کد خبر: ۳۴۱۷۱۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۵ - ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - 2024March 27
گروهی از محققان دانشکده بینایی سنجی و علوم بینایی دانشگاه واترلو، روشی را ابداع کرده‌اند که هدف آن بهبود سریع‌تر زخم‌ های قرنیه از طریق لنزهای چشمی است.
شفا آنلاین>سلامت> آنها ماده جدیدی برای لنزهای چشمی ایجاد کرده‌اند که به عنوان باند زخم های قرنیه عمل می‌کند. این لنز داروها را به روشی تنظیم شده آزاد می‌کند و با این کار باعث تسریع بهبودی چشم می‌شود.

به گزارش شفا آنلاین:دکتر لیندون جونز، استاد دانشکده بینایی سنجی و علوم بینایی واترلو و مدیر مرکز تحقیقات و آموزش چشمی (CORE) توضیح داد: این یک سیستم دارورسانی هدفمند است که به بدن پاسخ می‌دهد.

وی افزود: هرچه آسیب بیشتر باشید، داروی بیشتری تحویل داده می‌شود که منحصر به‌فرد است.

غلبه بر محدودیت‌های فعلی

طبق بیانیه دانشگاه واترلو، به‌طور معمول بیماران مبتلا به سایش قرنیه، از لنزهای تماسی بانداژی شفاف و قابل نفوذ اکسیژن به مدت هفت تا 10 روز استفاده می‌کنند، اما این درمان تضمین نمی‌کند که دارو برای درمان پایدار در چشم باقی بماند.

این ماده جدید موجود در لنز، با هدف رفع محدودیت‌های روش‌های فعلی برای درمان خراشیدگی وزخم های قرنیه ساخته شده است. ماده موجود در لنز تماسی از ژلاتین متاکریلات که یک محصول جانبی کلاژن است، مشتق شده است. کلاژن پروتئینی است که به‌طور طبیعی در چشم یافت می‌شود و در فرآیند بهبود زخم نقش دارد، اما آنقدر نرم و ضعیف است که به‌عنوان ماده لنز تماسی مناسب عمل نمی‌کند.

تبدیل متاکریلات ژلاتین به یک ماده زیستی

دکتر اولین ییم، دانشیار مهندسی شیمی در دانشگاه واترلو، راهی برای تبدیل متاکریلات ژلاتین به یک ماده زیستی ده برابر قوی‌تر از کلاژن پیدا کرد.

ییم و گروه تحقیقاتی‌اش ماده زیستی مبتنی بر متاکریلات ژلاتین را طوری مهندسی کردند که دارای خواص ویژه‌ای از جمله افزودن یک آنزیم-ماتریکس متالوپروتئیناز-9 (MMP-9)  باشد که به‌طور طبیعی در طی فرآیند بهبود زخم در چشم یافت می‌شود.

این آنزیم به مواد اجازه می‌دهد تا به نیازهای بدن پاسخ دهند و داروهایی را متناسب با سطح MMP-9 موجود در محل زخم آزاد کنند.

این آنزیم‌ها بسیار خاص هستند زیرا در بهبود زخم نقش دارند و زمانی که زخم دارید، به مقدار بیشتری آزاد می‌شوند.

اگر ماده‌ای باشد که در حضور این آنزیم تجزیه شود و محققان دارویی را به این ماده اضافه کنند، می‌توان آن ماده را مهندسی کرد تا دارو را به گونه‌ای آزاد کند که متناسب با مقدار آنزیم‌های موجود در زخم باشد. بنابراین هر چه زخم بزرگتر باشد، مقدار داروی آزاد شده بیشتر است.

محققان این باند را به دارویی به نام لاکتوفرین گاوی نیز مجهز کردند که هدف آن تسهیل بهبود سریع‌تر زخم قرنیه است.

علاوه بر این، این ماده دارای مکانیزم ذخیره ذاتی است که فقط در دمای چشم فعال می‌شود و کنترل بیشتری بر انتشار دارو فراهم می‌کند.

با این حال، محققان می‌گویند که برای تنظیم دقیق این محصول به مطالعات بیشتری نیاز است.

این مطالعه در مجله Pharmaceutics منتشر شد.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: