کد خبر: ۳۴۱۷۳۳
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۰ - ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - 2024March 27
سرپرست پژوهشکده مهندسی و علوم پزشکی جانبازان گفت: برای درمان بیماران مبتلا به صرع در ایران از روش‌های درمانی که در بهترین دانشگاه‌ها و مراکز درمانی جهان به کار می‌رود،استفاده می شود.

شفا آنلاین>سلامت>دکتر علی گرجی  بیان کرد: بیماری صرع یکی از موضوعات اصلی است که از ۱۵ سال قبل که مرکز علوم اعصاب شفا در بیمارستان خاتم الانبیا (ص) تاسیس شد مورد توجه قرار گرفته است، ما با استفاده از ارتباطات بین المللی و متخصصان داخلی به امر آموزش و درمان می پردازیم و به روزترین روش های درمانی در دنیا در این مرکز به جانبازان و خانواده ایثارگران ارائه می‌شود.

به گزارش شفا آنلاین:وی افزود: ۷۰ درصد مبتلایان به بیماری صرع با دارو درمان می‌شوند و ما برای آنها داروهای نوین با عوارض کمتر تجویز می‌کنیم. برای درمان بیماران مبتلا به صرع در ایران از روش‌های درمانی که در بهترین دانشگاه‌ها و مراکز درمانی جهان به کار می‌رود،استفاده می شود.

گرجی ادامه داد: بر اساس آمارهای مختلف جهان ۳۰ درصد از بیماران به‌رغم درمان‌های دارویی دچار تشنج می‌شوند، برای این افراد روش‌های خاص درمان مانند رصد (مانیتورینگ) طولانی مدت مغز در بیمارستان راه‌اندازی کردیم، بعد از انجام رصد اگر نیاز باشد الکترودهایی داخل مغز گذاشته می شود تا کانون تشنج را پیدا کنیم، در قدم بعد با استفاده از جراحی کانون تشنج برداشته و بیمار درمان می‌شود.

تاسیس مراکز درمانی و جلوگیری از خروج ارز

سرپرست پژوهشکده مهندسی و علوم پزشکی جانبازان گفت: تاکنون حدود ۱۴۰ جراحی فوق تخصصی برای ایثارگران و خانوادهای آنها که مبتلا به بیماری صرع بودند، انجام شد. برخی از بیماران با الکترودگذاری و بیمارانی که کانون تشنج در نزدیک مراکز مغز قرار داشت عمل جراحی در حالت هوشیاری انجام شد و بیش از ۸۰ درصد از این افراد از این طریق کاملا درمان شدند و چند درصد از مبتلایان به صرع هم میزان حملاتشان به شدت کاهش یافت.

گرجی توضیح داد: در پژوهشکده مهندسی و علوم پزشکی جانبازان به آموزش پزشکان و متخصصان می پردازیم این افراد بعد از آموزش‌های لازم در بیمارستان‌های دیگر به بیماران خدمات ارائه می دهند.

وی تصریح کرد: در گذشته بیماران مبتلا به صرع مجبور بودند که برای درمان به خارج از کشور بروند و برای درمان ۵۰ تا ۱۰۰ هزار یورو هزینه کنند، اما اکنون می‌توانند در مراکز درمانی دولتی امام خمینی (ره) و لقمان در تهران و بیمارستان امام رضا (ع) در مشهد با هزینه بسیار کمتر درمان کنند.

گرجی افزود: مرکز علوم اعصاب مشهد در بیمارستان امام رضا (ع) تاسیس شده و علاوه بر جانبازان سایر بیماران می توانند از خدمات این مرکز بهره‌مند شوند.

برسی روش‌های موثر برای اضطراب پس از حادثه

سرپرست پژوهشکده مهندسی و علوم پزشکی جانبازان گفت: به درخواست متولیان بنیاد شهید و امور ایثارگران مدتی است در حال بررسی روش های نوین درمانی برای بیماران پی‌تی‌اس‌دی (PTSD) هستیم، جراحی در برخی مراکز دنیا انجام می شود ولی درمان موثر و مفیدی نبوده اما روش‌های دیگری مانند الکترودگذاری تحریکی در داخل مغز و روش‌هایی که در حد تحقیق است مانند سلول درمانی برای بیمارانی که بر اثر موج انفجار دچار حالت‌های اضطراب و بیماری مزمن شدند در دستور کار ما است.

گرجی با بیان اینکه اختلال پی‌تی‌اس‌دی (PTSD) یعنی اضطراب پس از سانحه، در دنیا درمان قطعی ندارد، افزود: فعلا در همه جای دنیا از درمان های روتین برای این بیماران استفاده می شود، تیم‌های تحقیقاتی ما با حداکثر قدرت فعالیت می‌کنند تا هنگام با سایر مراکز بین المللی درمان های موثرتر و مفیدی را در اختیار بیماران قرار دهیم./ایرنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: