانی استفاده کنیم؛ همچنین از لحاظ جمعی باید بررسی کنیم که استفاده از فضای مجازی آیا به نیازها و روابط خانوادگی ضربه‌ای وارد می‌کند و سپس با اولویت‌بندی نیازها سعی بر استفاده صحیح و به اندازه از رسانه‌ها داشته باشیم‌.ایمنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: